|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vektgrense? (Bagasje)Flyselskapet me skal fly med har ei maksgrense på bagasje på 20 kg per person. Dvs. me har 80 kg til disposisjon. Me har pakka i to koffertar, og dei kjem til å vege noko over 20 kg kvar. Er dei svært strenge på dette sånn at me bør satse på ein tredje koffert for å komme under denne 20-kilosgrensa.
|
|
|
#3 |
|
tøff som havregrøt
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?Noen flyselskap er helt nazi på dette med vektgrenser... Jeg hadde satsa på en tredje koffert... (de ser ikke på "total-vekta"...det har i alle fall aldri jeg opplevd...)
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Vektgrense?Det kommer an på hvem du flyr med. SAS opplever jeg som ganske ok på det, så lenge man er under totalgrensen, Norwegian kan krangle og RyanAir har jeg hørt er superstricte (der er vel overvektsbetaling regnet som en fin inntektskilde
|
|
|
#5 |
|
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?Ville absolutt satset paa en tredje koffert. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Jeg ble frisk!!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Vektgrense?Vi var nettopp ute og reiste, og de var veldig nøye på dette.
|
|
|
#7 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?Norwegian har max 20 kilo per kolli. Jeg ville nok pakket i tre kofferter for å være på den sikre siden.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Vektgrense?Ryanair sier ihvertfall selv at de er bombastiske på grensen per kolli så der må du pakke noe ned i en tredje koffert. |
|
|
|
#9 |
|
Hertuginne
|
Sv: Vektgrense?Norwegian har 20 kg som maks pr. kolli og ja, de kan være riktig så strenge på akkurat det. Det er bedre med to kofferter på 10,5 kg hver enn en på 21.
|
|
|
#10 |
|
En som trener
|
Sv: Vektgrense?Vi reiste med Norwegian i forrige uke, og vi fire hadde tre kolli. En på 47,5 kg (!), en på 20 kg og vogna på ca 10 kg. Det gikk bra, de sa ikke noe på det (dette var hjemover da). På vei ned var den største bagen en del lettere, men fortsatt godt over 30 kg ja. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Vektgrense?
Jeg har en sånn kjempekoffert. Planen er å pakke den med den ene bagen nedi. Så kan jeg bare ta ut den ene bagen på flyet. Og når vi er fremme kan jeg stappe den nedi igjen. Det er ikke så lett å få med seg alle enhetene når han minste ikke bærer nyttevekten sin. |
|
|
|
#12 |
|
Superduperaktiv
Hvor: Vestlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Vektgrense?Vi reiste med ving for to år siden, og hadde en stor tung koffert, husker ikke vekt, men vi hadde hvertfall to kofferter, hvor den ene var STOR og tung. Vi måtte begynne å pakke opp og fordele vekten midt på flyplassen med ca 100 stk bak oss i køen som okket og stønnet, var et mareritt...sats heller på 3 kofferter
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Sv: Vektgrense?Vektgrenser må det selvsagt være. Det er ikke sikkert at flyselskapet vil reagere på noen kilo fra eller til dersom man i reisefølget allikevel faller under maksgrensen totalt sett. Grunnen er enkel, vekten skal fordeles i bagasjerommet på et fly som skal ha riktig vekt og balanse for at flyet skal kunne ta av og lande med riktig mengde drivstoff. Dessuten er det mennesker og maskiner som skal få denne bagasjen om. Det er mennesker som løfter bagasjen inn i laste-containerne eller lasterommet, og da skal det ikke veie for mye logisk nok.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Vektgrense?Jeg blir alltid litt flau når det kommer en sånn knalloransje "HEAVY"-tag på kofferten min.
|
|
|
#16 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Vektgrense?Det eneste flyselskapet jeg har hatt problemer med angående dette er Norwegian. Etter min erfaring er de helt nazi på 20kg vektgrensen per koffert. Det nytter ikke å komme med en koffert på 21 kg og en på 11 kg og tro at alt er greit, nei da må man pakke om. Jeg har selv aldri opplevd at kofferten min er for tung, men har sett andre slite. Dette gjaldt kofferter godt over 30 kg. De gangene vi har reis charter, har vi alltid bare hatt med oss to store kofferter (istedet for 3), det har aldri vært noe problem. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Vektgrense?Men da kan de være store altså? Bare de ikke veier over? |
|
|
|
#19 |
|
I farta!!
|
Sv: Vektgrense?Me har reist med Ving og alltid hatt berre to koffertar som da er over 20 kg, ingen har sagt noko på det. Har passa på at dei er under 32 kg som det står er Max pr kolli. Det er når me har reist alle 5 og kan ha 20 kg hver.
|
|
|
#20 |
|
Hertuginne
|
Sv: Vektgrense?SF: Det var akkurat det mannen min endte opp med å gjøre. Eller rettere sagt, han hadde pakket i pakkeposer i kofferten, og da damen i skranken satte seg på bakbeina bare åpnet han kofferten, nappet ut et par pakkeposer og sendte dem som egen baggasje.
|
![]() |
|
|