Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk i naboskapet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-10, 21:09   #1
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Skikk og bruk i naboskapet

Jeg lurer litt på hva som er vanlig jeg altså, i dag ble det nemlig en litt sånn teit situasjon her.

Lillebror hadde nemlig omgangssyke i natt. Skikkelig klinete runde. Som innebar at tre dyner, to puter, alt av sengetøy, en haug håndklær, klær og resten av huset måtte vaskes ned. Lykkelig våknet jeg til strålende sol og litt vind, ideelt for utetørking. Jeg henger ut, og tar inn, og er strålende fornøyd med å få unna berget på vaskerommet.

Men, ålutselig legger jeg merke til at det står mange biler hos naboen. (Jeg har jo vært inne med spyungen hele dagen, og har ikke sett ut heller) Så kommer svigers innom, og forteller at naboen har konfirmasjon.

Akkurat dåp, konfirmasjon og sånne ting synes jeg er greit å ta hensyn til, og tok vaska inn snarest mulig, ikke alt jeg gidder å gjøre meg upopulær for.

Men så lurer jeg; er det ikke sånn at man informerer om sånne ting? Eller er det sånn at man skal lete i lokalavisa for å finne ut sånt?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:14   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk i naboskapet

Jeg hadde definitivt ikke informert nabolaget om vi skulle hatt konfirmasjon. Ikke forventet at andre skulle tatt inn klesvaska heller. En bråkete fest på kvelds- og nattetid synes jeg imidlertid at man bør informere om. (Dvs. egentlig synes jeg at man bør unngå bråkete fester som varer utover natta om man har mange naboer. *sær* )

Gammel 24-04-10, 21:16   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke når naboene har konfirmasjon. Føler ikke at de trenger å informere meg om det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:17   #4
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Ikke vanlig å informere om, men veldig hyggelig og sivilisert av deg å ta inn vasken, syns jeg.

Gammel 24-04-10, 21:17   #5
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde nok ikke informert naboene om barndåp eller konfirmasjon med mindre selskapet ville medført noe bråk/sjenanse for dem. Men det kommer sikkert litt an på hvordan man bor og hvor god kontakt man har med naboene.
Når det er sagt, hadde jeg overhodet ikke reagert på om naboen hadde hengt ut klær selv om vi hadde selskap altså.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:18   #6
Krem

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Problemet er at de forventer at det ikke skal være klær på snora, det har vi nemlig fått høre før, i ettertid. Og da har det gjeldt barnebursdager. For meg har det ingenting å si, så hvis naboen min hadde hatt klær på snora hadde det brydd meg midt i ryggen. Men når det tydeligvis er viktig for dem, så hadde det jo vært greit å få et lite hint..

(Og lokalavisa her nekter jeg å bruke penger på, så det å følge med på annonsene der er litt vanskelig.)

Gammel 24-04-10, 21:20   #7
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Hvis de forventer at du skal ta hensyn på en bestemt måte bør de informere, ellers ikke.

God bedring til barnet!

Gammel 24-04-10, 21:20   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Ikke vanlig å informere om, men veldig hyggelig og sivilisert av deg å ta inn vasken, syns jeg.

Helt enig!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:23   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

Problemet er at de forventer at det ikke skal være klær på snora, det har vi nemlig fått høre før, i ettertid. Og da har det gjeldt barnebursdager.

Kødder du!? Barnebursdag!? Jeg skjønner jo at du følte for å ta inn vaska når du oppdaget at det var konfirmasjon på gang med en slik erfaring bak deg. Men generelt sett tenker jeg at det å ta inn klær når naboer har festlige lag ikke er en selvfølge, og at det er opp til de som har fest å be naboene pent om å droppe klesvaska ved festlige anledninger hvis de ønsker det.

Gammel 24-04-10, 21:25   #10
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde blitt pisse sur om naboen forventet at jeg skulle ta inn en vask pga et barneselskap, og det bryr meg midt bak om det henger vask ute når vi har selskap.

Når det er sagt, så digger jeg naboene mine, ogvet de skal ha konfirmasjon neste søndag, så da skal jeg være edel og henge vask inne.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:25   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teite naboer fortjener klesvask ute på konfirmasjonsdager.

Gammel 24-04-10, 21:26   #12
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Problemet er at de forventer at det ikke skal være klær på snora, det har vi nemlig fått høre før, i ettertid. Og da har det gjeldt barnebursdager. For meg har det ingenting å si, så hvis naboen min hadde hatt klær på snora hadde det brydd meg midt i ryggen. Men når det tydeligvis er viktig for dem, så hadde det jo vært greit å få et lite hint..

(Og lokalavisa her nekter jeg å bruke penger på, så det å følge med på annonsene der er litt vanskelig.)

Da syns jeg i grunn at du er veldig grei som tar hensyn til et (for meg) helt urimelig krav. Om det er så viktig for dem kan de i det minste spørre pent og ikke forvente at du skal vite når det ikke passer å henge ut klær.

God bedring til lillebror.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:26   #13
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

-da stiller det seg litt anderledes, det var hyggelig tenkt av deg og pent gjort, men de høres virkelig ikke noe særlig ok ut, å kreve at du tar inn vasken for en barnebursdag er høl i hue, å klage uten å ha informert er uhørt!!! komf, skjønner jeg man vil ha det pent til ,men å si fra først og pent er et absolutt minimum av hva man kan og skal forvente av voksne mennesker!

Gammel 24-04-10, 21:27   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Du forstår vel at du må alliere deg med Synske Sara for å please naboene? Hun kan sikkert varsle deg når festligheter er i gjære.

Gammel 24-04-10, 21:28   #15
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Og så forbanner jeg hyttenabo som har tent på en halv eik i dag, slik at vi har fått privat askesky. Faenskapet brenner enda, og vi måtte true med å ringe brannvesenet før de i det hele gadd å prøve å slukke gressbrannen som startet.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:32   #16
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Og så forbanner jeg hyttenabo som har tent på en halv eik i dag, slik at vi har fått privat askesky. Faenskapet brenner enda, og vi måtte true med å ringe brannvesenet før de i det hele gadd å prøve å slukke gressbrannen som startet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.7094833

.. sånt kan skje..

Gammel 24-04-10, 21:32   #17
Krem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Du forstår vel at du må alliere deg med Synske Sara for å please naboene? Hun kan sikkert varsle deg når festligheter er i gjære.

At jeg ikke tenkte på det!!

Gammel 24-04-10, 21:40   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Nja, hadde vel ikke informert om det nei hvis det hadde vært meg. Men man vet vel sånn omtrentlig hvor gamle barn i nabolaget er og når konfirmasjoner er, eller??
Og da henger ikke jeg opp klesvask altså. Vet mamma var litt "småsur" over at naboen rett over gata hang ut sin vask når brodern hadde konfirmasjon. Man klarer jo å la være den ene dagen det gjelder.

Men barnebursdag var vel å dra det litt langt ja

Gammel 24-04-10, 21:41   #19
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Problemet er at de forventer at det ikke skal være klær på snora, det har vi nemlig fått høre før, i ettertid. Og da har det gjeldt barnebursdager.

Uff ja, det er jo helt fryktelig å få ødelagt et bursdagsselskap på grunn av naboens klesvask.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 21:46   #20
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Hjelpe meg, konfirmasjon, dåp, bursdag blir vel ikke ødelagt om de ser litt klær? De sitter da vel ikke og stirrer på klessnora di? Kanskje noe annet hvis det er utevær og de er ute mye kanskje..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.