|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg har nok av venninner som med stor sorg har gått tilbake i jobb og gitt pappaen hans lovmessige uker. Og venninner hvor pappaen har hatt lyst til å ta ut mer permisjon enn det lovpålagte og ikke fått lov...
|
|
|
#22 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Høyre fjerner pappakvoten
|
|
|
#23 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har både kvinner og menn på min arbeidsplass som har tatt ut permisjon i ulike variasjoner og jeg synes faktisk ikke det er noe større problem at menn tar ut permisjon enn kvinner. Det enkleste er de som tar ut lengre permisjoner i slengen og ikke disse to til fire ukene her og der. Lite mandig å ta ut permisjon, se den har jeg ikke hørt før. Jeg tenker at da svarer man. Enten man er kvinne eller mann. For det er klart det sitter en generasjon over oss og mauler i sjegget.
|
|
|
#24 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Hvorfor vil færre fedre ønske å ta ut permisjon enn det er i dag? Da sier man jo egentlig at det er nok pappapermisjon i dag. Jeg tenker motsatt at det kan bli lettere for pappaen å ta ut mer enn det er i dag. Fordi det blir opp til familien hva som passer best.
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenPå min arbeidsplass er det ikke akseptert for fem øre at menn tar lang permisjon. Det syns jeg er utrolig teit - men det er bare ikke klart enda. At kvinner er borte lenge og deretter jobber deltid er visst helt greit. |
|
|
|
#26 |
|
Gal kattedame
|
Hjertens enig med deg.
|
|
|
#27 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenSamme argumentasjon som når det diskuteres om det er mor eller far som bør redusere sin arbeidstid. Av en eller grunn er det alltid kvinenne det passer best for å jobbe redusert. Veldig pussig.
|
|
|
#28 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenFor meg er det to prinsipper som blir satt mot hverandre og er mutually exclusive. På den ene siden er det selvsagt for meg at familier prinsippielt sett skal bestemme selv hvordan de vil fordele sin permisjon, på samme måte som de skal få bestemme alt annet hva gjelder tidsfordeling.
|
|
|
#29 |
|
Ekvilist
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDette er vel klassisk høyrepolitikk i praksis? "Forandre for å bevare." Forandre for å komme tilbake til de glade 50-årene. (Jada, de kan preike så mye de vil om at likestilling er fint, men det skjer faktisk ikke av seg selv altså.)
|
|
|
#30 |
|
Hertuginne
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er enig i prinsippet, at man skal ha valgfrihet og at hver familie skal få bestemme selv. Men i praksis så viser det seg at aksepten for å velge annerledes, dvs far ha mer enn "standard", så blir det vanskelig. De siste årenes endring i permisjonspraksis har vært tvunget frem ved å øremerke uker til far, og vi begynner nå, sakte men sikkert, å se at det blir allment akseptert at far tar ut lang permisjon. Og kanskje vi en gang når dit at det er like forventet av samfunnet at far blir borte i forbindelse med familieøkning som at mor blir det, og da tror jeg kanskje tiden er inne for å diskutere en endring i permisjonsordningen. Men ikke nå, vi er ikke der enda. Og siden jeg mener at samfunnet har svært godt av at far tar sin dont hjemme, så er jeg for kjærlig tvang i form at øremerkede uker til mor og øremerkede uker til far.
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Det er jeg veldig enig i.
|
|
|
#32 |
|
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er veldig enig Scarlett og Adrienne kjenner jeg. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenHvor mye MER likestilte ble vi av å øke fra 6 til 10 uker? Hvor mange uker av pappakvoten har falt bort fordi far ikke har kunnet/villet ta ut permisjon, samlet sett? Er det rettferdig at disse familiene skal komme ut dårligere økonomisk, fordi de ikke passer inn i likestillingsidealet?
|
|
|
#34 |
|
Etylbarbital
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er også for kjærlig tvang og ettersom jeg har troen på at likestilling mellom menn og kvinner som omsorgspersoner er roten til alt godt så kjenner jeg at jeg ikke tror at Norge er klar for dette ennå.
|
|
|
#35 |
|
søt
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er positiv til at familier selv skal bestemme hvordan de fordeler permisjonen, det er tross alt to voksne mennesker som vet sin familie best det er snakk om. Selvsagt er det bra hvis fedrene tar ut lang permisjon de også, og det kan de vel fortsette med?
|
|
|
#36 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg vil gjerne beholde dagens ordning med en viss kvote som faren må ta og som ellers mistes. Noe av grunnen til dette er at jeg selv har en mann som ikke ville vært hjemme dersom han ikke "måtte", men som har hatt veldig stor glede av tiden hjemme likevel. I tillegg måtte han slåss med en gammeldags leder, som ville blitt meget furten om han hadde valgt en lengre permisjon enn den "vanlige". Jeg tror at begge foreldrene har godt av å være litt alene hjemme med sine barn og er gjerne med på litt "kjærlig tvang". |
|
|
|
|
|
#37 |
|
saftig
|
Dette blir i overkant nedlatende.
|
|
|
#38 |
|
Hertuginne
|
På min jobb har vi merket økningen fra 6 til 10 uker veldig godt. Før var det vanlig at de seks ukene ble i stor grad tatt ut i forbindelse med ferie og at mor hadde ferie, og det ble ofte sjelden en reell "alene-med-barna"-situasjon mer enn et par uker. Når de nå tvinges til å ta ut 10 uker virker det som om de tenker at når de først skal ha så mye, kan de like godt ta ut mye mer, og det er ikke uvanlig at nybakte pappe'r (og de er det en del av for tiden) skal ha minst fire måneder permisjon. Og det blir mer og mer akseptert og forventet på jobben at far også blir borte en god stund, og det er knapt noen som løfter på et øyebryn av overaskelse.
|
|
|
#39 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg synes faktisk ikke det. Om man har lyst til å være hjemme den måneden eller de to-tre månedene det kanskje dreier seg om, så forstår jeg ikke at det inntektstapet er det avgjørende. I de fleste tilfeller der det er brukt av noen jeg kjenner så er jeg overbevist om at det er en unnskyldning, ikke en grunn. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Jeg tror kanskje Erna får skylden for noe hun altså ikke har skylden for, all den tid hun stemte med mindretallet i denne saken... Bare sånn for å plassere skylden der den bør plasseres
|
![]() |
|
|