|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jessica - det er nettopp det - det har vært tøft for dere. Men dere har jo greid dere? Det er det jeg snakker om. |
![]() |
![]() |
#142 |
Pauset
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Ja, men vi ser veldig godt at vi kunne gått på en skikkelig smell. Dersom vi hadde store huslån, som de fleste har, og dersom min svigermor hadde dødd et år etter det hun gjorde. Mange tilfeldigheter gjorde at vi klarte oss, men det var nære på. Flere banker ville ikke gi oss huslån så vi kunne overta min svigermors hus. Vi leide hos svigermor. Heldigvis kjente de oss lokalbanken her og det ble redningen. Vi har ryddig økonomi og jeg kunne legge fram regnskap for året før og budsjettet vårt, men det hjalp ikke på de store bankene. Skandiabanken som vi da hadde hatt i flere år, og som vi hadde et ryddig forhold til så ikke på slike ting. Samme med Postbanken. De regnet attføring som null inntekt. Jeg kunne sagt masse, men det er flaks som er årsak til at vi har klart oss tross alt. Kundekonsulenten i Postbanken var opprørt da vi ikke fikk lån. Hun hadde møtt oss og sett regnskapet og budsjettet, men Postbanken sentralt sa NEI. Kundekonsulenten anket avgjørelsen umiddelbart for hun var helt uenig, men vi fikk blankt avslag. I svigermors hus, som vi til slutt fikk overta, kunne vi leie ut ei leilighet. Det ville være billigste måte for oss å bo på, men det var ikke interessant. Det at jeg var på attføring var eneste årsak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Vanskelig problemstilling. Jeg hadde tryna så det sang om jeg ikke hadde hatt en svært stødig familie rundt meg i kompliserte tider. Det var flaks. Samtidig har det vært noen problemstillinger hvor jeg selv har måttet gå the extra mile på egenhånd, men jeg tror fortsatt ikke at jeg hadde hatt det "i" meg om jeg ikke hadde hatt de strålende menneskene rundt meg. Ergo fortsatt flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
villende
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror det handler litt om flaks, men jeg tror faktisk også det handler en del om de valgene man tar og i hvilken grad man evner og har viljen til å bite tennene sammen og gjør ting som der og da kanskje ikke er så lystbetonte fordi det man får ut av det er verdt innsatsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Pauset
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?fant dette på ordnett.no: |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Pauset
|
...og ikke minst sine egne feil. Og man kan ta egne feil som lærdom og erfaring fremfor å la seg knuse av dem og oppfatte det som noe udelt negativt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?It is unwise to be too sure of one's own wisdom. It is healthy to be reminded that the strongest might weaken and the wisest might err. (Mahatma Gandhi)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?kie - jeg får ikke tak i hva du mener. |
![]() |
![]() |
#149 |
maler
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tenker at man skal være litt forsiktig med å generalisere ut fra det man har opplevd selv. Hvis man har opplevd at man har fått motgang i bøtter og spann og likevel kommer ut av det sterkere, med godt mot og et fint liv så er det kjempebra. Selvfølgelig. Og det sier jo noe om en innstilling og en indre styrke som absolutt er på plussiden. Men det betyr ikke at det er mulig for alle som har den rette innstillingen. Det kommer også litt an på hva som treffer en og ikke minst i hvilken rekkelfølge, jfr Jessicas innlegg lengre opp. Påkjenninger som dødsfall i familie, sykdom, arbeidsledighet og barn med spesielle behov kan fint håndteres hvis de kommer i den rette rekkefølgen. Men hvis de kommer i feil rekkefølge, kan det bli veldig vanskelig å skape seg et godt liv. I hvertfall ut fra sine opprinnelige ønsker og mål.
![]() |
#150 |
weird
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tenker på den bastante inndelingen i folk som sterke eller svake. Jeg tror vi er litt av alt, jeg. Og at det som er "kryptonitt" for en person kanskje ikke er det for en annen. Uten at det nødvendigvis betyr at den andre er sterkere jevnt over.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Da forstår jeg hva du mener kie. |
![]() |
![]() |
#152 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Ikke at jeg mener Skilpadda er svak altså. |
![]() |
![]() |
#153 |
Pauset
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg har også blitt tuppet i baken av min mor og det tror jeg har blitt min styrke. Det er greit å dulle med barna sine, men man skal også kreve og forvente. Dette er en balansegang for det viktige er at man opplever mestring og da må den tuppen i baken føre til en positiv opplevelse av mestring. Det at en lærer at det nytter ikke å gi opp, men det er lov å gi litt opp innimellom... om dere skjønner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
weird
Jepp. Jeg vet ikke om jeg hadde vært like sterk som jeg har vært om jeg ikke hadde fått det handlingsmønsteret innprentet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 26-05-10 kl 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jo, og da er du kanskje født sånn? At du har medfødte egenskaper som gjør deg sterk? Eller en blanding av tillært og medfødt.
![]() |
#158 |
weird
Virkelig? Aldri?
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Amen.
![]() |
![]() |
#160 |
Passiv
|
Selvsagt er det best å komme fra en familie som i mer eller mindre grad fungerer. Men alle gjør ikke det og noen greier seg uten også. |
![]() |
![]() |
|
|