|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Dette må da være i konflikt med likestillingsloven? |
|
|
|
#122 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er det så absolutt, jeg skjønner ikke at det ikke tas tak i.
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenDersom du hadde gått ut i jobb eller studier, kunne han hatt "hele perisjonen" med nummer to. men ja, det fortusetter at mor jobber eller studerer minst 75%. Det henger rett og slett ikke på greip, all den tid det er helt ok å ha en hjemmeværende pappa mens mor har perm. På dette punkter er vi milevis fra likestilling, dessverre. Fedrekoten utgår dersom ikke mor har rett til permisjon, og far kan bare ha foreldrepermisjon dersom mor jobber eller studerer. Selvstendig opptjeningsrett er første punkt som må på plass, sammen med likestilling av aktivitetskrav til den som ikke har permisjon.
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg ser egentlig på de 10 ukene som noe ekstra, altså ikke en del av "foreldrepermisjonen" i og for seg. Det finnes i mitt hode en barselpermisjon, som er knyttet til fødsels- og barseltiden (3 uker før og 6 uker etter). Disse er gitt mor, med tvang for de 3 ukene før, fordi man mener at det som helhet gavner folkehelsa, rent generelt, at mor får sjans til å forberede seg til fødsel, at man ikke får et hav av sykemeldinger før fødsel, og med de 6 ukene etter for at mor skal ha anledning til å komme seg fysisk, selv om hun skulle ønske å jobbe.
|
|
|
#125 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Han mister også de 10 ukene forbeholdt far, de er avhengige av at mor har opptjening.
|
|
|
#126 |
|
Sviiisj!!
|
Såvidt jeg vet er det bare 6 uker han mister, altså de seks ukene som er forbeholdt mor..? Mulig jeg husker feil.
|
|
|
#127 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Ikke i 2005 iallefall, da jeg var student og fikk barn. Jeg hadde de ukene forbeholdt mor, finansiert av engangsstønad, og han fikk resten, minus de (da) 6 ukene forbeholdt far, med begrunnelsen at de var avhengige av at mor hadde opptjening.
|
|
|
#128 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg er i utgangspunktet enig. Men det kan jo være at noen synes at det å selv kunne avgjøre hvordan man organiserer familielivet sitt er bra for samfunnet. Uansett om man liker det, eller ikke, begge deler er en samfunnsdebatt. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg stemmer Høyre, og er helt enig i tanken om å la familien få bestemme dette selv. Flott! Å tvinge alle inn i "samme spor" for "flertallet" er mot mitt verdisyn, og representerer manglende respekt for enkeltindividet. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMen de kan jo organisere foreldrepermisjonen akkurat hvordan de vil. Det er den ekstra permisjonen, den som er innvilget far for å fremme likestilling, de ikke kan bestemme over. Pappakvoten har jo nesten hele tiden blitt gitt som en økning i total permisjonstid?
|
|
|
#131 |
|
Sviiisj!!
|
Hmm. Jeg var også student med permisjon i 2005. Men jeg hadde jo stipend også, og vi kunne fordele de ukene som far hadde over et lengre tidsrom uansett.
|
|
|
#132 |
|
Sviiisj!!
|
Det er da ikke snakk om å tvinge noen. Det er bare å la være å ta imot tilbudet om foreldrepenger.
|
|
|
#133 |
|
Mother of Dragons
|
Manglende respekt for enkeltindividet faktisk.
|
|
|
#134 |
|
Pauset
Ja i dag er det ganske greit. Men bestemmer de at den skal styres ytterligere, så vil det gå utover baby- /ammeperioden. Skulle jeg liksom ha begynt å jobbe med 8 mnd, når jeg da fortsatt ammet veldig ofte og mye både natt og dag. Skulle jeg måtte legge om det som var naturlig rytme for oss, for å kunne komme meg opp på jobb og kunne fungere, og ikke være der til barnet i større grad var over på fastføde og mindre baby? Når barnet var både mest knyttet til meg da (naturlig nok) og fortsatt trengte mye mat fra meg. For det er er jo den siste linja venstresida ikke helt godtar. En baby skal liksom ikke være mest knyttet til mor. Det er ikke lov å si. Det er helt unaturlig at en baby er mest knyttet til mor - og hun til den. Fysja meg. Men for mange er det sånn. Så løsrives man i tråd med barnets utvikling, og både jobb og fordeling stiller seg annerledes. Det må være lov å ha det sånn og legitimt å føle det sånn. Det må være lov for mor å føle et sterkere behov for å være hjemme enn far, hvis det er sånn det er hos noen, og det behøver ikke bety at de totalt sett vil framstå som noen dårligere omsorgspersoner. Det er bare det at noen ting her i verden kan man ikke bare råde over via en lov. Det er visse ting staten ikke har noe med. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMen nå må du skille på hva du er for og mot her:
|
|
|
#136 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men en viktig samfunnsdebatt det også, jeg synes det er rart at du ikke ser den? |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Pauset
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenHelst at familien selv får råde over hele uten noen spesifikk fordeling annet enn de som er knyttet til fødsel (3+6 uker).
Jeg ser ofte at du forsøker å latterliggjøre brukere, og lurer på hvorfor du ikke kan svare ordentlig, når andre tar seg tida til det? Når man blir engasjert og mener noe, så synes jeg det dumt at tråder skal bli bare tull bare fordi noen er uenig, men velger å himle til personer (som meg) i stedet for å skrive innlegg som ville bidratt til videre diskusjon. Jeg har lagt merke til at du har gjort det flere ganger til meg, og det er synd at du ikke klarer å skille sak og person, slik mange andre brukere som er uenig med meg i ny og ne, klarer. Sist redigert av Dronningen : 10-05-10 kl 16:06. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg bare himlet over det melodramatiske språkvalget.
|
|
|
#139 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Da vil vi desverre fortsatt slite med at arbeidsgivere ser på det som "lite mandig" å ta ut foreldrepermisjon, slik at mange menn vegrer seg for det. Har de ikke engang loven på sin side blir det jo helt håpløst.
|
|
|
#140 |
|
Pauset
Da burde de jo jobbet med holdningsendringer på andre måter. Det finnes som regel flere måter å oppnå ting på. |
|
|
|
![]() |
|
|