Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Fastlege - krevende jobb?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-10, 11:56   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Fastlege - krevende jobb?

Tror du det å være fastlege er mer enn en normalt krevende jobb? Og eventuelt hva ved jobben tror du gjør den krevende?

De velger vel ofte selv hvor mange pasienter de vil ha på listen sin, så det er vel en faktor en selv kan bestemme over.

Gammel 23-04-10, 12:02   #2
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fastlege - krevende jobb?

Normal arbeidstid

Gammel 23-04-10, 12:04   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Spørs jo veldig på hva man sammenligner med, men ja, å være lege anser jeg som langt mer krevende enn mange andre jobber. Lege generelt, fastlege eller ei.

Jeg pleier trøste meg med "jaja, om jeg gjør noe galt, så er det bare tall, vi kan alltids tilbakeføre og prøve på nytt neste måned, det er ville vært verre om jeg var lege. Det er ingen som dør om jeg har en differanse i regnskapet"

Det er noe med det der med ansvaret for andre menneskers liv i ytterste konsekvens... det anser jeg som langt mer krevende enn mye annet man kan finne på i livet. Hvorvidt det er krevende, gitt at man uansett er lege, har jeg for lite innsikt i uliek legestillingers realitet til å kunne ha en formening om.

Gammel 23-04-10, 12:10   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er en svært krevende jobb. Tenk på alle de forskjellige problemstillingene og alle de forskjellige menneskene de skal forholde seg til. Mennesker i krise, folk som er redde/sinte/krevende/urimelige/farlige.

Gammel 23-04-10, 12:11   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer nok litt an på. Men det er mye ved legejobben pasientene ikke ser. Den pålagte faglige oppdateringe, alt papirarbeidet, alle klagesakene (de fleste koker ut i kålen) etc.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 12:15   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det å være fastlege er en helt vanvittig krevende jobb som gjør at man lett blir utbrent. Man får stadig mer oppfølgingsansvar og de fleste som jeg kjenner som jobber som allmennpraktikere sitter langt utover kveldene og jobber.

I de større byene er det ikke fullt så tungt fordi der er man litt anonym, det er ikke sånn at absolutt alle kjenner deg, og så slipper man unna med lite legevakt. På de mindre stedene kjører man ofte legevakt og selv om man har vært oppe hele natten så har man ikke fri dagen etter. Jeg var på et lite sted en gang og var en hel uke på vakt fordi den andre legen var syk og jeg sov altså omtrent 2-3 timer hver natt med full jobb på dagtid.

Dessuten er det mindre interessant nå enn før, jeg kunne tenkt meg å være allmennpraktiker før i tiden da folk var litt mer realitetsorientert og kom da de var syke. Nå kommer folk i stor grad på grunn av livssmerter av forskjellige slag, de ønsker seg time for å bitche om mannen sin, eller de har en jobb hvor de ikke greier å si ifra til sjefen eller forskjellige ting og så skal de ha sykemelding da. For alt mulig. Det er utrolig slitsomt å sitte der og skal vurdere liksom om de kan jobbe eller ei, man har null forutsetninger for å gjøre det og man kan ikke sykemelde absolutt alle heller.

I tillegg så ønsker de fleste pasienter å bli sendt avgårde til spesialist for alskens småtteri, og fastlegen skal ha en portvaktfunksjon, det som kan behandles hos fastlege skal behandles hos fastlege og man kan ikke sende alle til spesialisthelsetjenesten, da får ikke de som trenger det, nødvendig hjelp.

Så nei, å jobbe som fastlege er en av de verste jobbene på jord, jeg hadde heller gnagd av meg en fot enn å jobbe som det. Og de fleste er jo ikke så lenge i jobben heller. De blir spist opp.

Gammel 23-04-10, 12:16   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Det vil jeg da tro. Leger har jo generelt stort ansvar, og fastlegen har fordelen av en noenlunde regulert arbeidstid. Samtidig har vel mange et mindre fagmiljø, selv om det selvsagt varierer hvor stor en praksis er.

Fastlegen min tar ganske nøyaktig syv minutter lunsj, og ringer gjerne tilbake for å opplyse om ting fredag kveld klokka 19, så jeg antar det ikke er noen veldig sedat arbeidsdag.

Gammel 23-04-10, 12:21   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Fastlegen min tar ganske nøyaktig syv minutter lunsj, og ringer gjerne tilbake for å opplyse om ting fredag kveld klokka 19, så jeg antar det ikke er noen veldig sedat arbeidsdag.

Min fastlege (den forrige, vi har fått tildelt ny siden han sluttet) spiste somregel underveis tydeligvis, det lå gjerne ei påbegynt brødskive på bordet jeg tror han spiste litt mellom hver pasient eller noe sånn. Og var konsekvent, alltid forsinket med timene. time klokka tolv? Greit det, man kommer kanske inn før klokka ett... Når de da booker timer frem til rundt fire er nok klokka godt over fem før den siste er ferdig. Også er det alt det de gjør etterpå.

Ikke min drømmejobb nei. Men så er jeg da heller ikke lege. Og ejr veldig glad noen tar de jobbene også, det er jo kjekt å ha en fastlege...

Gammel 23-04-10, 12:37   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Esme helhjertet altså. Men som noen sier har man muligheten til å jobbe redusert og ha færre pasienter på listen og da blir det nok roligere.

Og Esme, du glemmer alle dem som kommer og er helt friske, men som bare skal ha ATTEST på ett eller annet. Førerkort. Forsikring. På at de MÅTTE kansellere sydenturen da kjæresten slo opp; kan ikke du skive legeerklæring? Og så bortetter.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 12:47   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og Esme, du glemmer alle dem som kommer og er helt friske, men som bare skal ha ATTEST på ett eller annet. Førerkort. Forsikring.

Slike må da være ypperlige å ha innimellom, for å ta igjen forsinkelser? Svusj, printe, ferdig, hadet bra, liksom?

Jeg er helt fascinert over de små forsinkelsene på legesenteret mitt, tatt i betraktning at fastlegen helt konsekvent bruker mer enn de avsatte femten minuttene på meg. Noen må jo da ha de superkjappe konsultasjonene.

Gammel 23-04-10, 12:47   #11
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hehe, jeg skulle til å svare at å være fastlege måtte vel være mye roligere enn f.eks å jobbe på sykehus, arbeidstiden er bedre osv. Men etter å ha lest Esme sitt innleg innser jeg ikke vet noen ting.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 12:51   #12
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sist jeg var hos fastlegen sa han noe om at min jobb måtte være krevende (jeg er lærer), så sa jeg at hans jobb var vel rimelig krevende, den også. Han svarte at den var det, men det var i hvertfall ikke så mye bråk

Gammel 23-04-10, 12:52   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Signerer Esme helhjertet altså. Men som noen sier har man muligheten til å jobbe redusert og ha færre pasienter på listen og da blir det nok roligere.

Og Esme, du glemmer alle dem som kommer og er helt friske, men som bare skal ha ATTEST på ett eller annet. Førerkort. Forsikring. På at de MÅTTE kansellere sydenturen da kjæresten slo opp; kan ikke du skive legeerklæring? Og så bortetter.

Ja! Disse legeerklæringene som fok skal ha for alt mulig. Som om en legeerklæring er noe som helst verdt om det ikke går på direkte medisinske ting. Legeerklæring på at de må ha kontoret i hjørnet "for jeg får vondt i hodet doktor av de andre", legeerklæring på at "jeg må komme litt senere på jobb, doktor, fordi jeg blir så trøtt jeg om jeg må stå opp tidlig" og whatever.
Så hva skal man gjøre? Informere pasienten om at man kan godt lage en papirlapp hvor det står hva pasienten føler, men at en attest som de har diktert selv ikke er bindende for noen andre, hverken arbeidsgivere eller andre eller nekte å skrive ut tåpelige attester og ta krangelen på det.

Gud bedre jeg kjenner jeg er så glad for at jeg ikke er allmennpraktiker.

Gammel 23-04-10, 13:03   #14
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg bur i ein kommune uten sjukehus, så her har fastlegane i tillegg legevakt. Eg har sete meir enn ein gang på venterommet bare for å oppdaga at ambulansen svinger innom og plukker opp min lege. Då er da berre å bestilla ny time. Eg kan også treffa på han same kveld på legevakten.

Gammel 23-04-10, 13:14   #15
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja! Disse legeerklæringene som fok skal ha for alt mulig. Som om en legeerklæring er noe som helst verdt om det ikke går på direkte medisinske ting. Legeerklæring på at de må ha kontoret i hjørnet "for jeg får vondt i hodet doktor av de andre", legeerklæring på at "jeg må komme litt senere på jobb, doktor, fordi jeg blir så trøtt jeg om jeg må stå opp tidlig" og whatever.
Så hva skal man gjøre? Informere pasienten om at man kan godt lage en papirlapp hvor det står hva pasienten føler, men at en attest som de har diktert selv ikke er bindende for noen andre, hverken arbeidsgivere eller andre eller nekte å skrive ut tåpelige attester og ta krangelen på det.

Jeg kjenner jeg blir helt overgitt over hva folk faktisk får seg til å syte og klage om og attpåtil kreve attest på.

Jeg tror jeg er en behagelig pasient for min fastlege; jeg er der max 1-2 ganger i årt og ærendet tar sjelden mer enn 10 min, inkl GU. Som regel må jeg vente minst 45 min og da har hun ofte et lett oppgitt ansiktsuttrykk pga pasienten foran meg.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 13:20   #16
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

og da har hun ofte et lett oppgitt ansiktsuttrykk pga pasienten foran meg.

Haha, jeg var til en vikar i januar. En kirurg, som neppe hadde vært i allmennpraksis på en stund. Introduksjonen hans - en god time forsinket - gikk omtrent slik: "Hei, hei, ja, jeg beklager ventetiden, dette er jo helt skrekkelig, ja, det er greit nok med det medisinske, men herregud, folk tror jo man er både prest og sosialkurator, det er jo virkelig ikke måte på hvor mange tullinger man møter! Ja, hva kan jeg gjøre for dere?"

Gammel 23-04-10, 13:20   #17
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro det avhenger veldig av personligheten. Jeg har flere bekjente som jobber som fastleger og har gjort det i årevis. Både her i bygda og i småbyen jeg kommer fra sitter fastlegene lenge i stillingene sine. I hjembygda til mannen blir de ikke værende, men det gjør heller ingen andre som kommer inn utenfra og har lang utdannelse.

Legesenteret hvor jeg gikk da jeg flyttet hjemmefra for 16 år siden har de samme tre legene ansatt fremdeles og de har jommen sittet i samme stilling i over 20 år. Det samme gjelder en god del av legene her i bygda.
Enkelte av dem har også lange lister selv om de stregt tatt ikke MÅ fordi det er ganske grei legedekning og enkelte leger trenger pasienter.

Hvorvidt man synes livshjelp-biten eller "fikse konkrete problemer"-biten er mest interessant avhenger av personlighet.
Jeg har enkelte bekjente som grøsser av tanken på allmennpraksis etter at de var ferdig med turnus, mens andre liker jobben godt.

Det med vakt har jeg skjønt varierer fra sted til sted. Her i bygda er det sjeldnere vakter nå enn før siden legevaktområdet ble utvidet og det er også turnusleger som villig tar på seg vakter for andre.

Selv kunne jeg ikke tenke meg å være lege i det hele tatt tror jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 13:21   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

OG jeg kjenner jeg er glad for at du ikke er min fastlege

Gammel 23-04-10, 13:24   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Min fastlege er så dedikert til jobben sin at jeg får fnatt av å tenke på og skulle ha en sånn jobb. Ikke at jeg tror det hadde vært mindre slitsomt om hun var mindre dedikert, men jeg ser at hun er sliten og jeg får vondt av henne hver gang jeg er der. Men som hun selv sier; "Hadde jeg hatt barn i tillegg til denne jobben, så hadde det nok ikke fungert sånn som det gjør i dag".

Ja, jeg tror at å være fastlege er en veldig krevende jobb som i tillegg er vanskelig å legge fra seg når en kommer hjem.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 13:28   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Haha, jeg var til en vikar i januar. En kirurg, som neppe hadde vært i allmennpraksis på en stund. Introduksjonen hans - en god time forsinket - gikk omtrent slik: "Hei, hei, ja, jeg beklager ventetiden, dette er jo helt skrekkelig, ja, det er greit nok med det medisinske, men herregud, folk tror jo man er både prest og sosialkurator, det er jo virkelig ikke måte på hvor mange tullinger man møter! Ja, hva kan jeg gjøre for dere?"

Jeg tror jo du er inne på essensen der. Skal man være fastlege bør man være interessert i mennesker ut over det rent medisinske (i parantes bemerket er det ofte dette som skjærer seg når fagpersoner plutselig får personalansvar. Alle er sikre på at x passer perfekt til jobben som leder for h*n er så faglig dyktig, men så viser det seg at ting blir katastrofalt).

Jeg tror at det å være fastlege er veldig tungt, på grunn av ansvaret man sitter med. Det er nok utrolig mye støy i en slik jobb, og at man ikke glipper en pasient med begynnende kreft etc må være et tungt ansvar midt i denne "sytingen" som er beskrevet ovenfor. (Jeg tror jo ikke det bare er pasientene, men også systemet rundt innkluderende arbeidsliv, trygdeytelser, refusjoner etc som bidrar til dette.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.