|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Å legge ut bilder av andres barn på nett?Er ganske kontroversielt har jeg skjønt.
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Jeg legger ikke ut bilder av andres barn på FB. Ikke selv om de bare er i bakgrunnen.
![]() |
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Er det ikke noe sånt at hvis det er fra et offentlig arrangement så er det greit? Mener det sto noe sånt i avisen i forbindelse med skolestart, at fra skolestart var det ikke lov siden barna måtte være der, men hvis det var et offentlig arrangement kunne de velge å ikke delta dersom de ikke ville bli tatt bilde av? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Det er lov til å legge ut bilder fra offentlige arrangement, type 17. mai-tog og lignende. Hvis det er snakk om et bilde med dine barn, samt fire–fem andre barn, og man kan se ansiktene tydelig, hadde jeg sladdet ansiktene på de andre barna. Det er det jeg bruker gjøre, og det tror jeg er greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Det er lov i forbindelse med arrangementer, ja, men jeg synes ikke det er noe mer greit likevel. Jeg er steinhard på at ingen skal legge inn bilder av barna våre på FB, jeg gjør det ikke selv heller. Jeg tar det som en selvfølge at andre foreldre respekterer dette, altså.
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Bare så det er sakt, jeg kommer ikke til å legge ut bildene, fordi jeg vet at det er "å be om bråk".
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
Men hva er forskjellen på FB (eller andre nettsteder) og feks avisa?
![]() |
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Hvis det står navn på bildene i avisa, så har enten barna eller foreldrene blitt informert om at det blir lagt ut. På offentlige arrangement er det kosher å legge ut slike samlebilder. For meg (som er avismenneske selv), har jeg ikke så store problemer med dette, mest fordi jeg da har mer kontroll.
![]() |
#11 |
can-jur
|
Ja, om navnet er med så har man blitt informert, men er navnet ikke med, så kan de legge ut i hytt og pine fra slike arrangementer som en fotballcup er.
![]() |
![]() |
#12 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Ved skolestart i dag innledet rektor med å si at de som ikke ville ha barnet sitt i avisa måtte si ifra, så ordnet de det. Jeg legger ikke ut bilde av andres barn på nett hvis de ikke foreldrene selv har samtykket. Dette var en av grunnene til å lære seg et fotoredigeringsprogram der man lett kan "blure" andre i bakgrunnen, uten at det ser forbryter-rart sladdet ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Et bildesøk på Norway cup gav 2,1 mill resultater.
![]() |
![]() |
#14 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?Min mann hadde blitt rasende. Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig så sant ikke de var i fokus og ikke navngitt.
![]() |
#15 |
can-jur
|
Hadde han blitt sint på avisa for å legge ut bilder?
![]() |
![]() |
#17 |
Off the map.
|
sånn er det for oss også. Det er for meg stor forskjell på bilder i en avis og bilder på et sosialt nettsted.
![]() |
#18 |
ctrl+z
|
Jeg sier jo at jeg er feil person å argumentere med akkurat om avisprinsippet, siden min jobb faktisk i stor grad består av å legge ut slike bilder.
![]() |
#19 |
frakoblet
|
Når man legger ut bilder på FB så har du også samtykket til at FB fritt kan bruke bildene dine til det de måtte ønske. Jeg føler meg mer trygg på egenkontroll dersom bildene blir trykket i en norsk avis.
![]() |
#20 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?I avisa er man og rimelig anonym kontra om man er navngitt på en FB profil, det er ganske lett å finne ut hvor det enkelte barnet hører hjemme med bare litt enkle søk.
![]() |
|
|