Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk i naboskapet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-10, 22:47   #21
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk i naboskapet

Jeg har gjort akkurat det samme!
Også jeg tok inn klesvasken da jeg oppdaget at naboen hadde konfirmasjon, uten at de hadde sagt noe. Terrassen med alle de bunadskledde ligger femten meter unna tørkestativet vårt og jeg tok det inn fordi jeg ikke syntes det var hyggelig. Naboene har aldri sagt noe.

Det var verre for to år siden, da gravde vi i hagen og graveren kom klokken sju konfirmasjonssøndagen. Vi sendte ham hjem før de kom fra kirken.

Gammel 24-04-10, 22:52   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å du milde... Jeg syns du var veldig omtenksom og hyggelig nabo som tok inn klesvaska for en konfirmasjon. Men du milde - å ta inn klesvaska for en barnebursdag hadde ikke falt meg inn i måneskinn.

Jeg bor forresten i et rekkehusområde, og jeg har ikke den fjerneste ide om når noen har konfirmant, med mindre jeg tilfeldigvis råker på en ungdom i bunad en søndag i mai.

Gammel 24-04-10, 22:52   #23
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Det hadde ikke falt meg inn det med å ha klær hengende ute...

Alt jeg må lære meg, nå som jeg er ansvarlig husfrue i byggefelt. *svett*

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 22:55   #24
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Tørketrommelen vår var altså en klok investering skjønner jeg, for sånne ting hadde aldri falt meg inn en gang. :noterer:

Gammel 24-04-10, 22:56   #25
Krem

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet hva naboungene heter, men hvor gamle de er aner jeg faktisk ikke, hvis de ikke har alder i nærheten av mine. Ingen av naboene er i nærmeste omgangskrets, altså, vi hilser og småprater om småting, men har ikke så mye mer med hverandre. Spesiellt ikke de, siden de vanligvis ikke er hjemme før åtte, og da er vi midt i legging osv.

Men, vi får nok høre at vaska hang ute om noen dager regner jeg med.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 22:58   #26
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jaja, men da må du bare si at du hadde forventet å få beskjed i god tid på forhånd om at en konfirmasjon var i emning. Dersom man har sære krav så må man jo informere folk om det.

Gammel 24-04-10, 22:59   #27
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg hadde gitt fullstendig beng om mine naboer hadde ute klær til tørk på en dåp, konfirmasjon eller hva det måtte være vi arrangerte.

Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:00   #28
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Altså, jeg kan godt forstå at naboen helst vil slippe at gjestene skal se på klesvasken til de nærmeste naboene når det kommer til selskaper som konfirmasjon, dåp etc.
Men det forutsetter virkelig at de gir beskjed i forkant av slike begivenheter.

Barneselskap?? Den var langt over streken synes jeg!

Sist redigert av Bloppy : 24-04-10 kl 23:26.
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 23:29   #29
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jaja, men da må du bare si at du hadde forventet å få beskjed i god tid på forhånd om at en konfirmasjon var i emning. Dersom man har sære krav så må man jo informere folk om det.

Jepp, forventer de at du ikke tørker klær, må de si fra! Og be pent...

Jeg aner ikke når det er konfirmasjon i kirka her, og nei, jeg vet ikke hvilke nabounger som er i en slik alder. Jeg bor i rekkehus og prøver å finne ut av de ungene som er sånn 1-2 år her i borettslaget, fjortisene har jeg ikke oversikt over.

Gammel 24-04-10, 23:33   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har selvsagt stålkontroll på konfirmantene i nærområdet. Men så er jo jeg god på det meste.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 14:40   #31
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Jeg har full kontroll på hvem som skla konfirmeres i bygda, og når. Ungdommen passer nå på å opplyse slik at de får gave Neida, vi bor i en liten bygd med 200 sjeler, så det er ikke særlig vanskelig.

Jeg hengte ikke ut klesvask o.l på konfdagen til naboungene (når jeg enker meg om var vi jo i selskapet, så det er en logisk grunn her..)
Jeg hadde nok ikke tenkt over det om nærmeste nabo hengte ut klær når vi skal ha konfirmasjon, men jeg tror ikke de hadde gjort det.

Jeg henger forøvrig ikke synlig ut klær på søndager heller, da hjemmer jeg stativet slik at ingen ser det. Dette er av respekt for mine eldre naboer.

Gammel 26-04-10, 15:03   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som naboer til et Grendehus prøver vi å ta hensyn både med klesvask og ikke minst med møkkjøring og dyretrafikk, men forutsettningen er at vi VET at det skal skje noe på Grendehuset, for vi er ikke synske!
Syns du var veldig omtenksom jeg!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:06   #33
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Men, vi får nok høre at vaska hang ute om noen dager regner jeg med.

Da er det på sin plass og si at hvis det er spesielle dager som de gjerne vil bli forskånet for det fryktelige synet av rene tekstiler som henger ut for å tørke så er det bare å si ifra på forhånd, så skal du gjøre ditt beste for å gjøre dagen deres fin. Evt. så kan de sponse abonnement hos synske Sara.

Makan til rare naboer...

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:06   #34
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Du var grei som hentet inn klesvasken. Jeg har hørt om mange som har klaget på at naboer ikke tok hensyn på en slik dag. Min nærmeste nabo har fortalt at hun ikke ønsker å se klær på snora 1. mai. Jeg skal rette meg etter det.

Sist redigert av Frances : 26-04-10 kl 15:06. Årsak: Noget feil smilybruk
Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:14   #35
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Der eg voks opp hang ein ikkje ut klesvask på søndagar. Det gjorde ein berre ikkje altså. Eg har klart å plukke det av meg ettersom åra har gått. Nå set eg gjerne ut tørkestativet på ein søndag. Dersom eg hadde hatt eit digert stativ i hagen med sengetøy og diverse, hadde eg kanskje plukka det ned dersom naboen hadde konfirmasjonsselskap i sin hage.

Utan samanlikning forøvrig: som barn var vi instruert til å pakke bort alle kortstokkar og strikketøy dersom det banka på døra ein søndag. Det måtte bort i ein fei og inn i ein skuff, før nokon kom inn i stova. Og mine foreldre var ikkje religiøse ein gang. Men det kunne jo hende at gjesten var det.

Når det gjeld generelt å ta hensyn: når naboen har visning sørger eg for at ungane held seg nokolunde i ro og er stille

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:26   #36
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Følger du ikke med i avisa om når naboen skal ha konfirmasjon? Det er jo vanlig å gi gave også til naboer, hva tror du de sier da når de ikke har hørt noe fra dere? Tulla litt nå, for sånn er det ikke for alle, men sånn er det faktisk hos oss. Vi har 5 naboer jeg må følge med på når det gjelder konfirmasjoner, og de forteller oss det jo aldri direkte selv om vi snakker sammen ute i hagen og til postkassa. Så jeg sjekker avisa før hver helg nå, og i går når nærmeste naboen hadde kaffen på terrassen i konfirmasjonsselskapet sitt så fikk ungene ikke lov til å springe rundt som de ville og hoie som de ville med venner ute i hagen vår, og også klesvask og bråkejobber blir tatt hensyn med, og vi står ikke å jobber ute midt i glaninga på dem heller.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:42   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Men man vet vel sånn omtrentlig hvor gamle barn i nabolaget er og når konfirmasjoner er, eller??

Eh, nei det vet "man" ikke. *dårlig nabo* Ikke bryr det meg særlig heller, men så henger jeg aldri ut vask siden jeg har det på vaskerommet nede, så jeg slipper sånne problemstillinger. Men hallo, skal man ha konfirmasjon og ikke tror at naboer er synske (noe de sannsynligvis ikke er), bør man informere litt rundt om man har spesielle ønsker. Himmel og hav, jeg blir helt satt ut av hvor sære folk kan være.

Gammel 26-04-10, 15:42   #38
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det kunne ikke falt meg inn å tenke på at klær som hang til tørk i hagen kunne være til sjenanse for naboene. Selvsagt noe annet om man bor i blokk, da kan det se temmelig fælt ut om alle henger klær til tørk på terrassen..Når det er sagt hadde jeg forventet at naboene hadde spurt pent dersom de hadde noen slike sære ønsker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:46   #39
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Klager de får du sette opp et slikt fjes: og beklage at du er en slik Dårlig Mor™ som ikke klarer å oppdra barnet ditt til å spy en annen natt i stedet.

Høflig og snilt å ikke henge ut klesvask på konfirmasjonsdag, men da må nabo gi beskjed på forhånd når selskapet skal være.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:47   #40
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke informert og ihvertfall aaldri tatt inn klesvask av den grunnen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.