|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet som har vært et problem jeg har vært borti har vært at ting har vært for diffust. I alle fall i starten. Det som nå er atypisk autisme var ikke klart og tydelig det da ungen var liten. Man så at barnet var annerledes, men ikke nok til at man slapp miljøforklaringene. Så da opplever man mange spekulasjoner (bl.a. at han var slik fordi jeg hadde bekkenløsning da jeg gikk med lillesøsteren og han sikkert var understimulert eller kanskje overstimulert i en stor familie osv.) og særdeles lite rettigheter.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg vet veldig godt at jeg går glipp av pensjonspoeng ved å jobbe mindre (hva nå det betyr i fremtiden?) i ffht pensjon og betaler derfor pensjonsforsikring i tillegg. Jeg vet at jeg ikke er den eneste som gjør det.
![]() |
#283 |
Epikur
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet vil bestå i noen grad, og dersom man ikke sparer veldig systematisk, så vil man komme veldig dårlig ut. Særlig burde det bekymre at den gruppen kvinner som kommer dårlig ut fordi de jobber redusert og tjener dårlig OGSÅ kommer dårlig ut samlivsmessig. Så de ender opp uten mann som forsørger dem og uten evne til å forsørge seg selv. Mens vi som kan forsørge oss selv ender opp som samlivsvinnere også. Statistisk sett. Ulikestilling slår uheldig ut alle veier og utakk er verdens lønn.
![]() |
#284 |
oppbevares tørt
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at Kvinner vil forsørges, fra Dagbladet.
Må dessverre si meg enig i dette. Kjenner flere som sier de ønsker å jobbe deltid for å ikke slite seg ut... Det er synd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Jeg siktet ikke direkte til deg i og med at jeg ikke vet nøyaktig hva du driver med, men poenget mitt var dette: Dess bedre jobb man har, jo høyere oppe i "systemet" man er og jo høyere lønn man har (alle faktorene trenger ikke være til stede, men er det ofte) dess mer innflytelse har man ofte over sin egen jobbhverdag. Har man mulighet til å jobbe mye en periode, er det lettere å roe litt ned i hektiske perioder i livet. En hjelpepleier har ikke samme mulighet som f.eks en forsker til å "bare" jobbe 100 % en periode og ta jobben igjen når ting roer seg på hjemmebane. Med andre ord: Man kan slå seg på brystet så mye man vil og hevde at man aldri har behøvd å redusere stillingen sin, det betyr ikke alltid at man har mer guts eller arbeidskapasitet enn andre.
Jeg synes ikke det blir absurd å dra slike sammenligninger, og i alle fall ikke absurd i forhold til det å påstå at det å være hjemme med små barn er en fulldagsjobb. Jeg har ikke sagt noe om at du er lat, eller at hjemmelivet nødvendigvis er et slaraffenliv. Jeg innrømmer at jeg har lurt på hvilken jobb du har ellers siden du føler at det du gjør nå kan sammenlignes med en, og selv om jeg fjaste litt med det, var spørsmålet delvis alvorlig ment.
Nettopp! Hverdagen totalt er mye roligere når man ikke må stresse avgårde på jobb, det var jo det jeg prøvde å si. Jeg har jo selv vært hjemmeværende en kort periode, og jeg synes ikke det er det minste merkelig eller rart at noen ønsker å være det. Jeg har flere ganger stilt spørsmål her inne om hvor sunn tidsklemma og bhg for babyer egentlig er, og jeg har aldri sett ned på, eller tenkt at folk som velger en annen løsning er rare.
At så mange velger å gjøre som deg (og meg!) er jo et problem for likestillingen, det går vel ikke an å nekte for? Spørsmålet er jo om man vil gå så langt som til å komplisere sin egen hverdag for Likestillingens skyld. De fleste gidder jo ikke det. Igjen: Jeg kan ikke se at noen har stemplet deg som lat og unnasluntrende. Det må du isåfall ha lest mellom linjene. På samme måte som om jeg, hvis jeg velger den varianten, kan tolke din siste setning som om du mener at jeg er en Dårlig Mor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#287 |
Epikur
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet som er det aller største problemet med damene som reduserer stillingene sine er at nesten alle mennene deres ØKER sin stilling. Feks har vi en slektning som har valgt å ikke jobbe i det hele tatt. Vel, det koster å ta slike lukrative valg, så mannn jobber MYE. Han drar hjemmefra 0600 og er tilbake 2000. Får hans ett ungene? Nei. Får han sett kona? Knapt.
![]() |
#288 |
Halloen!
Ikke hvis det er greit for den andre parten, vel? Jeg vet om mange par der mannen synes det er helt OK at dama tar seg av Hus&Hjem mens de får konsentrere seg om jobb. Har faktisk aldri hørt en mann som har sagt at det har vært urettferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
Epikur
|
Jo, det kan man. Hjelpepleiere er ofte i tvungen deltidsstilling, i sammensydde brøkstillinger, og mystiske turnuser: 11 % her, 7 % der, 60 % der, og ofte ender de på under 100 % og ønsker egentlig å jobbe fullt. Og gjerne mer, for de tjener crap og ikke noe.
![]() |
#290 |
Epikur
|
Greit....? Fordi det er tradisjonelt, fordi det bare er sånn, greit fordi man ikke har reflektert over det, greit fordi mannen antagelig tjener mest, greit fordi de ser på barn som primært damas jobb og ansvar, greit fordi husarbeid er en dameting, osv.
![]() |
#291 |
Sånn passe sane
|
Er det greit at pappaen knapt nok ser barna sine synes du?
![]() |
#292 |
Passiv
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg synes ikke ut fra et samfunnsmessig perspektiv at det er det aller, aller minste greit at ganske mange organiserer familien sin slik at ungen ikke ser faren sin. |
![]() |
![]() |
#293 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetVi har venner som har organisert seg slik, pappaen ser barna i helgen, hvis ikke han må jobbe da også. Jeg synes ikke dette er riktig overfor barna. Jeg skjønner lite av hvorfor noen ønsker å ha det slik.
![]() |
#294 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Er det en automatikk i at fedre ser barna mindre?
![]() |
#295 |
Leser
|
Jeg synes jo det er greit for de som tar slike valg, jeg tviler på at jeg ville ha gjort det selv, men det spiller liten rolle.
![]() |
#296 |
Halloen!
Je, je, je..Men du skrev at du ville synes det var blodig urettferdig. Mitt poeng var bare at de det gjelder ikke synes det er urettferdig.
Nope. Det beste for barna er helt klart at de ser begge foreldrene like lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetNah, gadd ikke likevel. Alt for dårlig tid til å følge opp diskusjoner for tiden. Det er alt for travelt og slitsomt å være hjemmeværende.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 11-08-10 kl 04:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Passiv
|
Det er supert at din mann tjener så godt og prioriterer slik. |
![]() |
![]() |
#299 |
Vaklende
|
![]() Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetHer var det mye å diskutere rundt, spesielt foren som kom sent inn i tråden.
sammensatt med
og som rene tall
og
Kilde: Rapport 2005/10 "Han jobber, hun jobber, de jobber.Arbeidstid blant par av småbarnsforeldre" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|