|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Snur dere døgnet i ferien?Vi snur døgnet i ferien, fordi vi vil sove lenge om morgenen. Ungene legger seg mellom 23 og midnatt, og sover da til 9-10-11. Selv legger vi oss i 2 tida. Mens andre hører vi legger dem til vanlig tid, og så "klager" de over at ungene er våkne så tidlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Når vi er på ferie er vi mye mer fleksible. Men når vi er hjemme, holder vi oss til vanlig tid. Dette fordi de ikke sover særlig mye lenger om morgenen uansett, og fordi mannen skal stå opp tidlig for å komme seg på jobb. Leo går også i barnehagen bortsett fra de obligatoriske tre ukene. Leo er veldig vanedyr, og trives absolutt best når vi holder en fast rutine og døgnrytme, så da gjør vi det.
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Det varierer litt, men vi snur ikke døgnet slik dere gjør. Ungene må fremdeles legge seg innen 21-22, de sover uansett ikke lengre enn til 7-8. De trenger de 10-12 timene med søvn og jeg syns det er dumt å forandre de vanlige leggetidene for drastisk, selv om det er ferie.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Vi snur ikke døgnet så mye soim dere, men det blir en til to timer senere legge tid, da sover de til maks 9 (de minste), lenger sover de ikke uansett.
![]() |
#6 |
WF: Isbjorn
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Det har sklidd ut litt, men ikke så mye. 3-åringen legger seg innen kl 2000, vanligvis kl 1900. 5-åringen legger seg innen 2030, vanligvis innen 1930. 8-åringen innen 2130, vanligvis kl 2000. Dette synes jeg er greie tider, fordi vi voksne vil ha voksentid uten barn også. Vi sover lenger annen hver dag og får mer enn nok søvn.
![]() |
#7 |
Pauset
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Hos oss sover de faktisk mye bedre nå enn ellers. Vet ikke helt hvorfor. Spesielt de to minste. Om det er roen generelt som gjør det. Mer stress i hverdagen med kort ettermiddag, lekser, og mye som skal skje innen det er god natt klokken 20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Jeg hadde ikke holdt barna våkne til elleve, altså.
![]() |
#10 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Vi snur døgnet når vi har ferie ja. LilleVenn får, innen rimelighetens grenser, legge seg når hun vil. Hun sover da lengre på morgenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?
Vi har jo ikke bevisst holdt dem våkne, men mer latt det skure og gå litt vil jeg si. Om du ser forskjellen. De liker godt å være oppe lenge, og poengterer dette når de tar ferie, og de er i full vigør. Vi har derfor ikke stresset dette, fordi vi ser jo fordelene ved at de sover lengre, og det plager oss ikke at de er oppe. Søvn får de jo nok av. Voksentid har vi uansett når de har lagt seg, fordi vi er oppe ytterligere lengre. Det startet vel med et par timer, og så utvidet det seg siden de sov lenge. Vi har med andre ord ikke styrt dette så mye som til vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Nei, vi snur ikke døgnet...eller de får kanskje være oppe en time eller halvannen lenger enn normalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Erfaren
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Jeg vet at mine ikke har vett til å legge seg, når de er hos svigers får de være oppe til både 00 og 01 om natten. De er jo ikke så trette.... *jatta*
![]() |
#14 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Her forskyves vel døgnet med 1 time for oss alle.
![]() |
#15 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Her blir døgnet snudd litt i ferier. Spesielt nå som vi har vært litt døgnville etter USA-tur, så merker jeg at vi virkelig har snudd døgnet. I dag var den første dagen jeg våknet av meg selv til normal tid (06.30). Ellers har vi vært sent oppe om kveldene og sovet lenger enn normalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Jeg har en toåring som ikke sover lenger om han legges senere, så nei.
![]() |
#17 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Skulle ønske jeg fikk jenta mi til å snu døgnet pittelitt. Hun har i løpet av sine 17 mnd sovet til etter 06 en håndfull ganger. Hvis vi legger henne senere blir hun bare sur av for lite søvn. Men det går seg til etterhvert, sant??
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Ja det blir snudd litt på hodet i ferien ja.
![]() |
![]() |
#19 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Ungene mine blir endel mer slitne enn vanlig i ferien, så de sover litt lenger på morgenen selv om de ikke legges senere. Men det blir litt senere kvelder også, innimellom. Jeg har egentlig stor tro på å holde den vanlige rytmen også i ferier, spesielt for eldste hos oss som er ekstremt vanskelig å få tilbake på "rett kjøl" igjen etterpå. Det gjør meg ingenting å stå opp 7-8.
![]() |
#20 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Snur dere døgnet i ferien?Vi har pleid aa holde paa den vanlige rutinen ogsaa i feriene. Baade gutten vaar og vi har trivdes best med det. Naa er han 7 aar, og jeg merker for förste gang at han faktisk sover lenger hvis han legger seg senere. Da hender det at han faar vaere lenger oppe om kveldene, men ikke hver kveld. Hvis vi vet at vi skal noe spesielt en kveld slik at han "maa" vaere lenge oppe, hviler vi middagshvil sammen paa ettermiddagen. Det funker kjempebra. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|