|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Gode argumenter.
|
|
|
#82 |
|
|
Ikke i den stillingen han hadde vært. De hadde ett ganske snevert fagomeråde og det er ikke mange med den kompetansen i området vi bor i. Så da måtte det ha vært planlagt tidlig. Og du finner ikke mange kvinner i den bransjen.
Da måtte jeg vært klar til å steppe inn om han måtte på jobb iallefall. Han må plutselig reise på jobb, og er alltid tilgjengelig, eller, var alltid det. Han orket ikke mer og byttet jobb nå i vinter. Og er nå "vanlig" ansatt. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Det er da ingenting i veien for at mor tar sine tilmålte uker og lar far ta resten? Er det 6 uker som er forbeholdt mor? Det kommer vel til å bestå etter Høyres forslag og om jeg ikke har misforstått - de første ukene etter fødselen...
|
|
|
#85 |
|
geskjeftig
|
Det er heller ingenting i veien for at man fortsetter som før - at far tar sine tilmålte, og mor tar resten. Det høres jo så enkelt ut når du bytter på rollene, så hvorfor er det ikke enkelt for far?
|
|
|
#86 |
|
Snikende Ullteppe
Jeg tenker vel helst fysisk sett - å komme seg fysisk etter fødsel og i forhold til amming. Og jeg ser dette veldig ut fra egen situasjon hvor jeg for det første lå på sykehuset i over en uke, for så å knapt nok kom meg ut av huset før det hadde gått tre-fire uker. Så jeg hadde neppe klart å komme meg på jobb før det hadde gått 6 uker.
|
|
|
#87 |
|
Borte
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg syns H burde skamme seg. Det passer absolutt ikke for meg og min familie at pappakvoten fjernes, så derfor må den beholdes.
|
|
|
#88 |
|
geskjeftig
|
Det er vel ikke så mange kvinner som vil slippe permisjonen helt. De fleste kvinner er forberedte på at de iallfall må ta minste "obligatoriske" permisjon når de blir gravide. Hvorfor er ikke menn det?
|
|
|
#89 |
|
Snikende Ullteppe
Poenget er vel at dere kan holde på dagens ordning om det er det som passer for dere. Men at du og alle andre faktisk kan velge hvordan de løser dette. Det er jo ikke noe problem å gjøre som i dag...
|
|
|
#91 |
|
Snikende Ullteppe
Nei, mine argumenter går på den fysiske delen for mors del, samt å etablere ammingen. Ellers så ser jeg ingen grunn til at det skal være fastlåst. Jeg har faktisk venninner som har vært hjemme de 3-6 første ukene og så har far tatt resten.
|
|
|
#92 |
|
geskjeftig
|
Så du syns ikke at de samfunnsmessige konsekvensene er viktige, eller at det har egenverdi at alle fedre får alenetid med barna sine?
|
|
|
#93 |
|
Snikende Ullteppe
Jeg ser ikke helt at de 6 første ukene skal ha de helt samfunnsmessige konsekvensene. Dette må jo sidestilles med at det faktisk fremdeles er kvinner som bærer og føder disse barna. Og ammer de. Men jeg mener virkelig at det er greit å fordele absolutt hele permisjonen selv - uten at noen andre skal fortelle hva som skal passe best for oss. Selvfølgelig mener jeg at det er viktig at fedre får alenetid med barna sine. Jeg skjønner ikke hvor du leser at jeg ikke mener det. Jeg snakket om de 6 første ukene. Men jeg har tro på at folk flest klarer å løse dette på en helt ok måte.
|
|
|
#94 |
|
Borte
|
Ironien gikk visst litt hus forbi.
|
|
|
#95 |
|
geskjeftig
|
Du har tiltro til folk flest og arbeidsgiverne deres, det har ikke jeg. Ikke ennå.
|
|
|
#96 |
|
geskjeftig
|
Der var det noen som sa det både før og bedre enn meg. Enig!
|
|
|
#97 |
|
maler
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er i prinsipp enig med Høyre, men mener det er for tidlig. Nå er det sånn at mange rynker på nesen eller jubler over 10 uker - så laaaaaaaang pappapermisjon! Og ennå er den litt for kort til at arbeidgiver må tenke gjennom vikarbehov, det er ikke stort mer enn en forlenget ferie. Fremdeles hører jeg mange kvinner rynke på nesen over at far har fått så mange uker av HENNES permisjon. Og da tenker jeg det er for tidlig.
|
|
|
#98 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Amen!
|
|
|
#99 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDet er sikkert herlig å kunne lovprise fedrekvoten og eventuell tredeling av foreldrepermisjon hvis mor og far har et harmonisk forhold, far ønsker å engasjere seg mye i barna osv. Gud så flott hvis vi hadde hatt det slik. Men det er desverre langt fra alle som har det slik. Jeg synes tvert i mot at saksbehandlerne bør få bruke skjønn, at søknader behandles individuelt og at det kan gjøres unntak fra loven i visse tilfeller. Og jeg snakker ut fra erfaring. Her endte det opp med at vi gikk glipp av 10 uker. Det vil si at barnet gikk glipp av 10 uker sammen med mor, som i vårt tilfelle er barnets nermeste omsorgsperson. Og måtte til barnepasser 7 1/2 mnd. gammel. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDette syns jeg er et skritt i riktig retning, ja! |
|
|
|
![]() |
|
|