Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det flaks å være ressurssterk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 13:18   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det flaks å være ressurssterk?

Jeg har aldri tenkt på det som flaks, men ble her en dag plutselig forespeilet at det "bare var flaks" at man var det.

Er det flaks altså?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:18   #2
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det flaks å være ressurssterk?

Hva tenker du med ressurssterk?

Gammel 23-05-10, 13:23   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være ressurssterk er vel å kunne ta tak i egen situasjon og ordne opp?
Alt i fra å være i stand til å bestille time hos tannlegen til å greie å betale regningene sine selv?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:25   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Flaks forbinder jeg med fullstendig tilfeldig. Og det er det ikke mener jeg. Nå spørs det litt hva du mener med ressursterk. I det legger jeg også evnen til å bruke ressursene og evnene sine på en god og konstruktiv måte. Dette lærer man jo ofte fra man er liten, men det er alltid mulig å bli bedre på det. Overskudd, livssituasjon, oppdragelse, økonomi, vaner, osv spiller jo inn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:25   #5
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet ikke helt, men jeg har inntrykk at man ofte er ressurssterk fra begynnelsen hvis man er det. Nå finnes det jo mange grader av dette også.

Gammel 23-05-10, 13:29   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

det er ikke mulig å svare entydig på det, syns jeg. det er jo så mange faktorer som spiller inn, noen er vel tilfelig og andre ting ikke. Det er jo ikke så mye man selv kan gjøre med hvordan man har blitt oppdratt hjemme, f.eks.

Gammel 23-05-10, 13:32   #7
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter litt med å forstå flaks, men en kan jo si at man har flaks om man er født med personlige egenskaper som gjør at man har godt pågangsmot og gode muligheter til å ordne opp, forutsetninger for å kunne ta veloverveide og fornuftige valg og selvdisiplin til å stå på selv om det røyner på. Og flaks ved å få vokse opp i en familie og et miljø der man lærer og erfarer hensiktsmessige mestringsstrategier og får et godt selvbilde og tro på seg selv.
Denne kombinasjonen tror jeg har mye å si i forhold til det du spør om, og det er jo ikke noe man uten videre greier å jobbe fram eller velge selv.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:32   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er 'flaks' - skjønt spørs hvordan en ser på det. Jeg kaller meg selv ressurssterk, jeg er skarp, ganske smart - og har vel vært 'heldig' eller hatt flaks som har fått utdelt det kortet. Mens når det gjelder looks så synes jeg kanskje at jeg hadde mer 'uflaks'.

Men er enig med deg, å bruke begrepet 'flaks' etter at man har tatt tak i en situasjon og ordnet opp, det er litt merkelig.

Kan kanskje se for meg en situasjon med barn involvert - at det kan være 'flaks' for barnet å ha ressurssterke foreldre som kan ordne opp i ulike situasjoner i forhold til de som kommer fra ressurssvake hjem hvor ting kanskje i større grad får skure og gå - og ting kan skli helt ut.

Gammel 23-05-10, 13:36   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, stort sett er det å være ressurssterk en ting som reproduseres fra generasjon til generasjon. Det er jo en kunnskapsbasert ting, ikke en egenskap som sådan. Det handler om å lære hva man gjør (lurest) i gitte situasjoner, og jo teitere familie du har, jo mindre lærer du om hva som er lurt og riktig, eller jo mer corny ting lærer du.

Det finnes såklart en del personlige variasjoner, folk fra ressursterke familier som allikevel klarer å sose det til, tross alskens muligheter servert på sølvfat, og så har du dem som tross elendig oppfølging og manglende muligheter, har klart å bite seg fast, lære selv og finne ut av det på egenhånd.

Det er ikke flaks. Det er kunnskap og gjerne klassebasert. Men de privilegerte liker å se på seg selv som vellykkede flinke individer og vil overkommunisere sin egen innsats og underkommunisere den hjelpen, de rådene og de mulighetene de har fått, som ikke alle har tilgang til.

Gammel 23-05-10, 13:40   #10
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er ikke flaks. Det er kunnskap og gjerne klassebasert. Men de privilegerte liker å se på seg selv som vellykkede flinke individer og vil overkommunisere sin egen innsats og underkommunisere den hjelpen, de rådene og de mulighetene de har fått, som ikke alle har tilgang til.

Men er ikke det også i bunn og grunn flaks? Flaks at du er født inn i den klassen der denne kunnskapen integreres gjennom oppveksten?

Gammel 23-05-10, 13:41   #11
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Nei, stort sett er det å være ressurssterk en ting som reproduseres fra generasjon til generasjon. Det handler om å lære hva man gjør (lurest) i gitte situasjoner, og jo teitere familie du har, jo mindre lærer du om hva som er lurt og riktig, eller jo mer corny ting lærer du.

Det finnes såklart en del personlige variasjoner, folk fra ressursterke familier som allikevel klarer å sose det til, tross alskens muligheter servert på sølvfat, og så har du dem som tross elendig oppfølging og manglende muligheter, har klart å bite seg fast, lære selv og finne ut av det på egenhånd.

Men da har man jo flaks om man er født inn i en ressurssterk familie og blir ressurssterk selv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:43   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg e ressurssterk. Ikke av arv - jeg har bare blitt sånn. Dermed er det en del flaks innebakt i det i det helt grunnleggende i mitt mikroperspektiv.

MEN - mange av de ressursene jeg har å trekke på som voksen nå er jo ikke bare resultater av noe jeg har med meg fra start. Det er også resultater av noen svært bevisste valg jeg har tatt opp gjennom livet mitt. Valg som for min del går fullstendig i motsatt retning av bakgrunnen jeg kommer fra. Hvor det å velge et yrke som gjør meg totalt økonomisk uavhengig faktisk er ca det viktigste og mest avgjørende valget jeg har tatt. Og det er jo ikke noe jeg har hjemmefra - det er noe jeg har valgt selv. Dog er det absolutt heller ikke flaks - det er et bevisst valg. Egentlig var det en annen yrkesvei jeg kunne ønsket meg, men den ga ikke den friheten jeg har nå.

Så litt av begge. Ressursen med å ha noen menneskelige egenskaper som er nyttige til tider har jeg vel fått av flaksen. Andre ressurser er bevisst tilegnet.

Stort sett ikke en eneste av akkurat mine ressurser er arvet hjemmefra.

Men jo - om man kommer fra en familie med sterke ressurser så arver man jo med seg mye smart derfra som regel.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:44   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa, hvor du er født er jo flaks. Men om du blir ressurssterk eller ikke, er ikke flaks.

Gammel 23-05-10, 13:45   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Joa, hvor du er født er jo flaks. Men om du blir ressurssterk eller ikke, er ikke flaks.

Fordi?

Gammel 23-05-10, 13:46   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Til en viss grad uenig altså. Om du eier de egenskapene du trenger for å bli noenlunde ressurssterk er litt flaks også.

Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:47   #16
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Nå syns jeg resonnementet ditt ikke henger helt sammen. Siden det å bli født inn i en ressurssterk familie øker sjansene for at man selv blir ressurssterk (det sier du selv), er det å være ressurssterk i aller høyeste grad knyttet opp til å ha flaks.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:49   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker det er begge deler. Delvis ligger det i hva man har fått "gratis", eksempelvis hvilken oppvekst man har hatt - og hvis man ikke tror barn er blir født fordi de flyr omkring som søkende sjeler og velger sin egen mor og far må nesten det karakteriseres som flaks. Og selvfølgelig kan man gjøre det beste ut av det man har ved hjelp av hardt arbeid og det å trene helt på egenhånd.

For å si det helt enkelt: Man er like rik om man arver penger eller om man tjener de selv, men jeg er ganske sikker på at det er mer arbeid i det å tjene de selv.

Gammel 23-05-10, 13:51   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror Mim mener at det er flaks at man blir født inn i ressurssterke familier - så legger man flaksen til side - for derfra er det mer eller mindre sikkert at du vil bli mer eller mindre ressurssterk selv. Og jeg er helt enig, tror også det henger tett sammen med klasse og foreldrenes kapital.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 13:52   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Nå syns jeg resonnementet ditt ikke henger helt sammen. Siden det å bli født inn i en ressurssterk familie øker sjansene for at man selv blir ressurssterk (det sier du selv), er det å være ressurssterk i aller høyeste grad knyttet opp til å ha flaks.

Det spørs jo hvor langt bakover i den kausale kjeden du skal gå, da.

Det er klart det er flaks hvor man er født. Men det kan ikke påvirkes av noen.

At man blir mer eller mindre ressurssterk alt etter hvilken familie man kommer fra, kan endres eller forskyves eller utjevnes noe ved at man har et godt skolesystem, slik at de som har iddjåt-foreldre i det minste lærer litt av det man trenger for å klare seg der.

Gammel 23-05-10, 13:53   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg tror Mim mener at det er flaks at man blir født inn i ressurssterke familier - så legger man flaksen til side - for derfra er det mer eller mindre sikkert at du vil bli mer eller mindre ressurssterk selv. Og jeg er helt enig, tror også det henger tett sammen med klasse og foreldrenes kapital.

Ja, nettopp det var det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.