Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 11:59   #361
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det skulle jeg ønske at man kunne i skoleverket. Jobbe mer i perioder altså. Jeg har ikke mulighet til å tjene så mye som et eneste øre ekstra på jobb. Lønna er lønna - ferdig med det. Skulle gjerne tatt vikartimer i årene før jeg fikk barn for eksempel, men det er ikke lov. Koster penger nemlig. Kun ufaglærte får vikartimer på barneskoler - de er nemlig billigere.

Det er jo latterlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:02   #362
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skulle jeg ønske at man kunne i skoleverket. Jobbe mer i perioder altså. Jeg har ikke mulighet til å tjene så mye som et eneste øre ekstra på jobb. Lønna er lønna - ferdig med det. Skulle gjerne tatt vikartimer i årene før jeg fikk barn for eksempel, men det er ikke lov. Koster penger nemlig. Kun ufaglærte får vikartimer på barneskoler - de er nemlig billigere.

Men har ikke det også noe med overtidsregler å gjøre? Jeg husker ikke hva som er maks overtid i en periode, men lærere jobber jo en del ekstra for å jobbe inn ferien, kanskje de går over grensen? Dermed har de ikke lov til å ta mer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:05   #363
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hos oss får lærerne lov til dette, ja.

Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:06   #364
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jupp, sånn har det vært på de skolene jeg har jobbet på også. Vikarbudsjettet er supersprengt, så viakrene blir sortert etter hvor lite de koster skolen.

Gammel 06-06-10, 12:06   #365
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor trengs det så mye vikarer da, skulker lærerne?

Gammel 06-06-10, 12:07   #366
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men har ikke det også noe med overtidsregler å gjøre? Jeg husker ikke hva som er maks overtid i en periode, men lærere jobber jo en del ekstra for å jobbe inn ferien, kanskje de går over grensen? Dermed har de ikke lov til å ta mer.

Nei, begrunnelsen har alltid vært at man får dekket opp to vikartimer med ufaglærte for samme prisen som en time med faglært.

Gammel 06-06-10, 12:08   #367
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nei, begrunnelsen har alltid vært at man får dekket opp to vikartimer med ufaglærte for samme prisen som en time med faglært.

Men likevel, det er vel begrenset hvor mye overtid man orker og har lov til å jobbe.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:08   #368
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er lektor, og er blir prioritert ved min skole ift vikartimer, så argumentet om at jeg er billig er ikke gyldig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 12:08   #369
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg vet ikke om det er det at det trengs så voldsomt med vikarer, men på en del skoler er vikarbudsjettet usannsynlig slunkent. Og noe sykefravær og kursing og slikt, samt syke barn-dager og sånn blir det jo alltid.

Gammel 06-06-10, 12:12   #370
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men likevel, det er vel begrenset hvor mye overtid man orker og har lov til å jobbe.

Det er det sikkert, men på min forrige skole fikk man overhodet ikke lov i det hele tatt, fordi det var dyrt. Det er selvsagt forskjeller fra skole til skole.

Gammel 06-06-10, 12:34   #371
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg er lektor, og er blir prioritert ved min skole ift vikartimer, så argumentet om at jeg er billig er ikke gyldig.

Nei, det er ikke gyldig da. På vår skole er det ikke en eneste lektor (barneskole), og de er heller ikke prioritert ansatt siden de er så dyre. Derfor søkes det konsekvent etter allmennlærere - og det er greit nok. Vikartimer er helt uaktuelt for fast ansatt lærere å få. Og det har ingenting med overtid å gjøre. I prinsippet jobber vi overhodet ikke overtid, vi har en arbeidsuke på 43,5 timer i uka og det er for å dekke avspaseringen mens elevene har ferie. Jobber vi mer enn det (og det gjør alle på min skole og de fleste lærere jeg vet om på andre skoler også) er det på eget ansvar. Vikarbudsjettet er ekstremt lite og det tas kun inn ufaglærte vikarer for å få det til å strekke lengst mulig.

Synes det er SVÆRT SPESIELT å spørre om lærerne skulker fordi det trengs vikarer. Er det mulig? Synes jeg ser at jeg skulle spørre om det samme for andre yrkesgrupper.

Svaret er forøvrig det samme som i alle andre yrker: Det trengs vikarer fordi folk er syke, de har syke barn og de er av og til på kurs. Mange ganger klarer vi å dekke det opp selv, men minimum er faktisk at det er en lærer på en klasse eller i hvert fall på et trinn - så noen ganger må vi ha inn vikarer ja. Hvor mange av dere hadde godtatt av man sendte elevene hjem med beskjed om at det ikke var lærer til den klassen i dag?

Gammel 06-06-10, 12:43   #372
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Svaret er forøvrig det samme som i alle andre yrker: Det trengs vikarer fordi folk er syke, de har syke barn og de er av og til på kurs. Mange ganger klarer vi å dekke det opp selv, men minimum er faktisk at det er en lærer på en klasse eller i hvert fall på et trinn - så noen ganger må vi ha inn vikarer ja. Hvor mange av dere hadde godtatt av man sendte elevene hjem med beskjed om at det ikke var lærer til den klassen i dag?

Se der; det hadde vært en skikkelig aksjonsform: "Nei, dessverre, nå har jeg jobbet 43,5 timer denne uka, så nå kan jeg ikke jobbe mer." Man måtte selvsagt sperret arbeidsgiver fra å ta inn ufaglærte, men det bør være relativt enkelt. De færreste skoler er nøye på å sjekke om man har politiattest når man er innom som løsvikar. Så det er bare å presse dem litt på det, så har de ikke mange vikarene igjen.

Gammel 06-06-10, 13:01   #373
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Synes det er SVÆRT SPESIELT å spørre om lærerne skulker fordi det trengs vikarer. Er det mulig? Synes jeg ser at jeg skulle spørre om det samme for andre yrkesgrupper.

Herlighet, det var en spøk. Har dere ikke humor heller?

Gammel 06-06-10, 13:10   #374
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei, det er ikke masse penger, men hvis lærere selv åpner for individuelle lønnstillegg, differensierte lønninger og å bli vurdert en og en, bør det jo være plenty muligheter for å tjene mer.

Tja. Det er jo ikke lærerne som fastsetter lønnsrammene sine selv, da. Det må i såfall skje en endring i hele skoleverket og det hadde vel blitt en reform i politisk regi vil jeg tro.

Dette er så vidt jeg vet opp til hver enkelt skole, men ja, jeg også vet at dette er en av måtene skolene "sparer inn" på.

Du fleiper selvfølgelig, men det er behov for mye vikarer i skolen. Hvis jeg er borte fra min jobb, betyr det bare at jeg får et overhead å ta inn, arbeidsoppgavene mine er lite knyttet til mennesker. Mens lærernes timer er stort sett alltid det, og derfor er det viktig (og koster en del) å ha vikarer.

Gammel 06-06-10, 13:17   #375
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får aldri vikar når jeg er borte.

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:14.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:23   #376
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får aldri vikar når jeg er borte.

Du er i videregående hvis jeg husker riktig? I barneskolen mener jeg de er pålagt å ha vikar. Er ikke 100% sikker, men jeg mener det går en aldergrense med tanke på tilsyn etc. Vet du om det stemmer?

Gammel 06-06-10, 13:25   #377
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså. Det med sykefravær. På det verste har jeg hørt om sykefravær blant lærere på en skole på tyve prosent.

Er det høyt sykefravær blant lærere?

(Ikke at det har noe med streik og lønn å gjøre - jeg bare lurer.)

Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:27   #378
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 14:14.
Gammel 06-06-10, 13:28   #379
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, Smilefjes. Det er skyhøyt sykefravær hos lærere. Jeg skjønner ikke helt grunnen. :ærlig:

Gammel 06-06-10, 13:29   #380
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det høyt sykefravær blant lærere?

Jeg tror det varierer veldig. Vår skole har lavest sykefravær av alle de kommunale instansene, og det tror jeg er en kombinasjon av godt arbeidsmiljø, høy alder (det er ikke så mange som har små barn som kan bli syke) og høy arbeidsmoral (mange går på jobb når de burde vært hjemme).

Vi bruker lærere til vikartimer, og det er en fin ekstrainntekt for de som trenger/ønsker det. Vi har (heldigvis) ingen ufaglærte å ta av.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.