Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gravid og bedt på spekemat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-10, 22:09   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Gravid og bedt på spekemat

Skal på fest i helgen, med spekemat på menyen i følge innbydelsen. Jeg har fått med meg at jeg som gravid ikke skal spise det. Har spist det uten en tanke med de tre andre så dette er nytt for meg.
Gjelder dette all spekemat ? Finnes det alternativer som er trygge?
Har ikke lyst til å sitte der med eggerøre på flatbrød til helgen

Gammel 03-05-10, 22:10   #2
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gravid og bedt på spekemat

Ja, det gjelder i utgangspunktet for all spekemat. Men de sier vel noe om at det går an fryse i så og så mange døgn i forkant for å ta knekken på toxoplosmose, som vel er hovedgreia med spekemat. Nå kan det vel være listeria der også, men jeg har forstått det som om det er usannsynlig siden det er såpass salt.

Jeg har vært borte som gravid på spekemat og spist flatbrød, eggerøre og potetsalat. Synes det går helt greit, men litt stusslig er det jo. Jeg er toxopositiv fra før, men har ikke tatt sjansen likevel, men det kunne jeg sikkert gjort.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 22:18   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ta med deg noe skinke og litt melon. Har jeg gjort og ikke noe problem. Jeg tok faktisk med meg bare bogskinke på boks, men det går jo an å skaffe noe litt mer raffinert også. Lettvint var det jo. Med eggerøre, potetsalat, potetgull o.l. ble det godt det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 22:21   #4
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også toxopositiv fra før, men tok ikke sjansen jeg heller pga listeria. Ikke sikker på at jeg klarer å holde meg unna neste gang altså. Det var det jeg savnet absolutt mest under hele svangerskapet. Mer enn alkohol og ost tilsammen .

Gammel 03-05-10, 22:24   #5
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du får håpe på at verten har en alternativ meny som du også kan spise. Det synes jeg blir riktig når man ber noen som ikke kan spise spekemat, på nettopp spekemat.

Gammel 03-05-10, 22:38   #6
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Du får håpe på at verten har en alternativ meny som du også kan spise. Det synes jeg blir riktig når man ber noen som ikke kan spise spekemat, på nettopp spekemat.

Problemet er jo at folk ikke vet dette. Virkelig ikke. Det er kun venninner i fruktbar alder jeg opplever at har snøring på dette.

Gammel 03-05-10, 22:41   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unngikk spekemat og muggoster og sånt som man ikke skal spise som gravid, og jeg husker fremdeles hvor forbanna jeg ble (på situasjonen) da mannen min kom hjem fra jobb med DEN diiigre kurven med forskjellig spekemat som han hadde fått i julegave på jobben. Men jeg slengte litt i fryseren da, og koste meg etter 3-4 dager.

Gammel 03-05-10, 22:44   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Problemet er jo at folk ikke vet dette. Virkelig ikke. Det er kun venninner i fruktbar alder jeg opplever at har snøring på dette.

Tipper det gjelder for vertskapet her også.

Jeg er toxo- negativ.

Gammel 04-05-10, 09:20   #9
vixen

vixen sin avatar

Standard

Alternativ: 1. Si ifra slik at de kan ha et alternativ.
2. Ta med noe selv (det hadde jeg gjort). Kald, krydret laks passer godt med tilbehøret, skinke, kalkun, e.l.)

Gammel 04-05-10, 09:25   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ringte institutt for folkehelse og spurte da jeg var gravid, og de sa at det ikke er rapportert noe problem med norsk spekemat, men at jeg burde holde meg unna italienske pølser.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 09:26   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

I bryllupet mitt hadde vi en halv kylling til hver gravid. :humre.

Gammel 04-05-10, 09:37   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg ringte institutt for folkehelse og spurte da jeg var gravid, og de sa at det ikke er rapportert noe problem med norsk spekemat, men at jeg burde holde meg unna italienske pølser.

Dette var beskjeden jeg fikk av min lege også da jeg var gravid. Norsk spekemat kunne jeg spise, men ikke utenlandsk.

Gammel 04-05-10, 09:40   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men når var dette? Det er vel først i forfjor det kom nye regler ang. bla. muggoster og spekemat, tror jeg. Reglene ble i hvert fall endret da jeg ventet minsten i 2007/2008, da ble muggoster tilføyet på nei-lista, bla. Ser at Allium sist var gravid for 10 år siden, da var det nok litt annerledes.

Gammel 04-05-10, 09:42   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Mer om Listeria og Toxoplasma) Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Gammel 04-05-10, 09:42   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med spekematen er det verste med å være gravid på denne tiden av året.
Jeg har lempet fenalår i frysen så jeg kan få i meg noe, men det var innmari kjipt å spise kringle og potetsalat på 1.mai-lunsjen f.eks.
Jeg har aldri sjekket om jeg er toxo-neg eller pos. men jeg tar ingen sjanser (sånn bortsett fra å satse på at det er listeriafritt og at frysingen tar toxo-en).

Gammel 04-05-10, 09:44   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reglene ble "strammet inn" etter at en gravid ble smittet med listeria på et sykehus og mistet barnet/a (?) sine.
Det må ha vært siste halvdel av 2007, jeg var i hvert fall gravid (da også ).

Gammel 04-05-10, 09:47   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men når var dette? Det er vel først i forfjor det kom nye regler ang. bla. muggoster og spekemat, tror jeg. Reglene ble i hvert fall endret da jeg ventet minsten i 2007/2008, da ble muggoster tilføyet på nei-lista, bla. Ser at Allium sist var gravid for 10 år siden, da var det nok litt annerledes.

Det er sant. Det ble strammet inn etter mine graviditeter. Knerten er født høsten 2007, og da husker jeg at det var en sak helt på slutten av min graviditet.

Gammel 04-05-10, 10:08   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Reglene ble "strammet inn" etter at en gravid ble smittet med listeria på et sykehus og mistet barnet/a (?) sine.
Det må ha vært siste halvdel av 2007, jeg var i hvert fall gravid (da også ).

Ja, da begynte de å fraråde alle typer mugg/mykoster, ikke bare de som ikke var pasteurisert. Det var noe med listeria i Brie på Riksen.

Gammel 04-05-10, 10:09   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stemmer at det er en stund siden, ja. Og så er det i forhold til toxoplasmose, ikke listeria. Toxoplasmose kan man jo også fikse gjennom frysing i noen døgn, listeria overlever frysing.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 10:50   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Nei da dropper jeg hele spekematen og kjøper meg en god skinke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.