Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre vil fjerne pappakvoten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 23:44   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Jeg er i prinsipp enig med Høyre, men mener det er for tidlig. Nå er det sånn at mange rynker på nesen eller jubler over 10 uker - så laaaaaaaang pappapermisjon! Og ennå er den litt for kort til at arbeidgiver må tenke gjennom vikarbehov, det er ikke stort mer enn en forlenget ferie. Fremdeles hører jeg mange kvinner rynke på nesen over at far har fått så mange uker av HENNES permisjon. Og da tenker jeg det er for tidlig.

Ideelt burde det være slik at en familie kunne velge mor hjemme hele tiden, en familie kunne velge far hjemme hele tiden og en tredje familie delte 70/30 fordi det passet best. Det skal godt gjøres å komme dit at fordelingen i samfunnet som helhet vil bli 50/50 så lenge permisjonen varer i ett år på grunn av amming, men vi må komme dit at det føles naturlig for flertallet at begge foreldrene skal ha en del av permisjonen før det slippes helt løs slik at folk igjen kan velge fritt. Det er viktig for far og barn at han slippes til på hjemmebane. Det er viktig for menn at det er forventet fra deres arbeidgivere at de blir borte en stund i forbindelse med familieforøkelser. Og det er viktig for kvinner at unge menn også er litt ustabil arbeidskraft. Det er ikke lenge siden jeg hørte en næringslivsdust på radioen argumentere med at "når arbeidgiver ikke kan sikre seg ved å spørre henne om hun planlegger å bli gravid, må man jo regne med at de ikke vil ansette kvinner i fruktbar alder i viktige stillinger".

Og så må far få selvstendig opptjeningsrett. Igår.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.