|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Quoten min falt bort.
|
|
|
#102 |
|
awesom
|
Sv: Høyre fjerner pappakvoten
I min omgangskrets og, men jeg har funnet ut at jeg er selektiv da jeg velger venner.
|
|
|
#103 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette synes jeg egentlig er viktigere enn alt annet i denne debatten. Far må likestilles 100 % med mor i dette her, ellers blir det bare fjernt å snakke om likestilling.
|
|
|
#104 |
|
Sviiisj!!
|
Akkurat dette er en sannhet med modifikasjoner. Siden mor får engangsstønad, vil denne kunne sies å dekke de 6 ukene til mor, og så har far anledning til å ta resten av ukene med sin permisjon basert på egen opptjening.
|
|
|
#105 |
|
villende
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg var tidligere tilhenger av at foreldrene fritt skulle kunne fordele permisjonen seg i mellom, nettopp fordi jeg så at mannen min og jeg fikk det til. Da vi fikk førstemann satt han i toppledelsen i et større selskap og gikk foran som en foregangsmann som tok ut mer enn sine lovbestemte uker. Dette var igjen medvirkende til at flere andre menn i bedriften også tok ut lengre pappapermisjon enn de "måtte". Da vi fikk nummer to hadde han byttet jobb og plutselig så jeg poenget med at han hadde en tilmålt kvote, han jobbet da i en bedrift med en helt annen kultur hvor menn hadde "koner" og hvor frivillig pappapermisjon ikke var en selvfølge. Det ble nok av sure miner for at han skulle ha sine tilmålte uker om han ikke skulle ha kommet og tatt ut mer enn det han "måtte". Nå fikk vi ordnet det sånn at han fikk vært hjemme med Mini i godt over to måneder, og store deler av tiden alene. Men jeg tror det var veldig godt for ham å kunne vise til at disse ukene faktisk hadde forsvunnet hvis han ikke hadde tatt dem ut, og var helt nødvendige for å få vår kabal til å gå opp. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så lenge han jobber fullt kan han jo søke om å utsette sine uker så fremt de er brukt før barnet fyller tre år? |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg merker at jeg blir lei av de som er i mot fedrekvoten fordi det passer akkurat dem akkurat litt dårlig. Dette er en samfunnsdebatt og man bør tenke på hva som er bra for samfunnet, og argumentere ut fra det.
|
|
|
#109 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det er jeg forsåvidt enig i, men grunnen til at jeg er delt er fordi det finnes mange familier lik vår - som hadde fått det mye lettere hvis vi hadde fått bestemme og delt selv.
|
|
|
#110 |
|
Borte
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg syns det glemmes bort i alt dette at foreldrepermisjonen i Norge er et enormt gode både for mor og far, og at den bør brukes og fordeles mest mulig samfunnstjenlig.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 10-05-10 kl 10:24. Årsak: . |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor i all verden har du valgt å få barn med en mann som tydeligvis ikke vil ha det?
|
|
|
#112 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne
|
|
|
#113 |
|
geskjeftig
|
Enig!
|
|
|
#114 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenSånn i utgangspunktet mener jeg at det er for tidlig å avskaffe fedrekvoten og at det bør bestå slik som den er.
|
|
|
|
#115 |
|
Ringskrømt
|
Jeg tror veldig mange familier ville fått det enklere hadde de fått fordelt permisjonen selv, men jeg ser også fordelen med litt kjærlig tvang. Det er grunnen til at jeg er delt.
|
|
|
#116 |
|
er her
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er i prinsippet enig med at det bør være valgfrihet for foreldrene, men det er for tidlig, siden holdningene i samfunnet ikke er helt der de bør være (likestillingsmessig). Om man først begynner å diskutere permisjonsdirektivet bør man endre en del andre ting først. F.eks hvorfor må man ha 3 uker permisjon før fødselen, bør ikke det og være et valg. Og spesielt det at man mister de tre ukene om man føder for tidlig. Da kan det jo i noen situasjoner være ekstra velkomment med tre uker til og man har i en del situasjoner ofte jobbet frem rtil fødselen og dette kan føles urettferdig mot de som føder til termin. (Dette er ikke personlig erfaring, men det irriterer meg alikavel.)
|
|
|
|
#117 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMht 3 uker før termin, så tenker jeg at det er kjekt for arbeidsgiver å ha en dato å forholde seg til + at mange er ganske sykemeldte uansett. I et samfunnsmessig perspektiv kan det være greit å da han en slik regel for alle, sparer en del byråkrati. Tenker jeg.
|
|
|
#118 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men dette er jo noe du tror. Det finnes ingen belegg for det i forskning, gjør det? Jeg tror selvsagt også at barn har godt av en trygg tilknytning til begge foreldre (finnes det noen som ikke gjør det?), og det er en selvfølge for oss at begge foreldre deler på sykt barn-dager og henting og levering. Selv om min mann bare hadde sine tilmålte uker.
Det er jeg helt enig i. Det samme gjelder kontantstøtten. Jeg blir ganske oppgitt over presumptivt oppegående vennepar som mener jeg ikke unner dem å være lenger hjemme med barna bare fordi jeg selv ønsket å jobbe igjen da de var ett. Hallo? Gjør det gjerne, i 10 år for det jeg bryr meg, spørsmålet er hvorvidt jeg skal betale for det eller ikke.
|
|
|
#119 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenEnig med Esme. |
|
|
|
#120 |
|
Mother of Dragons
|
Far har selvstendig opptjeningsrett når det gjelder å få permisjonspenger, men det som er greia er at, bortsett fra fedrekvoteukene, så må mor
|
![]() |
|
|