Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Mac eller pc? Kjør debatt!

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-10, 23:32   #41
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac eller pc? Kjør debatt!

Det var bla pga varme/vifte jeg valgte Air fremfor MBP, siden jeg bruker den så mye på dynen i sengen. Pluss at jeg drar den med meg overalt nesten.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 10:57   #42
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det har ikke bare med Flash å gjøre, det kan f.eks. være ved at man ser film. Her irriterer det meg også at ikke Apple åpner mer opp for maskinvareakselerasjon av en del videoformater - i praksis nå er det vel kun Quicktime-formater som får akselerasjon, mens f.eks. avspilling av h.264 i andre kontainere ikke det, f.eks. via Blu-ray, MKV eller i Flash.

Hvor mange nettsider som har flash-element oppdager en egentlig ikke før en blokkerer det, flash er over alt. Har merket litt viftestøy og varme når jeg ser film, men da bruker jeg å ha maskinen på et bord.

Ellers så følger varme og vifter ressurskrevende oppgaver som programvareinstallering og oppgradering, kompilering av kode, konvertering av film, bildeimport fra kamera, osv.; ting som bare utgjør en brøkdel av den tiden jeg bruker maskinen.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 14:44   #43
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har hatt tre Acer-pc-er og har nå en liten MacBook Pro.

Vi har visst fire Acer-maskiner her hos oss. To av dem er den lille søte typen (acer aspire one) med linux. Den ene har fungert utmerket, den andre er det bare tull med. Kan ikke fatte og begripe at det skal være slik?

Slik er det faktisk også med de to "vanlige" acer-bærbare vi har. Den ene fungerer fint (Windows 7), den andre er totalt ræva (Vista). Sistnevnte (som selvsagt er min ) bruker for eksempel flere minutter på å hente seg inn etter dvale. Og er man så dum å lukke igjen PC-en uten først å ha satt den i dvale, så kan det være den blir sur på deg og nekter å la tastaturet fungere (den perioden jeg gadd bry meg om dette fant jeg ut at dette muligens hadde noe med batteriet å gjøre). HAT!

Jeg tror problemet med min PC rett og slett er Vista. Så nå skal Vista ut og Linux inn på min PC. Acer er jo kjent for å være forholdsvis greie maskiner å installere Linux på.

Forstår ikke at folk vil kjøpe Mac, jeg. Det er jo svindyrt og er det ikke dårlig med fri programvare tilgjengelig også? NeoOffice syns i alle fall ikke jeg noe særlig om, sånn for eksempel, mens OpenOffice.org (sic!) vanligvis fungerer greit nok.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:11   #44
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Forstår ikke at folk vil kjøpe Mac, jeg. Det er jo svindyrt og er det ikke dårlig med fri programvare tilgjengelig også? NeoOffice syns i alle fall ikke jeg noe særlig om, sånn for eksempel, mens OpenOffice.org (sic!) vanligvis fungerer greit nok.

Du kan bruke Microsoft Office-pakka på Mac - og den er jo ikke gratis til en PC heller? Utenom den er det Adobe-pakka som gjelder for meg, og den er heller ikke gratis for noen. Skal man ha det lovlig, må man betale....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:26   #45
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Du kan bruke Microsoft Office-pakka på Mac - og den er jo ikke gratis til en PC heller? Utenom den er det Adobe-pakka som gjelder for meg, og den er heller ikke gratis for noen. Skal man ha det lovlig, må man betale....

.. eller bruke Linux. Jeg bruker OpenOffice.org sin kontorpakke. Den er gratis, også på Windows.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:34   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Acer!

Vi har gikk over til Mac for et par år siden. Har litt delte erfaringer. Liker søkesystemet med spotlight og finder. Liker ikke Word så godt, og har problemer med å klippe og lime inn/ut tekst og bilder fra Word. Safari har blitt treig, uten at jeg helt har funnet ut av hvordan det kan løses. Pro blir alt for varm, dessverre. :svett: Men den er ekstremt stille, og har god batterikapasitet. En annen bakdel med Mac er at det er håpløst å få lagt over musikk på mp3-spilleren min (Cowon iAudio), og siden jeg synes iPod har helt elendig lyd så faller litt av poenget med iTunes for min del sammen. Skulle jeg kjøpt ny laptop nå er jeg litt usikker på hva jeg ville ha gjort, faktisk. Macen har vært den mest stabile laptopen vi har hatt i heimen til nå, det skal sies. Ikke så mye mikk og feil og tull som det har vært med de andre. (Acer.)

Gammel 21-08-10, 17:42   #47
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis du sammenligner maskinvaren du betaler for så er ikke Mac så dyrt som det (og i enkelte tilfeller rimeligere enn PC).

Utvalget fri programvare er bra, spesielt hvis du liker å bruke kommandolinjen; da har du det meste som er bra i linux-verden. Jeg syns nyeste NeoOffice fungerer greit, men jeg bruker helst mer spesialiserte program enn "Office". Mac har også veldig mange gode program som distribueres via shareware-modellen, prøv før du kjøper.

Gammel 21-08-10, 17:44   #48
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvor mye koster Adobe-pakka?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 17:50   #49
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hvor mye koster Adobe-pakka?

Det samme som for Windows: http://www.mpx.no/k/search.aspx?q=adobe+cs5

Men det finnes alternativer, hvis du ikke trenger alle funksjonene, som feks http://www.pixelmator.com/. Gimp er også greit hvis du vil ha fri programvare.

Gammel 21-08-10, 18:21   #50
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Tekstbehandleren i OpenOffice synes jeg fungerer greit, men regnearket synes jeg blir veldig mye dårligere enn Excel. Kan være sett litt opp i mot mine bruksbehov, der det er noen ting jeg ikke har fått til å funke som jeg ellers har brukt siden Excel 97...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 18:30   #51
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Hvis du sammenligner maskinvaren du betaler for så er ikke Mac så dyrt som det (og i enkelte tilfeller rimeligere enn PC).

Det varierer nesten litt. Saken er at Apple i samme grad ikke regulerer prisene etter at ny teknologi/modeller er introdusert. Et element for Apple blir da tildels mangelen på konkurranse på en måte, hvis først folk skal ha Mac OS X.

Ser man dagens Macbook og Macbook Pro 13" opp i mot prisen i samme prisklasse er de temmelig dyre. Apple kan ellers ta seg veldig godt betalt for en del tillegg ellers - hva det koster å få litt ekstra minne eller større disk står på ingen måte i samsvar med markedsprisene ellers. Det er ikke så ille som tidligere, men fortsatt dyrt.

Skal man ellers mer direkte sammenligne Macbook Pro 15" med pc-er blir det dyrere maskiner som en god konfigurert Lenovo T510 eller W510, HP Elitebook 8540W, Fujitsu Lifebook S-serien eller Celsius-serien osv. Altså "pro-maskiner" i samme prisklasse. Ofte vil disse også være bedre utstyrt enn en del av MBP til samme pris, f.eks. med omså mulighet for enda bedre skjermoppløsning, matt skjerm uten å betale ekstra for det, integrert 3G osv. Bedre garanti- og serviceavtale kan også være integrert - f.eks. ikke uvanlig på pc-er til bedriftssegmentet at det er 1 års on-site next-business-day-service inkludert. Faktisk på HP-en jeg hadde tidligere var det tre år på-stedet-service inkludert i prisen - var ikke engang klar over det når jeg kjøpte inn maskinen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:16   #52
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc

Det varierer nesten litt. Saken er at Apple i samme grad ikke regulerer prisene etter at ny teknologi/modeller er introdusert.

Jupp, du får mest verdi for pengene når modellen nylig er oppdatert, minst når den nærmer seg utskifting: http://buyersguide.macrumors.com/ er fin.

Ekstra RAM og større HD levert fra Apple er dyrt, men det er jo en enkel sak å skifte selv. Trinn for trinn guider finnes på Apple.com (og youtube + diverse blogger).

At Apple mangler på spesifikasjoner ift til konkurrentene du nevner ser jeg på som en feature, det er det som gjør Apple bra. En smørbrødliste med spesifikasjoner elskes av innkjøpssjefen, men for sluttbruker så er det det at det jeg faktisk trenger å bruke fungerer, knirkefritt det som er viktig.

Apples datamaskiner og telefoner/musikkspillere er ikke laget for alle, og det er i grunnen Apple og ikke minst Steve Jobs veldig tydelige på. Denne youtube-videoen ble av Apple valgt som intro til Steve Jobs pressekonferansen om antenneproplemene med iPhone 4.

(Kilde: youtube.com)

Refrenget: «If you don't want an iPhone 4 – Don't buy it!». Apple sa det via et Youtube-klipp, men jeg er ganske sikker på at det er den linjen de ligger på med alle sine produkter: Liker du ikke det vi selger, kjøp noe annet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.