|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hagens kronikk i Aftenpostenrine: Transseksuell har ingenting med bifil å gjøre. Transseksuelle identifiserer seg med det motsatte kjønn. Noen tar hormoner for å identifisere seg enda mer - og noen går så langt at de tar en kjønnsbekreftende operasjon.
|
|
|
#43 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Hagens kronikk i Aftenposten
Alle transpersonene jeg kjenner har gått bort fra begrepet transseksuell. Nå snakker de om "transpersoner" som samlebegrep, transkjønnede om de som opplever seg som det motsatte av sitt biologiske kjønn (tidligere kalt transseksuelle, men dette mener de er feil fordi det ikke handler om seksualitet men om kjønnsidentitet) og transvestitter om de som "bare" liker å kle seg opp som motsatt kjønn for en bytur i ny og ne.
|
|
|
#44 |
|
This is normal!
|
Det må vel være noe han og kona må finne ut av i så fall.
|
|
|
|
#45 |
|
This is normal!
|
Jeg ser at Foreningen for transpersoner fortsatt bruker "transseksuell".
|
|
|
|
#46 |
|
Epikur
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJeg kan garantere at ethvert normalt barn er flau over sine foreldre fra tid til annen og i på generell basis fra de er 7 til de er 16-17.
|
|
|
#47 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Ja, jeg ser det. Da er nok ikke hele gruppen enige.
|
|
|
#48 |
|
This is normal!
|
Det kommer en "ekstra flauhet" inn i bildet pga folks fordommer, tror jeg. Hvis faren din går over til å være en kvinnelig transperson som folk ser på som lattervekkende, er det noe mer enn at foreldrene dine snakker for høyt eller noe. Glitter beskriver Esben Esther som en person hun fniser av, som ikke er damete på riktig måte, som voldsomt karikert. Jeg tror det er mange som tenker sånn. Da er det ikke lett å være (tenårings-)barnet til denne personen.
|
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenProblemet med EsbenEsther er at han er ekstremt selvopptatt og lite opptatt av andre, slik jeg oppfatter ham feks i sønnens dokumentar. Ikke at han er transe.
|
|
|
#50 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg tror ikke de fleste transpersoner er svært karikerte. I alle fall ikke de jeg har møtt. Og jeg har møtt mange damer som er svært karikerte damer. Selv om de altså er født damer.
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Nå vil jeg påpeke at det langt i fra er alle transpersoner jeg fniser av altså, og det er i grunn ikke trans-elementet jeg fniser av heller, men jeg syns det er rart at noen påstår at noe er kvinnelig, når det for meg kun fremstår som en (fordomsfull) karikatur av kvinner. Jeg har aldri møtt en dame som oppfører seg som Espen Esther Pirelli Benestad. Jeg syns ikke transpersoner fortjener fordommer på noe vis, og syns det er veldig viktig at man jobber for at det blir sosialt akseptert.
|
|
|
#52 |
|
Sviiisj!!
|
Så når en transkjønnet kvinne oppfører seg stereotypt er det "falskt" kvinnelig, mens når en født kvinne oppfører seg stereotypt er det "ekte" (dog fjollete)?
|
|
|
#53 |
|
Glamorøs
|
Nei. Det var ikke det jeg sa. Jeg syns ikke det er stereotypt i det hele tatt. Jeg syns det er karikert. Det hadde jeg synes om en født kvinne oppførte seg likedan.
|
|
|
#54 |
|
Borte
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenHvilken Hagen er det snakk om? Karl I eller Rimi?
|
|
|
#55 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg reagerte på formuleringen "påstår at noe er kvinnelig". Hvem bestemmer hva som er kvinnelig?
|
|
|
#56 |
|
Leser
|
Men tullinger er de begge to.
|
|
|
#58 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Hagens kronikk i AftenpostenJeg tror kanskje det er vanskeligere for transkjønnede som er godt voksne når de begynner å leve ut sin identitet å skulle finne fram til hvordan leve som kvinne, og hvordan te seg. I dag oppdages og behandles transkjønnethet på et mye tidlgiere stadium enn det var mulig tidligere, og da blir det antakelig lettere å gjøre kjønnstypisk atferd til en del av sin personlighet.
|
|
|
#59 |
|
Glamorøs
|
Greit, det var kanskje en dum formulering. Greia er at jeg aldri har møtt en eneste (født) dame som oppfører seg slik Benestad gjør i offentlighet. Jeg syns han fremstår som en karikert kvinneskikkelse hvor stereotypiske elementer er overdrevet, med et tilsiktet humorelement basert på dette. Det kan godt hende hin er mer nedtonet privat.
|
|
|
#60 |
|
Sviiisj!!
|
Det høres ut som om du beskriver Mia Gundersen.
|
![]() |
|
|