Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Snur dere døgnet i ferien?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-10, 18:22   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Snur dere døgnet i ferien?

Vi snur døgnet i ferien, fordi vi vil sove lenge om morgenen. Ungene legger seg mellom 23 og midnatt, og sover da til 9-10-11. Selv legger vi oss i 2 tida. Mens andre hører vi legger dem til vanlig tid, og så "klager" de over at ungene er våkne så tidlig.

Ungene har vel totalt 7 uker ferie i sommer, så vi tenker vi vi har tid på slutten til å endre på dette tilbake til det normale.

Hvor fleksible er dere i ferien? Legger dere opp sovinga etter familien, eller kjører dere hverdagsregime?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:25   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snur dere døgnet i ferien?

Når vi er på ferie er vi mye mer fleksible. Men når vi er hjemme, holder vi oss til vanlig tid. Dette fordi de ikke sover særlig mye lenger om morgenen uansett, og fordi mannen skal stå opp tidlig for å komme seg på jobb. Leo går også i barnehagen bortsett fra de obligatoriske tre ukene. Leo er veldig vanedyr, og trives absolutt best når vi holder en fast rutine og døgnrytme, så da gjør vi det.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:26   #3
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Det varierer litt, men vi snur ikke døgnet slik dere gjør. Ungene må fremdeles legge seg innen 21-22, de sover uansett ikke lengre enn til 7-8. De trenger de 10-12 timene med søvn og jeg syns det er dumt å forandre de vanlige leggetidene for drastisk, selv om det er ferie.
Vi finner på så mye på dagen/kvelden at de er trette og sovner fort.

Gammel 15-07-10, 18:28   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi snur det på ett vis, poden får være lenger oppe selv om han ikke sover lenger.
Vi koser oss og tenker ikke på klokka når vi er ute å leker, på besøk osv.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:29   #5
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Vi snur ikke døgnet så mye soim dere, men det blir en til to timer senere legge tid, da sover de til maks 9 (de minste), lenger sover de ikke uansett.

Det har blitt noen kvelder med legging enda senere og da...vi får ta kampen med å snu tilbake siste uke før skolestart.

Gammel 15-07-10, 18:30   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det har sklidd ut litt, men ikke så mye. 3-åringen legger seg innen kl 2000, vanligvis kl 1900. 5-åringen legger seg innen 2030, vanligvis innen 1930. 8-åringen innen 2130, vanligvis kl 2000. Dette synes jeg er greie tider, fordi vi voksne vil ha voksentid uten barn også. Vi sover lenger annen hver dag og får mer enn nok søvn.

Gammel 15-07-10, 18:30   #7
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss sover de faktisk mye bedre nå enn ellers. Vet ikke helt hvorfor. Spesielt de to minste. Om det er roen generelt som gjør det. Mer stress i hverdagen med kort ettermiddag, lekser, og mye som skal skje innen det er god natt klokken 20.

Gammel 15-07-10, 18:33   #8
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jepp

Men bare med et par timer. Er litt for glad i tid alene på kvelden.

Gammel 15-07-10, 18:34   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke holdt barna våkne til elleve, altså. Da ville jeg mye før stått opp tidligere. Jeg liker å få litt voksentid om kvelden, selv om barna riktignok legger seg senere enn normalt. (De har jo fri fra skole og barnehage.) Men å snu døgnet på ungene så jeg kan sove lenger om morgenen er altså helt uaktuelt.

Gammel 15-07-10, 18:35   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi snur døgnet når vi har ferie ja. LilleVenn får, innen rimelighetens grenser, legge seg når hun vil. Hun sover da lengre på morgenen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:38   #11
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg hadde ikke holdt barna våkne til elleve, altså. Da ville jeg mye før stått opp tidligere. Jeg liker å få litt voksentid om kvelden, selv om barna riktignok legger seg senere enn normalt. (De har jo fri fra skole og barnehage.) Men å snu døgnet på ungene så jeg kan sove lenger om morgenen er altså helt uaktuelt.

Vi har jo ikke bevisst holdt dem våkne, men mer latt det skure og gå litt vil jeg si. Om du ser forskjellen. De liker godt å være oppe lenge, og poengterer dette når de tar ferie, og de er i full vigør. Vi har derfor ikke stresset dette, fordi vi ser jo fordelene ved at de sover lengre, og det plager oss ikke at de er oppe. Søvn får de jo nok av. Voksentid har vi uansett når de har lagt seg, fordi vi er oppe ytterligere lengre. Det startet vel med et par timer, og så utvidet det seg siden de sov lenge. Vi har med andre ord ikke styrt dette så mye som til vanlig.

Gammel 15-07-10, 18:41   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Nei, vi snur ikke døgnet...eller de får kanskje være oppe en time eller halvannen lenger enn normalt.
Er ganske lei ungene i nabolaget som tydeligvis har snudd døgnet,
for det er ikke dermed sagt at alle har ferie de to første ukene i juli,
og de bråker og roper til langt ut på kveld og ungene mine skal
opp tidlig og får ikke sove, det resulterer i utrolig grinete unger

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:43   #13
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Jeg vet at mine ikke har vett til å legge seg, når de er hos svigers får de være oppe til både 00 og 01 om natten. De er jo ikke så trette.... *jatta*
Det er vi som får det når de er hos oss igjen...men vi holder den strenge(urettferdige foreldrerollen). ;-)
Vi liker veldig godt voksentid.

Gammel 15-07-10, 18:43   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her forskyves vel døgnet med 1 time for oss alle.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:48   #15
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Her blir døgnet snudd litt i ferier. Spesielt nå som vi har vært litt døgnville etter USA-tur, så merker jeg at vi virkelig har snudd døgnet. I dag var den første dagen jeg våknet av meg selv til normal tid (06.30). Ellers har vi vært sent oppe om kveldene og sovet lenger enn normalt.

Jeg trives best med å stå tidlig opp, mens de tre andre (mann, sjuåring og femtenåring) gjerne sover til 11.00 om de kan.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 18:55   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en toåring som ikke sover lenger om han legges senere, så nei.

Men når vi har sommergjester snur vi litt på det, særlig svigers er ekstremt natteranglere (min mann også) og Knerten sover ofte litt lenger når vi har gjester. Jeg har konkludert med at det antakelig har å gjøre med mindre ro. Flere som vil ta ham med ut, som vil leke, flere å forholde seg til, mer aktivitet => mer sliten gutt som derver kan sove en time lenger enn 6-7 som er det vanlige.

Gammel 15-07-10, 18:56   #17
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Skulle ønske jeg fikk jenta mi til å snu døgnet pittelitt. Hun har i løpet av sine 17 mnd sovet til etter 06 en håndfull ganger. Hvis vi legger henne senere blir hun bare sur av for lite søvn. Men det går seg til etterhvert, sant??

Gubben og jeg forskyver døgnet noen timer i ferien, siden vi kan sove litt på skift første del av dagen.

Gammel 15-07-10, 18:58   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja det blir snudd litt på hodet i ferien ja.
Vanligvis er leggetid mellom 19 og 20. I ferien har det vært mellom 22 og 23. Og da er vi oppe nærmere 9. Vanligvis er det morgen mellom 6 og 7

Gammel 15-07-10, 19:00   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ungene mine blir endel mer slitne enn vanlig i ferien, så de sover litt lenger på morgenen selv om de ikke legges senere. Men det blir litt senere kvelder også, innimellom. Jeg har egentlig stor tro på å holde den vanlige rytmen også i ferier, spesielt for eldste hos oss som er ekstremt vanskelig å få tilbake på "rett kjøl" igjen etterpå. Det gjør meg ingenting å stå opp 7-8.

Gammel 15-07-10, 20:32   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har pleid aa holde paa den vanlige rutinen ogsaa i feriene. Baade gutten vaar og vi har trivdes best med det. Naa er han 7 aar, og jeg merker for förste gang at han faktisk sover lenger hvis han legger seg senere. Da hender det at han faar vaere lenger oppe om kveldene, men ikke hver kveld. Hvis vi vet at vi skal noe spesielt en kveld slik at han "maa" vaere lenge oppe, hviler vi middagshvil sammen paa ettermiddagen. Det funker kjempebra.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.