|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan du redde liv?
Vi (FAU) har fått barnehagen til å arrangere noen ganger. Sist gang var det med en dame som vanligvis kurser de ansatte, og hun var kjempeflink!
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Brannvernkurs er artig! Jeg har ytret et ønske om årlig førstehjelpskurs på jobb. Vi jobber tross alt med barn og har ansvar for ganske mange. Da hadde det vært fint med en årlig oppfrisking av kunnskapene!
|
|
|
#23 |
|
|
Sv: Kan du redde liv?Luftambulansen holder forøvrig jevnlig kurs, både generelle livredningskurs og livredningskurs for de som har ansvar for barn. De koster ikke mange kronene, er gratis for medlemmer, og anbefales! |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Takk for repitisjon på innpust - kompresjon |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Har dere ikke det, altså?? Jeg trodde det var påbudt!
|
|
|
#26 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Kan du redde liv?I teorien kan jeg få noen opp fra vannet. Jeg er ikke glad i å dykke, men jeg skulle nok greid det.
|
|
|
#28 |
|
|
Hvis jeg skulle hatt elever med på svømming måtte jeg sertifiseres hvert år. Men så lenge jeg ikke har svømmeundervisning er det ikke noe krav til førstehjelpskurs. Vi har hatt det en gang mens jeg har jobbet ved skolen (10 år) og i vinter hadde vi også brannvernkurs.
|
|
|
#29 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Ja, jeg har tatt et omfattende førstehjelpskurs, hatt et par gjennom jobben og nettopp gått gjennom førstehjelp på barn på skolen (førskolelærerutd.). Jeg føler meg likevel ikke veldig selvsikker på at jeg ville ha gjort en fantastisk jobb som livredder, men forutsetningene er i hvert fall på plass.
|
|
|
|
#30 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?I teorien kan jeg redde liv, men heldigvis har jeg aldri fått forsøke det i praksis. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kan du redde liv?I teorien kan jeg livedding - altså hjerte-lungeredning, og jeg er vel svømmedyktig nok til å kunne hale i land en ikke fullt så panikkslagen person. Jeg klarer ikke dykke, om jeg så får betalt for det - får ikke kroppen min under vann, så å redde noen opp fra bunn, er jeg totalt ubrukelig til, dessverre.
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan du redde liv?I barnhagen til ungene våre har de i hvert fall grundig opplæring en gang i året.
|
|
|
#33 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Kan du redde liv?Samme har det vært i alle barnehager jeg har jobbet i - men fy søren som det trengs, jeg føler meg like rusten ved hvert kurs.
|
|
|
#34 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Tar HLR-kurs hvert år gjennom jobben.
|
|
|
#35 |
|
|
Sånn synes jeg det burde være også. Nå har vi fått en rektor som det er litt tak i, så da håper jeg at vi får en rutine på det.
|
|
|
#37 |
|
maler
|
Sv: Kan du redde liv?Når de først er kommet på land så kan jeg det jeg skal kunne for å si det sånn. Jeg er en ganske god svømmer, men er ydmyk i forhold til hvor sterke folk kan bli i vann. Jeg er usikker på om jeg er sterk nok til å få på land en voksen person som ikke samarbeider over hodet. Men jeg har lært grepene.
|
|
|
#38 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Litt usikker på om jeg hadde klart å få noen opp på land, men hadde personen først kommet på land, vet jeg hva jeg skal gjøre. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Ang. innleggene der det er nevnt at man starter med kompresjoner og det innlegget der det ble nevnt at det ikke gjelder drukning. Dere har begge rett. Man starter med kompresjoner når det er hjertestans hvor denne IKKE er forårsaket av kvelning. Da har blodet oksygen så man kan konsentrere seg om å gjøre mest mulig effektive kompresjoner. Når det gjelder kvelning derimot, (drukning, henging, fremmedlegeme i halsen osv...) har hjertet stoppet fordi at det ikke er nok oksygen i blodet. Da er det viktig å få luft i vedkommende tidlig.
|
|
|
#40 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Kan du redde liv?Ja, jeg kan redde liv. |
|
|
|
![]() |