Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du redde liv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 00:43   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du redde liv?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

hvor gaar du paa foerstehjelpskurs eller livredningskurs, Polyanna?

Jeg har basisen inne, men det er en stund siden. Skulle hatt en gjenoppfriskning.

Kan alle noednummer,

Vi (FAU) har fått barnehagen til å arrangere noen ganger. Sist gang var det med en dame som vanligvis kurser de ansatte, og hun var kjempeflink!

En gang spleiset barselgruppen min (for eldste) på et kurs, i regi av norsk folkehjelp.

Og så var jeg nylig på et i regi med jobben. Vi hadde førstehjelpskurs først, og spiste middag sammen på samme sted etterpå. Det var i grunnen både hyggelig og sosialt, dog uvant mye kroppskontakt med kollegaer.

Gammel 01-07-10, 00:44   #22
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har tatt og holdt ganske mange kurs opp gjennom årene, og får også HLR via jobb, så jeg føler meg ganske trygg om jeg skulle havne i en situasjon der jeg skulle få bruk for kunnskapen.
Jeg var på brannvernkurs for litt siden, så nå har jeg prøveslukket brann med både apparat og brannteppe. Veldig nyttig.

Brannvernkurs er artig! Jeg har ytret et ønske om årlig førstehjelpskurs på jobb. Vi jobber tross alt med barn og har ansvar for ganske mange. Da hadde det vært fint med en årlig oppfrisking av kunnskapene!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:44   #23
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Luftambulansen holder forøvrig jevnlig kurs, både generelle livredningskurs og livredningskurs for de som har ansvar for barn. De koster ikke mange kronene, er gratis for medlemmer, og anbefales!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:47   #24
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for repitisjon på innpust - kompresjon Ok, start med 30 kompresjonar, deretter to innblåsingar. osv osv.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:47   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Brannvernkurs er artig! Jeg har ytret et ønske om årlig førstehjelpskurs på jobb. Vi jobber tross alt med barn og har ansvar for ganske mange. Da hadde det vært fint med en årlig oppfrisking av kunnskapene!

Har dere ikke det, altså?? Jeg trodde det var påbudt!

Gammel 01-07-10, 00:47   #26
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

I teorien kan jeg få noen opp fra vannet. Jeg er ikke glad i å dykke, men jeg skulle nok greid det.

Jeg kan legge i stabilt sideleie både fra rygg og mage. Jeg kan HLR på både baby, barn og voksen. Jeg kan Heimlich og ryggdunk på baby/barn. Jeg vet også hva jeg skal gjøre om jeg er først til et ulykkessted.

Men et førstehjelpskurs hadde jammen ikke vært dumt.

Gammel 01-07-10, 00:48   #27
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det trodde faktisk jeg og, Polyanna

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:51   #28
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har dere ikke det, altså?? Jeg trodde det var påbudt!

Hvis jeg skulle hatt elever med på svømming måtte jeg sertifiseres hvert år. Men så lenge jeg ikke har svømmeundervisning er det ikke noe krav til førstehjelpskurs. Vi har hatt det en gang mens jeg har jobbet ved skolen (10 år) og i vinter hadde vi også brannvernkurs.

-Jim Carrey-
Gammel 01-07-10, 00:54   #29
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg har tatt et omfattende førstehjelpskurs, hatt et par gjennom jobben og nettopp gått gjennom førstehjelp på barn på skolen (førskolelærerutd.). Jeg føler meg likevel ikke veldig selvsikker på at jeg ville ha gjort en fantastisk jobb som livredder, men forutsetningene er i hvert fall på plass.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:58   #30
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I teorien kan jeg redde liv, men heldigvis har jeg aldri fått forsøke det i praksis.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 01:01   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I teorien kan jeg livedding - altså hjerte-lungeredning, og jeg er vel svømmedyktig nok til å kunne hale i land en ikke fullt så panikkslagen person. Jeg klarer ikke dykke, om jeg så får betalt for det - får ikke kroppen min under vann, så å redde noen opp fra bunn, er jeg totalt ubrukelig til, dessverre.

Men - om jeg blir satt på prøve, tør jeg ikke helt stole på at teorien min holder. Jeg jobber i barnehage, og vi har førstehjelpskurs en gang i året, men jeg har hatt permisjon en god stund nå, så det er over et år siden sist jeg hadde oppfrisking.

Gammel 01-07-10, 01:01   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

I barnhagen til ungene våre har de i hvert fall grundig opplæring en gang i året.

Gammel 01-07-10, 01:03   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme har det vært i alle barnehager jeg har jobbet i - men fy søren som det trengs, jeg føler meg like rusten ved hvert kurs.

Gammel 01-07-10, 01:05   #34
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Tar HLR-kurs hvert år gjennom jobben.

Gammel 01-07-10, 01:07   #35
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I barnhagen til ungene våre har de i hvert fall grundig opplæring en gang i året.

Sånn synes jeg det burde være også. Nå har vi fått en rektor som det er litt tak i, så da håper jeg at vi får en rutine på det.

-Jim Carrey-
Gammel 01-07-10, 01:13   #36
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jepp.

Skulle sikker hatt et oppfriskningskurs, man burde vel ha det ca 1 gang per år.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 01:16   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når de først er kommet på land så kan jeg det jeg skal kunne for å si det sånn. Jeg er en ganske god svømmer, men er ydmyk i forhold til hvor sterke folk kan bli i vann. Jeg er usikker på om jeg er sterk nok til å få på land en voksen person som ikke samarbeider over hodet. Men jeg har lært grepene.

Gammel 01-07-10, 01:35   #38
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Litt usikker på om jeg hadde klart å få noen opp på land, men hadde personen først kommet på land, vet jeg hva jeg skal gjøre.
Har akkurat vært på oppfriskningskurs.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 01:39   #39
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ang. innleggene der det er nevnt at man starter med kompresjoner og det innlegget der det ble nevnt at det ikke gjelder drukning. Dere har begge rett. Man starter med kompresjoner når det er hjertestans hvor denne IKKE er forårsaket av kvelning. Da har blodet oksygen så man kan konsentrere seg om å gjøre mest mulig effektive kompresjoner. Når det gjelder kvelning derimot, (drukning, henging, fremmedlegeme i halsen osv...) har hjertet stoppet fordi at det ikke er nok oksygen i blodet. Da er det viktig å få luft i vedkommende tidlig.

Man får veiledning i hva man skal gjøre når man ringer AMK.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 01:44   #40
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kan redde liv.
Jeg kan livredning i vann, vanlig gjenopplivning og førstehjelp.
Jeg er utdannet sykepleier og har vært på flere kurs + undervist i førstehjelp. Når det gjelder telefonnummer, så husker jeg ikke giftsentralens nummer i hodet, men jeg vet at jeg kan få hjelp via AMK.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.