|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#343 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?Vær tålmodig, holder på med sutreliste. Den blir lang. |
|
|
|
|
|
#346 |
|
saftig
|
Sv: Streikerett?Jeg ser grensen for å komme inn på lærerstudiet ved HiO er kun 37 poeng! Det er altfor lavt. Jeg mener - godt under 4 i snitt, og så skal man lære opp fremtidens barn?!
|
|
|
#347 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Streikerett?
Hva må man ha i snitt fra VGS for å bli buss-sjåfør? Eller kokk? Eller barne- og ungdomsarbeider? Eller helsefagarbeider? Eller opertør i Nordsjøen? |
|
|
|
|
|
#348 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Som sagt; jeg vet ikke om det er en kjempeforbedring siden den gangen. Men den gangen var det i alle fall slik det ble løst. Pappa kjørte drosje på si og mamma tok sommerjobber med språkreiser etc. Hun var også tilsynsfører (heter det det, tro?) for barnevernet og dro på hjemmebesøk etc. da vi barna var store nok til å være litt alene hjemme. Det bør nok også nevnes at de ikke bodde sammen, så mamma var enslig forsørger.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#350 |
|
weird
Hva andre gjør vet jeg jo ikke, men i det hjemmet jeg vokste opp i var utgiftsnivået veldig nøkternt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#351 |
|
|
Sv: Streikerett?Men å bruke det som argument for at lærerlønningene er for lave nå, når de strengt tatt ikke er spesielt avskrekkende, og at lærere må ekstrajobbe for å få det til å "strekke til", se, det skjønner jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#352 |
|
weird
Tja. Noen sier vel det. Men jeg vil tro at mange sier at de ikke får godt nok betalt i forhold til jobben de gjør. Av en eller annen grunn virker det som om noen typer jobber skal være et kall og at det derfor nærmest virker uanstendig å kreve bedre betalt for den tjenesten man leverer. Så jeg vil heller snu litt på det, jeg. Og spørre hvorfor man er så snare til å kalle lønnskrav fra f.eks. lærere for "sutring".
|
|
|
|
|
#353 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det kommer jo an på hvordan man regner på det, da. Om man mener det går en universell kronegrense et sted, og at dersom du er over den grensen får du hversågod være fornøyd, blir det jo veldig enkelt og grei å si at "han tjener nok" og "han tjener for lite". Om man derimot syns det er betimelig å sammenlikne i forhold til utdannelse og antatt studielånebelastning, i forhold til andre yrkesgrupper i samme situasjon, og til og med syns det er relevant å se på den reelle lønnsutviklingen, ja da kommer ikke lærerene så innmari godt ut.
|
|
|
#354 |
|
Leser
|
Skoleverket:
|
|
|
#355 |
|
|
Sv: Streikerett?Okei, det er ikke masse penger, men hvis lærere selv åpner for individuelle lønnstillegg, differensierte lønninger og å bli vurdert en og en, bør det jo være plenty muligheter for å tjene mer. |
|
|
|
|
|
#356 |
|
Passiv
|
Det er individuelle forskjeller overalt som endrer alle muligheter for alle hele tiden på alle arenaer. Det er ikke diskriminering å premiere Solskjær fordi han er flinkere i fotball enn meg. Det er heller ikke diskriminering å lønne Guttorm bedre enn meg fordi han jobber døgnet rundt og står på mens jeg er mamma. Nå har jeg bygget min karriære i mange år, så Guttorm stiger raskere enn meg i lønn nå, men om noen år vil han tjene mer enn meg. Dersom ikke livet hans da endrer seg og han ikke lenger kan satse alt på jobb. Og kanskje mine unger da er såpass store og det jeg jobber med såpass gøy at jeg satser hardere noen år igjen også. Livet er jo litt sånn delt i faser.
Jeg mener læreryrket burde lønnes så godt at det var slagsmål om jobbene. Grunnen til at det ofte høres ut som sutring når lærere krever mer penger er at det er vel egentlig mest at det høres faktisk litt sutrete ut. For meg. |
|
|
|
#357 |
|
Passiv
|
Sv: Streikerett?Og for ordens skyld - jeg trenger noen ganger ekstra penger. Da må jeg jobbe mer ja. |
|
|
|
#358 |
|
Er frisk!
|
Sv: Streikerett?For meg høres det sutrete ut mye av det mange andre yrkesgrupper snakker om. Men da tenker jeg at de sikkert vet best selv hvor skoen trykker og at jeg som ikke jobber innenfor de respektive yrker nok ikke vet bedre enn de selv hva det er ok å streike for
|
|
|
|
#359 |
|
Er frisk!
|
Det skulle jeg ønske at man kunne i skoleverket. Jobbe mer i perioder altså. Jeg har ikke mulighet til å tjene så mye som et eneste øre ekstra på jobb. Lønna er lønna - ferdig med det. Skulle gjerne tatt vikartimer i årene før jeg fikk barn for eksempel, men det er ikke lov. Koster penger nemlig. Kun ufaglærte får vikartimer på barneskoler - de er nemlig billigere.
|
|
|
|
#360 |
|
Ser lyst på livet
|
Det stemmer ikke at det kun er ufaglærte som får vikartimer, kanskje på din skole, men ikke der jeg er vikar. |
|
|
|
![]() |
|
|