|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Gal kattedame
|
Gravid og bedt på spekematSkal på fest i helgen, med spekemat på menyen i følge innbydelsen. Jeg har fått med meg at jeg som gravid ikke skal spise det. Har spist det uten en tanke med de tre andre så dette er nytt for meg.
|
|
|
#2 |
|
I mål
|
Sv: Gravid og bedt på spekematJa, det gjelder i utgangspunktet for all spekemat. Men de sier vel noe om at det går an fryse i så og så mange døgn i forkant for å ta knekken på toxoplosmose, som vel er hovedgreia med spekemat. Nå kan det vel være listeria der også, men jeg har forstått det som om det er usannsynlig siden det er såpass salt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gravid og bedt på spekematTa med deg noe skinke og litt melon. Har jeg gjort og ikke noe problem. Jeg tok faktisk med meg bare bogskinke på boks, men det går jo an å skaffe noe litt mer raffinert også. Lettvint var det jo. Med eggerøre, potetsalat, potetgull o.l. ble det godt det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Gravid og bedt på spekematJeg er også toxopositiv fra før, men tok ikke sjansen jeg heller pga listeria. Ikke sikker på at jeg klarer å holde meg unna neste gang altså. Det var det jeg savnet absolutt mest under hele svangerskapet. Mer enn alkohol og ost tilsammen . |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gravid og bedt på spekematDu får håpe på at verten har en alternativ meny som du også kan spise. Det synes jeg blir riktig når man ber noen som ikke kan spise spekemat, på nettopp spekemat.
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Sv: Gravid og bedt på spekemat
Problemet er jo at folk ikke vet dette. Virkelig ikke. Det er kun venninner i fruktbar alder jeg opplever at har snøring på dette. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gravid og bedt på spekematJeg unngikk spekemat og muggoster og sånt som man ikke skal spise som gravid, og jeg husker fremdeles hvor forbanna jeg ble (på situasjonen) da mannen min kom hjem fra jobb med DEN diiigre kurven med forskjellig spekemat som han hadde fått i julegave på jobben.
|
|
|
#8 |
|
Gal kattedame
|
Tipper det gjelder for vertskapet her også.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Gravid og bedt på spekematAlternativ: 1. Si ifra slik at de kan ha et alternativ. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bare sær
Sv: Gravid og bedt på spekematJeg ringte institutt for folkehelse og spurte da jeg var gravid, og de sa at det ikke er rapportert noe problem med norsk spekemat, men at jeg burde holde meg unna italienske pølser.
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Gravid og bedt på spekematI bryllupet mitt hadde vi en halv kylling til hver gravid. :humre.
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette var beskjeden jeg fikk av min lege også da jeg var gravid. Norsk spekemat kunne jeg spise, men ikke utenlandsk.
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Gravid og bedt på spekematMen når var dette? Det er vel først i forfjor det kom nye regler ang. bla. muggoster og spekemat, tror jeg. Reglene ble i hvert fall endret da jeg ventet minsten i 2007/2008, da ble muggoster tilføyet på nei-lista, bla. Ser at Allium sist var gravid for 10 år siden, da var det nok litt annerledes.
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Gravid og bedt på spekemathttp://matportalen.no/Emner/Gravide
|
|
|
#15 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Gravid og bedt på spekematDet med spekematen er det verste med å være gravid på denne tiden av året.
|
|
|
#16 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Gravid og bedt på spekematReglene ble "strammet inn" etter at en gravid ble smittet med listeria på et sykehus og mistet barnet/a (?) sine.
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er sant. Det ble strammet inn etter mine graviditeter. Knerten er født høsten 2007, og da husker jeg at det var en sak helt på slutten av min graviditet.
|
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Ja, da begynte de å fraråde alle typer mugg/mykoster, ikke bare de som ikke var pasteurisert. Det var noe med listeria i Brie på Riksen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bare sær
Sv: Gravid og bedt på spekematDet stemmer at det er en stund siden, ja. Og så er det i forhold til toxoplasmose, ikke listeria. Toxoplasmose kan man jo også fikse gjennom frysing i noen døgn, listeria overlever frysing.
|
![]() |
|
|