Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å legge ut bilder av andres barn på nett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 11:17   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å legge ut bilder av andres barn på nett?

Er ganske kontroversielt har jeg skjønt.

Problemstilling:

Poden har vært på fotballcup i helgen. Jeg har noen fine bilder av han som jeg kunne tenke meg å vise fra til mine FB venner. Men det er jo ikke bare han på bildene. Selv om han er i fokus.
Hva gjør man?
Dropper å legge ut bildene? Sladder de andre barna med en sort sladd?
Legger ut bildene?

Avisa har jo lagt ut 100vis av bilder fra cupen, har det noe å si?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:19   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?

Jeg legger ikke ut bilder av andres barn på FB. Ikke selv om de bare er i bakgrunnen.

Hvis du gidder å gjøre jobben med å sladde dem, så er det greit.

Eventuelt spør du foreldrene om det er greit. Jeg vet med sikkerhet at det IKKE er greit for et par av snuppas venninner.

Gammel 23-08-10, 11:19   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke noe sånt at hvis det er fra et offentlig arrangement så er det greit? Mener det sto noe sånt i avisen i forbindelse med skolestart, at fra skolestart var det ikke lov siden barna måtte være der, men hvis det var et offentlig arrangement kunne de velge å ikke delta dersom de ikke ville bli tatt bilde av?

Edit: Jeg legger heller ikke ut bilder av andres barn, hvis ikke jeg vet at det er greit.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:21   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg legger ikke ut bilder av andres barn på FB. Ikke selv om de bare er i bakgrunnen.

Hvis du gidder å gjøre jobben med å sladde dem, så er det greit.

Eventuelt spør du foreldrene om det er greit. Jeg vet med sikkerhet at det IKKE er greit for et par av snuppas venninner.

Men det ligger jo allerede 100vis av bilder ute på avisas hjemmeside?
Holder disse foreldrene barna sine hjemme fra denne type arrangementer?

Gammel 23-08-10, 11:23   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lov til å legge ut bilder fra offentlige arrangement, type 17. mai-tog og lignende. Hvis det er snakk om et bilde med dine barn, samt fire–fem andre barn, og man kan se ansiktene tydelig, hadde jeg sladdet ansiktene på de andre barna. Det er det jeg bruker gjøre, og det tror jeg er greit.

Jeg bruker "smudge"-funksjon for å sladde. Da ser man ikke hvem de andre er, uten at det ser så veldig markant ut som det gjør med svart sladd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:25   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde sladdet ansiktet på barna.

Gammel 23-08-10, 11:26   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lov i forbindelse med arrangementer, ja, men jeg synes ikke det er noe mer greit likevel. Jeg er steinhard på at ingen skal legge inn bilder av barna våre på FB, jeg gjør det ikke selv heller. Jeg tar det som en selvfølge at andre foreldre respekterer dette, altså.

Gammel 23-08-10, 11:27   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Bare så det er sakt, jeg kommer ikke til å legge ut bildene, fordi jeg vet at det er "å be om bråk".
Tanken var å få til en debatt rundt noe jeg synes det er litt pussig? At jeg skal legge ut bilder mad svarte spøkelseskladder, når bildene ligger åpen på avisas hjemme side? Mailer jeg mine bilder til avisa, kommer de ikke til å bli sladdet før de legges ut.

Gammel 23-08-10, 11:28   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er lov i forbindelse med arrangementer, ja, men jeg synes ikke det er noe mer greit likevel. Jeg er steinhard på at ingen skal legge inn bilder av barna våre på FB, jeg gjør det ikke selv heller. Jeg tar det som en selvfølge at andre foreldre respekterer dette, altså.

Men hva er forskjellen på FB (eller andre nettsteder) og feks avisa?
I avisa er det ofte navn under bildet også.

Gammel 23-08-10, 11:33   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det står navn på bildene i avisa, så har enten barna eller foreldrene blitt informert om at det blir lagt ut. På offentlige arrangement er det kosher å legge ut slike samlebilder. For meg (som er avismenneske selv), har jeg ikke så store problemer med dette, mest fordi jeg da har mer kontroll.

På FB derimot har jeg ikke kontroll på noe, jeg vet jo f.eks ikke engang om du har åpen eller lukket profil sant? Eller hvem som måtte befinne seg på kontaktlisten din? Jeg har ikke noe imot at andre legger ut bilder av barna sine, men så lenge jeg ikke gjør det så er det selvsagt at jeg ikke vil at andre skal legge ut bilder av mine barn heller. Hvis det er et stort bilde med mange barn er det mindre problematisk enn om det er dine barn og mitt i bakgrunnen f.eks synes jeg.

Gammel 23-08-10, 11:36   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hvis det står navn på bildene i avisa, så har enten barna eller foreldrene blitt informert om at det blir lagt ut. På offentlige arrangement er det kosher å legge ut slike samlebilder. For meg (som er avismenneske selv), har jeg ikke så store problemer med dette, mest fordi jeg da har mer kontroll.

På FB derimot har jeg ikke kontroll på noe, jeg vet jo f.eks ikke engang om du har åpen eller lukket profil sant? Eller hvem som måtte befinne seg på kontaktlisten din? Jeg har ikke noe imot at andre legger ut bilder av barna sine, men så lenge jeg ikke gjør det så er det selvsagt at jeg ikke vil at andre skal legge ut bilder av mine barn heller. Hvis det er et stort bilde med mange barn er det mindre problematisk enn om det er dine barn og mitt i bakgrunnen f.eks synes jeg.

Ja, om navnet er med så har man blitt informert, men er navnet ikke med, så kan de legge ut i hytt og pine fra slike arrangementer som en fotballcup er.
Og avisa har altså da hele verden tilgan på, og der mener du at du har kontroll, mens på FB har du ikke kontrol?
Den skjønner jeg ikke?
Jeg mener ikke at man ha kontroll over bildene på FB altså, ikke misforstå meg dit men man har jo ikke noe mer/mindre kontroll over bildene til avisa?

Gammel 23-08-10, 11:37   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ved skolestart i dag innledet rektor med å si at de som ikke ville ha barnet sitt i avisa måtte si ifra, så ordnet de det. Jeg legger ikke ut bilde av andres barn på nett hvis de ikke foreldrene selv har samtykket. Dette var en av grunnene til å lære seg et fotoredigeringsprogram der man lett kan "blure" andre i bakgrunnen, uten at det ser forbryter-rart sladdet ut.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:38   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Et bildesøk på Norway cup gav 2,1 mill resultater.

Gammel 23-08-10, 11:38   #14
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Min mann hadde blitt rasende. Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig så sant ikke de var i fokus og ikke navngitt.

Gammel 23-08-10, 11:40   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Min mann hadde blitt rasende. Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig så sant ikke de var i fokus og ikke navngitt.

Hadde han blitt sint på avisa for å legge ut bilder?

Gammel 23-08-10, 11:41   #16
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde blitt rasende om noen hadde lagt ut bilder av barnet mitt på facebook eller på nett for den saks skyld.

Gammel 23-08-10, 11:43   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

sånn er det for oss også. Det er for meg stor forskjell på bilder i en avis og bilder på et sosialt nettsted.

Vi har en prinsipiell avgjørelse om at vi ikke viser fram ungene på FB, og da synes jeg ikke noe om at andre gjør det heller - lov eller ikke lov - det er jo lov å bruke fornuften.

Skulle det dreie som et lagbilde, så synes jeg det er annerledes, men synes ikke det trenger å stå navnet på mitt barn da.

Gammel 23-08-10, 11:44   #18
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og avisa har altså da hele verden tilgan på, og der mener du at du har kontroll, mens på FB har du ikke kontrol?
Den skjønner jeg ikke?
Jeg mener ikke at man ha kontroll over bildene på FB altså, ikke misforstå meg dit men man har jo ikke noe mer/mindre kontroll over bildene til avisa?

Jeg sier jo at jeg er feil person å argumentere med akkurat om avisprinsippet, siden min jobb faktisk i stor grad består av å legge ut slike bilder.
Jeg ser en stor forskjell når det gjelder min overbevisning (og jeg sier ikke at du må dele den), men motivet blir for meg avgjørende. Altså motivet bak å legge ut bildet. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å redigere bort/anonymisere andre barn på bilder av dine fra denne cupen. I avisa er jo også formålet å vise bilder fra et offentlig arrangement, mens på FB brukes det i skryteøyemed. Jeg synes ikke det har samme tyngde.

Gammel 23-08-10, 11:46   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Når man legger ut bilder på FB så har du også samtykket til at FB fritt kan bruke bildene dine til det de måtte ønske. Jeg føler meg mer trygg på egenkontroll dersom bildene blir trykket i en norsk avis.

Jeg ville aldri lagt ut bilder av andres barn uten å be om tillatelse. Sladd i såfall bildene på en eller annen måte.

Gammel 23-08-10, 11:47   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

I avisa er man og rimelig anonym kontra om man er navngitt på en FB profil, det er ganske lett å finne ut hvor det enkelte barnet hører hjemme med bare litt enkle søk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.