Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vektgrense? (Bagasje)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 00:32   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Vektgrense? (Bagasje)

Flyselskapet me skal fly med har ei maksgrense på bagasje på 20 kg per person. Dvs. me har 80 kg til disposisjon. Me har pakka i to koffertar, og dei kjem til å vege noko over 20 kg kvar. Er dei svært strenge på dette sånn at me bør satse på ein tredje koffert for å komme under denne 20-kilosgrensa.

Me har langt mindre bagasje med oss enn den totale grensa for fire personar, altså 80 kg.

Gammel 23-05-10, 00:57   #2
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vektgrense?

Det skal stå max grense pr kolli. Hugsar det var 32 kg sist me reiste med Ving.

Gammel 23-05-10, 01:01   #3
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Noen flyselskap er helt nazi på dette med vektgrenser... Jeg hadde satsa på en tredje koffert... (de ser ikke på "total-vekta"...det har i alle fall aldri jeg opplevd...)

Gammel 23-05-10, 01:04   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hvem du flyr med. SAS opplever jeg som ganske ok på det, så lenge man er under totalgrensen, Norwegian kan krangle og RyanAir har jeg hørt er superstricte (der er vel overvektsbetaling regnet som en fin inntektskilde ). Jeg kjører ikke RyanAir, so I wouldn't know.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:13   #5
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Ville absolutt satset paa en tredje koffert.

Noe av grunnen til vektgrense per koffert, er av hensyn til dem som skal loefte/kaste kofferten din inn og ut av flyet.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:18   #6
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi var nettopp ute og reiste, og de var veldig nøye på dette.
Vi endte opp med å måtte betale mye mer for overvekt, enn vi ville betalt for en kolli ekstra.

Så jeg ville satset på en ekstra kolli.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 09:57   #7
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Norwegian har max 20 kilo per kolli. Jeg ville nok pakket i tre kofferter for å være på den sikre siden.

Gammel 23-05-10, 10:22   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ryanair sier ihvertfall selv at de er bombastiske på grensen per kolli så der må du pakke noe ned i en tredje koffert.

Er det noen som vet om man kan ha så stor koffert man vil bare den ikke veier over grensen?

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:13   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norwegian har 20 kg som maks pr. kolli og ja, de kan være riktig så strenge på akkurat det. Det er bedre med to kofferter på 10,5 kg hver enn en på 21.

Gammel 23-05-10, 11:21   #10
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi reiste med Norwegian i forrige uke, og vi fire hadde tre kolli. En på 47,5 kg (!), en på 20 kg og vogna på ca 10 kg. Det gikk bra, de sa ikke noe på det (dette var hjemover da). På vei ned var den største bagen en del lettere, men fortsatt godt over 30 kg ja.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:21   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg tror neppe man kan komme med en koffert av den størrelsen man kan trille et helt klesstativ inn i, så en grense er det sikkert. Men jeg har en koffert som fullpakket veier langt mer enn 20 kilo, og den pleier jeg å bruke. Det er den eneste gode kofferten min, hvis ikke ville jeg unngått den. Det er nemlig så vanskelig å pakke uten å gå over vektgrensen. Mye greiere med en koffert som ikke kan stappes med mer enn 20 kilo.

Jeg har en sånn kjempekoffert. Planen er å pakke den med den ene bagen nedi. Så kan jeg bare ta ut den ene bagen på flyet. Og når vi er fremme kan jeg stappe den nedi igjen. Det er ikke så lett å få med seg alle enhetene når han minste ikke bærer nyttevekten sin.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:39   #12
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Vi reiste med ving for to år siden, og hadde en stor tung koffert, husker ikke vekt, men vi hadde hvertfall to kofferter, hvor den ene var STOR og tung. Vi måtte begynne å pakke opp og fordele vekten midt på flyplassen med ca 100 stk bak oss i køen som okket og stønnet, var et mareritt...sats heller på 3 kofferter

Gammel 23-05-10, 11:45   #13
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Vektgrenser må det selvsagt være. Det er ikke sikkert at flyselskapet vil reagere på noen kilo fra eller til dersom man i reisefølget allikevel faller under maksgrensen totalt sett. Grunnen er enkel, vekten skal fordeles i bagasjerommet på et fly som skal ha riktig vekt og balanse for at flyet skal kunne ta av og lande med riktig mengde drivstoff. Dessuten er det mennesker og maskiner som skal få denne bagasjen om. Det er mennesker som løfter bagasjen inn i laste-containerne eller lasterommet, og da skal det ikke veie for mye logisk nok.

Norwegian og Ryanair overlever på alle tilleggene sine, så naturlig nok, vil de være strengere enn nettverks-ruteflyselskaper. I hvert fall som oftest.

Gammel 23-05-10, 12:52   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir alltid litt flau når det kommer en sånn knalloransje "HEAVY"-tag på kofferten min.

- No. 4 -
Gammel 23-05-10, 12:57   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg blir alltid litt flau når det kommer en sånn knalloransje "HEAVY"-tag på kofferten min.

Heller der enn på rompa.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:02   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det eneste flyselskapet jeg har hatt problemer med angående dette er Norwegian. Etter min erfaring er de helt nazi på 20kg vektgrensen per koffert. Det nytter ikke å komme med en koffert på 21 kg og en på 11 kg og tro at alt er greit, nei da må man pakke om. Jeg har selv aldri opplevd at kofferten min er for tung, men har sett andre slite. Dette gjaldt kofferter godt over 30 kg. De gangene vi har reis charter, har vi alltid bare hatt med oss to store kofferter (istedet for 3), det har aldri vært noe problem.

Har selvsagt forståelse for at det må være vektgrenser på koffertene, de skasl jo tross alt løftes inn og ut.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:04   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men da kan de være store altså? Bare de ikke veier over?

Da tar jeg en bag og fyller over i akkurat på flyet. Det forenkler masse for meg denne gangen - pluss at jeg slipper å kjøpe noe nytt å pakke i.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:04   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

SF: Sant nok.

- No. 4 -
Gammel 23-05-10, 14:26   #19
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me har reist med Ving og alltid hatt berre to koffertar som da er over 20 kg, ingen har sagt noko på det. Har passa på at dei er under 32 kg som det står er Max pr kolli. Det er når me har reist alle 5 og kan ha 20 kg hver.

Gammel 23-05-10, 14:30   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SF: Det var akkurat det mannen min endte opp med å gjøre. Eller rettere sagt, han hadde pakket i pakkeposer i kofferten, og da damen i skranken satte seg på bakbeina bare åpnet han kofferten, nappet ut et par pakkeposer og sendte dem som egen baggasje. Og sverget på at det skulle alvorlig mye til før han reiste med Norwegian igjen, og det løftet har han holdt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.