|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Enig i at det er mange måter å tolke ressurssterk på. Vi snakker jo ofte om ressurssterke foreldre i skolen og mener foreldre som bryr seg, tar tak i evt.problemer og stiller opp der de kan. For alt vi vet, kan jo de foreldrene som blir sett på som mindre ressurssterke, være mer ressurssterke, sånn egentlig, i og med at de kanskje har opplevde mer motgang enn de fleste og likevel klarer å få mat på bordet til ungene og holde på en jobb. Litt søkt, kanskje, men dere skjønner hva jeg mener? |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Passiv
|
Jeg tror ikke at alle kan velge å være konstruktive og ressurssterke. Jeg tror det trengs en del grunnleggende egenskaper. For eksempel kreves det en viss evne til iakttagelse, hukommelse og analyse dersom man skal greie å reflektere med litt vidde over egne relasjoner til andre. |
![]() |
![]() |
#83 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#84 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men det kan jo også gå andre veien. Du er vant til å få alt servert, at det stilles lite krav til deg i forhold til ansvar for deg selv og at du blir trøstet og "dikkedarret" når du møter bittelitt motgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Passiv
|
Jo. Men erfaringsmessig så møter de som kommer fra ressurssterke familier faktisk ikke på så mye motgang - dermed går det oftere bra. |
![]() |
![]() |
#86 |
Originala
|
Jeg tror jeg skjønner hva du mener, og jeg er veldig enig. Jeg tror at mange av de menneskene som ofte defineres som "de svake" i samfunnet er personer som mobiliserer store ressurser for å velge livet, stå opp om morgenen, sende inn meldekortet til NAV eller hva det måtte være. Mennesker som har opplevd så mange og alvorlige tap og krenkelser at de fleste av oss har vanskelig for å tro det er sant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Nå har jeg tenkt litt på det og kommet fram til at det må ligge en god del personlige egenskaper i det å være ressurssterk, all den tid det finnes ressurssvake mennesker fra "gode familier", hvor alt ligger til rette for at de skal få ting til, men som likevel ikke fikser livet. På samme måte som det finnes mennesker som kommer fra "dårlige familier", som har opplevd misbruk og jævelskap, hvor alt har ligget til rette for at de skulle bukke under, men hvor de likevel har klart å komme på rett spor og leve gode liv. Da vil ikke jeg snakke om flaks og uflaks, men om egenskaper.
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg synes flaks og uflaks er dårlige begreper om noe som er så komplekst/ sammensatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg kjenner folk som har fått det meste servert på sølvfat som alltid setter seg ned og syter hvis de møter en liten dump i veien, til tross for at de har mer støtte og hjelp enn de fleste. Er det da (ofte) snakk om veldig liten handlekraft/vilje, eller er det rett og slett bortskjemthet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Textrovert
|
![]() |
#92 |
© All rights reserved
|
Og det er der Nenne, meg og smilefjes er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Textrovert
|
Selvsagt er det hardt arbeid, og ingen skal ta fra deg den æren, men hadde du vært født med en annen personlighet, så hadde du kanskje ikke hatt evnen til å takle knallhardt arbeid av denne typen.
![]() |
#94 |
© All rights reserved
|
Jeg tror ikke det har noe som helst med flaks av personlighet å gjøre, Divine. Jeg tror det er en indre styrke, en indre motivasjon, og at alle har den. Så kan man velge om man vil kjempe eller resignere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Textrovert
|
Mens jeg tror at ikke alle har den, uansett hvor mye man skulle ønske man hadde den.
![]() |
#97 |
Shake it out!
|
Det er det heldigvis.
![]() |
#98 |
kamerat
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg skjønner godt hva du mener med indre styrke og motivasjon, 007, men jeg tror slett ikke alle har den. (Jeg baserer meg på eksempler fra nær slekt.)
![]() |
#99 |
kamerat
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Og for the record, folk som kommer seg fram gjennom alskens motgang og får til ting fra vanskelige utgangspunkt fortjener all ære. De har ikke hatt flaks med mye, det aller meste har vært hardt arbeid. Det er flott å se. Men jeg tror man må være av en viss støpning for å få det til, og jeg synes det er unødvendig strengt å anta at alle andre kunne klart det samme under samme forhold.
![]() |
#100 |
Passiv
|
Tusen takk for innmeldelse i en eksklusiv klubb. |
![]() |
![]() |
|
|