|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Er det flaks å være ressurssterk?Jeg har aldri tenkt på det som flaks, men ble her en dag plutselig forespeilet at det "bare var flaks" at man var det.
![]() |
![]() |
#2 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Hva tenker du med ressurssterk?
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Å være ressurssterk er vel å kunne ta tak i egen situasjon og ordne opp?
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Flaks forbinder jeg med fullstendig tilfeldig. Og det er det ikke mener jeg. Nå spørs det litt hva du mener med ressursterk. I det legger jeg også evnen til å bruke ressursene og evnene sine på en god og konstruktiv måte. Dette lærer man jo ofte fra man er liten, men det er alltid mulig å bli bedre på det. Overskudd, livssituasjon, oppdragelse, økonomi, vaner, osv spiller jo inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg vet ikke helt, men jeg har inntrykk at man ofte er ressurssterk fra begynnelsen hvis man er det. Nå finnes det jo mange grader av dette også.
![]() |
#6 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?det er ikke mulig å svare entydig på det, syns jeg. det er jo så mange faktorer som spiller inn, noen er vel tilfelig og andre ting ikke. Det er jo ikke så mye man selv kan gjøre med hvordan man har blitt oppdratt hjemme, f.eks.
![]() |
#7 |
Originala
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg sliter litt med å forstå flaks, men en kan jo si at man har flaks om man er født med personlige egenskaper som gjør at man har godt pågangsmot og gode muligheter til å ordne opp, forutsetninger for å kunne ta veloverveide og fornuftige valg og selvdisiplin til å stå på selv om det røyner på. Og flaks ved å få vokse opp i en familie og et miljø der man lærer og erfarer hensiktsmessige mestringsstrategier og får et godt selvbilde og tro på seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Off the map.
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg synes ikke det er 'flaks' - skjønt spørs hvordan en ser på det. Jeg kaller meg selv ressurssterk, jeg er skarp, ganske smart - og har vel vært 'heldig' eller hatt flaks som har fått utdelt det kortet. Mens når det gjelder looks så synes jeg kanskje at jeg hadde mer 'uflaks'.
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Nei, stort sett er det å være ressurssterk en ting som reproduseres fra generasjon til generasjon. Det er jo en kunnskapsbasert ting, ikke en egenskap som sådan. Det handler om å lære hva man gjør (lurest) i gitte situasjoner, og jo teitere familie du har, jo mindre lærer du om hva som er lurt og riktig, eller jo mer corny ting lærer du.
![]() |
#10 |
Originala
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Men er ikke det også i bunn og grunn flaks? Flaks at du er født inn i den klassen der denne kunnskapen integreres gjennom oppveksten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
På vei
Men da har man jo flaks om man er født inn i en ressurssterk familie og blir ressurssterk selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg e ressurssterk. Ikke av arv - jeg har bare blitt sånn. Dermed er det en del flaks innebakt i det i det helt grunnleggende i mitt mikroperspektiv. |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Joa, hvor du er født er jo flaks. Men om du blir ressurssterk eller ikke, er ikke flaks.
![]() |
#15 |
Passiv
|
Til en viss grad uenig altså. Om du eier de egenskapene du trenger for å bli noenlunde ressurssterk er litt flaks også. |
![]() |
![]() |
#16 |
På vei
Nå syns jeg resonnementet ditt ikke henger helt sammen. Siden det å bli født inn i en ressurssterk familie øker sjansene for at man selv blir ressurssterk (det sier du selv), er det å være ressurssterk i aller høyeste grad knyttet opp til å ha flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Leser
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tenker det er begge deler. Delvis ligger det i hva man har fått "gratis", eksempelvis hvilken oppvekst man har hatt - og hvis man ikke tror barn er blir født fordi de flyr omkring som søkende sjeler og velger sin egen mor og far må nesten det karakteriseres som flaks. Og selvfølgelig kan man gjøre det beste ut av det man har ved hjelp av hardt arbeid og det å trene helt på egenhånd.
![]() |
#18 |
*_*
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror Mim mener at det er flaks at man blir født inn i ressurssterke familier - så legger man flaksen til side - for derfra er det mer eller mindre sikkert at du vil bli mer eller mindre ressurssterk selv. Og jeg er helt enig, tror også det henger tett sammen med klasse og foreldrenes kapital.
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
Det spørs jo hvor langt bakover i den kausale kjeden du skal gå, da.
![]() |
#20 |
Epikur
|
Ja, nettopp det var det.
![]() |
|
|