Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Mac eller pc? Kjør debatt!

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-10, 12:36   #21
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mac eller pc? Kjør debatt!

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Ikke hvis programvaren ikke er tilgjengelig for OS X....

Det blir jo tilsvarende som når programvare ikke er tilgjengelig for andre OS …

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 15:07   #22
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Mac og er absolutt veldig fornøyd. Har også en PC, men der bruker jeg Linux og synes det er mye bedre enn Windows. "In a world without fences, who needs Gates".

Gammel 19-08-10, 15:54   #23
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Ikke hvis programvaren ikke er tilgjengelig for OS X....

Jeg opplever stadig at Windows mangler mange geniale Mac-applikasjoner når jeg skal anbefale program/verktøy til venner med Windows. Ta GTD-verktøy som et eksempel: Mac har Things, Omnifocus og The Hit List – Windows har [drumroll] en plugin til Outlook som fungerer OK.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:00   #24
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Kommer veldig an på hva du utvikler, til Java-utvikling funker i hvert fall OS X superdupert.

Stortsett ikke Java.

Prøvde konfigurere httpd.conf for Apache2 i dag senest. Det går jo ikke sånn uten videre, med mindre man fikser en rootbruker selv.... og da mister man vel også garantien? Har også forsøkt å installere diverese moduler for Perl (Tk og CGI), noe som heller ikke akkurat var easy peasy. Perl er jo plattformuavhengig så en skulle tro det gikk fint, men den gang ei. Men jeg er ganske fersk macbruker da, så kan jo hende det går litt på det også.

Jeg klarte sutre meg til å få en pc jeg kan installere Ubuntu på, på jobb i dag....syntes ikke Mac var stas.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:12   #25
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Stortsett ikke Java.

Prøvde konfigurere httpd.conf for Apache2 i dag senest. Det går jo ikke sånn uten videre, med mindre man fikser en rootbruker selv.... og da mister man vel også garantien? Har også forsøkt å installere diverese moduler for Perl (Tk og CGI), noe som heller ikke akkurat var easy peasy. Perl er jo plattformuavhengig så en skulle tro det gikk fint, men den gang ei. Men jeg er ganske fersk macbruker da, så kan jo hende det går litt på det også.

Jeg klarte sutre meg til å få en pc jeg kan installere Ubuntu på, på jobb i dag....syntes ikke Mac var stas.

Du må være fersk macbruker, ja. Det mest geniale med Mac er at UNIX-ligger i bunn. Apache, Perl +++ kommer ferdig installert med OS-X.

Bruk sudo i terminal for å gjøre root-ting. Macports har det meste av unix-ting, perl-moduler ol., Homebrew skal være mer fleksibel men jeg har ikke prøvd det siden jeg allerede bruker Macports på denne maskinen. `port` eller `brew` blir da det tilsvarende `apt-get` i Ubuntu/Debian.

Miste garantien? Du kan gjøre det du vil med programvaren, roter du det helt til så er det bare å formatere og installere på nytt. RAM og harddisk kan også byttes uten at garantien brytes, du finner instruksjoner på Apple.com.

Gammel 19-08-10, 16:17   #26
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøvde konfigurere httpd.conf for Apache2 i dag senest.

Sånt foretrekker jeg (hvis jeg først må slite med sånt ) å sette opp på en annen maskin enn utviklingsmaskinen min og jobbe remote mot den.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:21   #27
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Sånt foretrekker jeg (hvis jeg først må slite med sånt ) å sette opp på en annen maskin enn utviklingsmaskinen min og jobbe remote mot den.

Jeg har alt jeg bruker på Ubuntu-serveren lokalt på Macen, da kan jeg jobbe uten nett også.

Gammel 19-08-10, 16:25   #28
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Du må være fersk macbruker, ja. Det mest geniale med Mac er at UNIX-ligger i bunn. Apache, Perl +++ kommer ferdig installert med OS-X.

Bruk sudo i terminal for å gjøre root-ting. Macports har det meste av unix-ting, perl-moduler ol., Homebrew skal være mer fleksibel men jeg har ikke prøvd det siden jeg allerede bruker Macports på denne maskinen. `port` eller `brew` blir da det tilsvarende `apt-get` i Ubuntu/Debian.

Miste garantien? Du kan gjøre det du vil med programvaren, roter du det helt til så er det bare å formatere og installere på nytt. RAM og harddisk kan også byttes uten at garantien brytes, du finner instruksjoner på Apple.com.

Jeg er helt fersk! Fått låne en mac på ubestemt tid pga jobb nå, fordi jobben innebærer drift av svær Mac-park.

Jeg kan da sudo og jeg vet at unix ligger i bunn osv. Er jo terminal jeg kan best egentlig, men ting er ikke sånn det pleier. Jeg har sett at Apache2 og Perl ligger der, men jeg får ikke installert feks Tk modulen. Har prøvd ganske lenge, og ville normalt på Linux brukt CPAN, men får bare feilmeldinger på at jeg mangler "make" osv.

Men okei.. port og brew var ny. Jeg får prøve det og søke enda mer....

Jeg fikk beskjed av noen at om jeg gikk inn og rotet det til som root, så ville jeg kunne få et garantiproblem. Jeg syntes jo det høres helt latterlig ut, men fikk denne beskjeden av en som helst gjør minst mulig, så kan hende det ligger der.

Gammel 19-08-10, 16:28   #29
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

… at jeg mangler "make" osv.

Du trenger å installere utvikler-verktøyet for å få `make` & friends (trengs også for macport og brew). Det ligger på installasjons DVD-en, eller du kan laste den ned http://developer.apple.com/.

Gammel 19-08-10, 16:29   #30
Joika
Pauset

Standard

Du trenger å installere utvikler-verktøyet for å få `make` & friends. Det ligger på installasjons DVD-en, eller du kan laste den ned fra http://developer.apple.com/.

Jeg har gjort det og. Det gjorde ikke susen. Gjorde det på en annen Mac en den jeg har her, så kanskje jeg skal gi den en ny shot i kveld. Mener det var noe med "Fink" eller noe i den dur, som jeg ikke har sett på ennå... så kanskje jeg er på rett spor da?

Gammel 19-08-10, 16:32   #31
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Jeg har gjort det og. Det gjorde ikke susen. Gjorde det på en annen Mac en den jeg har her, så kanskje jeg skal gi den en ny shot i kveld. Mener det var noe med "Fink" eller noe i den dur, som jeg ikke har sett på ennå... så kanskje jeg er på rett spor da?

Fink er et tilsvarende Macports.

Gammel 19-08-10, 16:35   #32
Joika
Pauset

Standard

Fink er et tilsvarende Macports.

De har egne navn på alt. Det er ganske forvirrende.... Tipper det er enklere for normale brukere å gå fra pc til Mac.

Gammel 19-08-10, 17:31   #33
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Det mest geniale med Mac er at UNIX-ligger i bunn. Apache, Perl +++ kommer ferdig installert med OS-X.

Ja, det sier de stadig vekk, men er det ikke mye enklere å bare bruke *nix direkte, i stedet for å pakke det inn i en masse ull?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:40   #34
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke lest tråden før jeg svarer. Jeg har hatt tre Acer-pc-er og har nå en liten MacBook Pro.

Pc-en var treeeeeeeg. Det tok en evighet å starte den, og den krasjet hele tiden. Minst en gang til dagen. Det nyttet ikke at min pc-kyndige (mac-hatende) svoger så på den heller. Den var bare helt håpløst treeeg og den hang seg fremdeles like mye.

Mannen måtte skifte til mac pga jobben, og han satt der ved siden av meg med en mac som startet når den ble åpnet, og som aldri knelte. Så enden på visa var at jeg kjøpte meg en mac i november i fjor. Og jeg elsker den.

Jeg har langt fra den dyreste (mer i retning en av de billigste). Den har hengt seg EN gang. Og var litt trøblete en time etter at jeg sølte juice på den. Men bortsett fra det er den bare rett og slett utrolig samarbeidsvillig. Dvs, jeg klarer ikke å bruke bettbanken når jeg bruker Firefox, men det går helt fint med Safari, og er i grunnen bare greit at jeg har en nettleser som kun brukes til nettbank.

Til min bruk, som er surfing, foto og nettstudier, så er Mac-en en sann velsignelse. Bare tanken på tre timers netteksamen med den ustabile gamle-pcen....

Gammel 19-08-10, 18:27   #35
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Ja, det sier de stadig vekk, men er det ikke mye enklere å bare bruke *nix direkte, i stedet for å pakke det inn i en masse ull?

Jo, en OS-X server ville jeg aldri anbefalt til noen. Ulla er jo det som gjør Macen brukervennlig.

De har egne navn på alt. Det er ganske forvirrende.... Tipper det er enklere for normale brukere å gå fra pc til Mac.

De pakke-administrasjonsprogrammene er ulike open source-prosjekter, da hører mange, egne navn med.

Gammel 19-08-10, 18:34   #36
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Rent stabilitetsmessig er det i utgangspunktet liten forskjell vil jeg si. Men klart, en pc kan ha feil og man kan ha installert programvare som gir trøbbel. Jeg har ikke hatt noe mer problem med pc-ene enn med Mac-en.

Det som ofte blir en feil i sammenligningen for hvordan mange mener sin Mac er, er at de har lagt ned temmelig mye mer penger i Mac-en enn den forrige pc-en de hadde. Rent ytelsesmessig får man langt bedre maskiner for samme prisen av billigste Macbook Pro, for en rimeligere penge.

OG for å si det slik - ja, det finnes en del dårligere pc-er der ute. Presset ned i pris for å konkurrere, men samtidig er det også en del veldig gode pc-er. De beste bærbare pc-ene finner man ofte i bedriftssegmentet, noe for så vidt egentlig også MBP går inn i.

En kollega som ganskenylig fikk litt kaffe i sin helt nye MBP endte opp med å måtte kjøpe ny. Reperasjonen hos Apple var mange tusen dyrere enn hva maskinen kostet ny (ca. 15 000 for ny maskin - over 20 000 i reperasjon), og underlig nok måtte selv aluminiumschassiset skiftes. En godt designet maskin skal ha et tastatur der ting ikke går rett ned i sentrale deler, og aller helst dreneres ut under pc-en (slik f.eks. Lenovo og Fujitsu har på en god del modeller).

Rent kvalitetsmessig virker ikke Apple til å ligge noe foran andre maskiner i samme segment. Å få igjennom ting på reklamasjonsrett virker videre til å være vanskeligere gjennom Apples og Apples partnere enn hos de fleste pc-produsentene. Apple Protectionplan skal de ha blodpris for, mens en del pc-er i bedriftssegmentet mer eller mindre har de samme rettighetene inkludert i prisen, eller omså bedre rettigheter. Og selv mange billige pc-er ser man levert med 2-3 års garanti, mens Apple gir 1 år og videre nok hadde ønsket norsk forbrukerkjøpslovning en død...

Personlig synes jeg min MBP blir alt for varm under, samt at det skal lite til for at viften går ganske høyt. Og det er strengt tatt ikke spesielt bedre på de aller nyeste modellene (riktignok ikke sjekket 13" MBP med C2D-prosessor, men vanlig MB med samme konfig blir veldig varm). I hvert fall slik jeg jobber ofte, med maskinen på fanget, blir det plagsomt.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:02   #37
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Din kollega har vært maks uheldig, mrc. Jeg har lest om både kaffe og cola-søl som har gått helt fint. Men det er jo uansett sånt en har forsikringer til.

Ad. varmen (og viftestøy) så er det som regel pga. flash, med en nettleserutvidelse som ClicktoFlash så kan jeg selv velge når jeg vil ha det varmt eller ikke. Jeg sitter som regel med MacBooken i fanget.

Gammel 19-08-10, 20:02   #38
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det har ikke bare med Flash å gjøre, det kan f.eks. være ved at man ser film. Her irriterer det meg også at ikke Apple åpner mer opp for maskinvareakselerasjon av en del videoformater - i praksis nå er det vel kun Quicktime-formater som får akselerasjon, mens f.eks. avspilling av h.264 i andre kontainere ikke det, f.eks. via Blu-ray, MKV eller i Flash.

Gammel 19-08-10, 22:22   #39
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

mrc: Hvilken Lenovo har du? Jeg har sett på den som heter Thinkpad Edge (tror jeg) og synes den virket ganske fin.

Hvilke nettforhandlere er de beste/mest pålitelige?

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 22:56   #40
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

mrc: Hvilken Lenovo har du? Jeg har sett på den som heter Thinkpad Edge (tror jeg) og synes den virket ganske fin.

Hvilke nettforhandlere er de beste/mest pålitelige?

Bruker Thinkpad T61p. Denne er nå vel bortimot tre år gammel og er for lengst erstattet med modellen W510. W510 går rett i konkurranse med god konfigurert Macbook Pro 15. Mao ligger vel prisen på 15-18K.

Noe av det jeg virkelig elsker med denne pc-en er skjermoppløsningen: 1920x1200. Mao det samme som man normalt sett finner på 23-24" skjermer. I hvert fall for mine bruksområder er dette helt fantastisk. Skal jeg ha en ny 15" bærbar skal oppløsningen minst være 1600x900 - helst 1920x1080 (16:9-formatet 1920x1080 har "erstattet" 16:10-formatet 1920x1200 på nyere bærbare, skjermer etc).

T61p, W500 og W510 er såkalte "mobile arbeidsstasjoner". Disse W-modellene er egentlig det samme som T-serien, som finnes i litt enklere og rimeligere konfigurasjoner. T410 (14,1") og T510 (15,6") er meget gode maskiner.

Jeg har brukt maskinen "på farta" i ca. 3 år. Man kunne ut i fra slitasje på maskinen sikkert like godt tro at den var noen måneder gammel. Ser f.eks. opp i mot både MBP og diverse andre maskiner vi har jo jobb, og erfaringene fra venner rundt i it-avdelinger og bransjen ellers, er det liten tvil om at Lenovos Thinkpad T-serie er det som tåler å bli brukt. Rent designmessig vil en del sikkert si at de er stygge, men her er det funksjon framfor det meste.

Man har i T-serien en "ramme" i metall og et polymer-skall. Solide saker, og noe annet enn rimeligere maskiner der gjerne hele chassiset er i plast.

Har litt erfaring med Thinkpad Edge 15" med Intel-prosessor. Jeg synes 1366x768 blir for lav oppløsning på en 15,6" og noe mer er ikke tilgjengelig på den serien - da vil Lenovo ha kundene over på T-serien. Konstruksjonen blir mer "vanlig" og man får langt fra det samme inntrykket som på T/W-serien. Men så er det også maskiner til langt lavere pris.

Konstruksjonsmessig virker Edge bedre enn mye annet i konsumentsegmentet som man kan sammenligne med pris- og spesifikasjonsmessig. Totalt sett opp i mot prisen virker Edge til å være en grei og god maskin.

Når det gjelder Lenovo kan modellkonfigurasjonene være forvirrende. Selskapet jobber nok mest mot bedriftskunde rsom kanskje kjøper større antall maskiner etter krav de har levert inn. Ute hos forhandlerne kan det finnes haugevis av forskjellige modeller med i utgangspunktet samme navn, f.eks. T510, men med store forskjeller i konfigurasjon. Her er det mange forskjellige prosessorer, forskjellige skjermoppløsninger, forskjellige diskstørrelser, forskjellig minnemengde, integrert 3G eller ikke, SSD eller ikke.

De har dessverre ikke løsningen slik som f.eks. Apple og Dell der man kan bestemme en del ting direkte når man kjøper maskinen. Infoen hos forhandlerne kan også være litt dårlig, slik at man må finne produktnummeret og sjekke opp hos Lenovo hvilken konfigurasjon det er forhandleren egentlig selger.

Seriøste forhandlere... tja... de fleste... Komplett, Netshop, PS, Amentio, Multicom og Abbo er første som dukker opp i hodet mitt nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.