Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hagens kronikk i Aftenposten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 11:12   #41
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hagens kronikk i Aftenposten

rine: Transseksuell har ingenting med bifil å gjøre. Transseksuelle identifiserer seg med det motsatte kjønn. Noen tar hormoner for å identifisere seg enda mer - og noen går så langt at de tar en kjønnsbekreftende operasjon.

Gammel 20-05-10, 11:14   #42
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dessuten: det å være transkjønnet sier heller ikke noe om hvilken seksuell legning man har.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 11:14   #43
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Transseksuell = bifil, på en måte, eller betyr det at han er kjønnsoperert? Han har jo pupper, har han ikke? Håper han ikke er operert under navlen, i og med at han er gift med en dame.

Alle transpersonene jeg kjenner har gått bort fra begrepet transseksuell. Nå snakker de om "transpersoner" som samlebegrep, transkjønnede om de som opplever seg som det motsatte av sitt biologiske kjønn (tidligere kalt transseksuelle, men dette mener de er feil fordi det ikke handler om seksualitet men om kjønnsidentitet) og transvestitter om de som "bare" liker å kle seg opp som motsatt kjønn for en bytur i ny og ne.

Dessuten har man en gruppe som mener at kjønn er bortimot utelukkende en sosial konstruksjon og erklærer seg kjønnsløse. Gjerne da med navn som ikke sier noe om kjønn, fjerning av bryster uten hormontilskudd ellers, omtaler seg som hin osv.

Hvorvidt hele gruppen er enige om disse begrepene nå vet jeg ikke.

Gammel 20-05-10, 11:15   #44
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Transseksuell = bifil, på en måte, eller betyr det at han er kjønnsoperert? Han har jo pupper, har han ikke? Håper han ikke er operert under navlen, i og med at han er gift med en dame.

Det må vel være noe han og kona må finne ut av i så fall.

Opprinnelig lagt inn av Foreningen for transpersoner;

Hva er en transvestitt
En transvestitt defineres ofte som en person som av og til ønsker å opptre som det annet kjønn uten at dette betyr at vedkommende mistrives eller på noen annen måte har problemer med sin "sanne" kjønnsidentitet.
Transvestitter finnes i alle sosiale lag av befolkningen, og av begge kjønn. Det føles imidlertid enklere for en kvinne å "transe" som mann en omvendt.
Det er ofte et veldig stort problem for vedkommende som transer at andre skal kunne oppdage "hemmeligheten". Derfor foregår transingen ofte når man er alene hjemme med alle gardiner trukket for. Dette til tross for at man ofte føler et meget sterkt behov for å være i blant andre mennesker, for bl.a. å kunne bli oppfattet og behandlet som det kjønn man kler seg om til.

Hva er en transseksuell
En transseksuell person er en som identifiserer seg med det annet kjønn, og som ofte går igjennom en medisinsk prosess for å bli det kjønn man innerst inne føler man tilhører. På sidene med linker vil du bl.a. finne hjemmesiden til LFTS - Landsforeningen for Transseksuelle - som gir meget utfyllende informasjon om det å være transseksuell, og hvilken hjelp du kan/bør søke.
I virkeligheten er grensene mye mer flytende, og å kategorisere den enkelte er ofte ikke mulig. En slik personlig 'konflikt' kan ofte være vanskelig og det er derfor fint å kunne snakke med andre i liknende situasjoner. Vi buker ofte Transgenderbegrepet i foreningen - det omfatter alle kjønnsoverskridere.

Gammel 20-05-10, 11:16   #45
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hvorvidt hele gruppen er enige om disse begrepene nå vet jeg ikke.

Jeg ser at Foreningen for transpersoner fortsatt bruker "transseksuell".

Gammel 20-05-10, 11:16   #46
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan garantere at ethvert normalt barn er flau over sine foreldre fra tid til annen og i på generell basis fra de er 7 til de er 16-17.

Særlig hvis man har veldig synlige foreldre, så er det flaut. Vår eldste er kjempeflau over at vi kliner og sånn, hun synes det er litt flaut at jeg ofte holder innledninger og "synes godt" i en del settinger, hun synes det er dødsflaut at hennes far er en sånn fyr som sier fra og ordner opp og blander seg, jeg husker jeg syntes det var flaut å ha en langhåret far som ALLTID reiste seg i forsamlinger og sa ting, min mann var levde med konstant skamrødme over en mor som alltid roper høyt, har vafler, trekkspill og bannere og er voldsomt entusiastisk...

Jeg tror transkjønnethet bare blir en veldig synlig knagg å henge naturlig flauhet på, hadde han vært en vanlig heteropappa, så hadde det vært noe annet.

Gammel 20-05-10, 11:17   #47
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg ser at Foreningen for transpersoner fortsatt bruker "transseksuell".

Ja, jeg ser det. Da er nok ikke hele gruppen enige.

Gammel 20-05-10, 11:26   #48
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg kan garantere at ethvert normalt barn er flau over sine foreldre fra tid til annen og i på generell basis fra de er 7 til de er 16-17.

Særlig hvis man har veldig synlige foreldre, så er det flaut. Vår eldste er kjempeflau over at vi kliner og sånn, hun synes det er litt flaut at jeg ofte holder innledninger og "synes godt" i en del settinger, hun synes det er dødsflaut at hennes far er en sånn fyr som sier fra og ordner opp og blander seg, jeg husker jeg syntes det var flaut å ha en langhåret far som ALLTID reiste seg i forsamlinger og sa ting, min mann var levde med konstant skamrødme over en mor som alltid roper høyt, har vafler, trekkspill og bannere og er voldsomt entusiastisk...

Jeg tror transkjønnethet bare blir en veldig synlig knagg å henge naturlig flauhet på, hadde han vært en vanlig heteropappa, så hadde det vært noe annet.

Det kommer en "ekstra flauhet" inn i bildet pga folks fordommer, tror jeg. Hvis faren din går over til å være en kvinnelig transperson som folk ser på som lattervekkende, er det noe mer enn at foreldrene dine snakker for høyt eller noe. Glitter beskriver Esben Esther som en person hun fniser av, som ikke er damete på riktig måte, som voldsomt karikert. Jeg tror det er mange som tenker sånn. Da er det ikke lett å være (tenårings-)barnet til denne personen.

Gammel 20-05-10, 11:30   #49
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med EsbenEsther er at han er ekstremt selvopptatt og lite opptatt av andre, slik jeg oppfatter ham feks i sønnens dokumentar. Ikke at han er transe.

De jeg kjenner med foreldre som har ramlet ut av skapet har klart seg veldig bra, altså. De er ikke blitt mobbet, de har vært flaue, men ikke mer enn andre, bare koblet til noe annet.

Gammel 20-05-10, 11:31   #50
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer en "ekstra flauhet" inn i bildet pga folks fordommer, tror jeg. Hvis faren din går over til å være en kvinnelig transperson som folk ser på som lattervekkende, er det noe mer enn at foreldrene dine snakker for høyt eller noe. Glitter beskriver Esben Esther som en person hun fniser av, som ikke er damete på riktig måte, som voldsomt karikert. Jeg tror det er mange som tenker sånn. Da er det ikke lett å være (tenårings-)barnet til denne personen.

Jeg tror ikke de fleste transpersoner er svært karikerte. I alle fall ikke de jeg har møtt. Og jeg har møtt mange damer som er svært karikerte damer. Selv om de altså er født damer.

Gammel 20-05-10, 11:31   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter beskriver Esben Esther som en person hun fniser av, som ikke er damete på riktig måte, som voldsomt karikert. Jeg tror det er mange som tenker sånn. Da er det ikke lett å være (tenårings-)barnet til denne personen.

Nå vil jeg påpeke at det langt i fra er alle transpersoner jeg fniser av altså, og det er i grunn ikke trans-elementet jeg fniser av heller, men jeg syns det er rart at noen påstår at noe er kvinnelig, når det for meg kun fremstår som en (fordomsfull) karikatur av kvinner. Jeg har aldri møtt en dame som oppfører seg som Espen Esther Pirelli Benestad. Jeg syns ikke transpersoner fortjener fordommer på noe vis, og syns det er veldig viktig at man jobber for at det blir sosialt akseptert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 11:34   #52
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

jeg syns det er rart at noen påstår at noe er kvinnelig, når det for meg kun fremstår som en (fordomsfull) karikatur av kvinner.

Så når en transkjønnet kvinne oppfører seg stereotypt er det "falskt" kvinnelig, mens når en født kvinne oppfører seg stereotypt er det "ekte" (dog fjollete)?

Gammel 20-05-10, 11:37   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Så når en transkjønnet kvinne oppfører seg stereotypt er det "falskt" kvinnelig, mens når en født kvinne oppfører seg stereotypt er det "ekte" (dog fjollete)?

Nei. Det var ikke det jeg sa. Jeg syns ikke det er stereotypt i det hele tatt. Jeg syns det er karikert. Det hadde jeg synes om en født kvinne oppførte seg likedan.

Gammel 20-05-10, 11:39   #54
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken Hagen er det snakk om? Karl I eller Rimi?

:måtelig nysgjerrig:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 11:39   #55
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Nei. Det var ikke det jeg sa. Jeg syns ikke det er stereotypt i det hele tatt. Jeg syns det er karikert. Det hadde jeg synes om en født kvinne oppførte seg likedan.

Jeg reagerte på formuleringen "påstår at noe er kvinnelig". Hvem bestemmer hva som er kvinnelig?

Gammel 20-05-10, 11:39   #56
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tullinger er de begge to.

(Tror det er viktig å ha i mente at transeksuelle kan være minst like teite som andre folk, noen er kanskje til og med teitere enn gjennomsnittet. Jeg bare nevner det fordi det er en tendens til at man går fra den ene slagsiden til den andre når det gjelder fordommer. Hvor den ene slagsiden er at at alle transeksuelle er skrullete til at alle transeksuelle er "bedre mennsker enn oss andre fordi de har lidd og erfart så mye". De er akkurat som andre folk - det er bare færre av dem.)

Gammel 20-05-10, 11:40   #57
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvilken Hagen er det snakk om? Karl I eller Rimi?

:måtelig nysgjerrig:

Karl Ivar.

Gammel 20-05-10, 11:43   #58
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje det er vanskeligere for transkjønnede som er godt voksne når de begynner å leve ut sin identitet å skulle finne fram til hvordan leve som kvinne, og hvordan te seg. I dag oppdages og behandles transkjønnethet på et mye tidlgiere stadium enn det var mulig tidligere, og da blir det antakelig lettere å gjøre kjønnstypisk atferd til en del av sin personlighet.

Gammel 20-05-10, 11:45   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg reagerte på formuleringen "påstår at noe er kvinnelig". Hvem bestemmer hva som er kvinnelig?

Greit, det var kanskje en dum formulering. Greia er at jeg aldri har møtt en eneste (født) dame som oppfører seg slik Benestad gjør i offentlighet. Jeg syns han fremstår som en karikert kvinneskikkelse hvor stereotypiske elementer er overdrevet, med et tilsiktet humorelement basert på dette. Det kan godt hende hin er mer nedtonet privat.

Gammel 20-05-10, 11:47   #60
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Greit, det var kanskje en dum formulering. Greia er at jeg aldri har møtt en eneste (født) dame som oppfører seg slik Benestad gjør i offentlighet. Jeg syns han fremstår som en karikert kvinneskikkelse hvor stereotypiske elementer er overdrevet, med et tilsiktet humorelement basert på dette. Det kan godt hende hin er mer nedtonet privat.

Det høres ut som om du beskriver Mia Gundersen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.