|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Nja. Jeg synes vi har to vidt forskjellige syn på overvektige og at du bør lese denne tråden et par ganger til og virkelig lese det som står her og tenke litt. Jeg synes det er temmelig frekt at du sitter og kaller det vasing når vi skriver om våre opplevelser og prøver å forklare deg det du spør om.
|
|
|
#202 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektigOk. sorry, jeg mente ikke vase, tror jeg skal svare når jeg ikke har barna hengende rundt buksebenet! Beklager, trekker det, og beklager om jeg har såret noen. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Joda, de kan absolutt det. Men mange er jo absolutt ikke det. Høyde spiller jo en stor rolle i dette. Jeg er 166cm høy, og veide absolutt for mye når jeg begynte å komme inn i størrelse 42. Jeg hadde for høy BMI, for høy fettprosent, eplefasong og altfor mye fett rundt magen.
|
|
|
#204 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigVaser i vei!? Der kom det som bare gjorde at jeg også måtte skrive noe. For det er for pokker ikke vasing at man ikke klarer "å bare skjerpe seg litt" når man har 60 kg for mye. ingling skrev det bra på forrige side om at du, Veravera, selv spør om hva som skjer når man går til ekstrem fedme. Da kan du rett og slett ikke etterpå snu på hælen og si at man kan skjerpe seg. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Passiv
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg føler at jeg sitter på ganske unik kunnskap jeg, for jeg har opplevd begge. Jeg har vært i kategorien sykelig overvektig, hatt problemer med å komme meg ned i flyseter og opplevd at str. 56 er for smått. Men så ble jeg operert, og jeg fikk oppleve det magiske ved å være i str. 42 og kunne kjøpe omtrent det jeg ville av klær. Kan du forestille deg angsten jeg føler nå? Nå når jeg merker at str. 42 er i ferd med å bli 44, at vekta sniker seg sakte, men sikkert oppover? Kan du forestille deg livet med vissheten om at det som gjorde at jeg la på meg 60 kg på noen få år fortsatt ligger i hodet mitt? At jeg fortsatt bruker de samme mekanismene jeg gjorde før, bare i litt mindre grad? |
|
|
|
#206 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fra tynn/slank til overvektigAlbertine: Jeg aner ikke noe om dette, derfor spør jeg: Trodde man var litt "vaksinert" mot å legge på seg igjen hvis man tok vektoperasjon, (snevre inn magesekk/forkorte tarmer og sånn. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nesten samme historie som meg. Har ikke hatt normalt forhold til mat på det jeg kan huske... |
|
|
|
|
|
#208 |
|
Passiv
|
Jeg kan spise ganske mye mat nå ja, og tåler mer og mer av sukker uten å få problemer. Og derfor spiser jeg også. Ikke spør hvorfor jeg spiser. |
|
|
|
#210 |
|
By the Sea
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigVeravera, når jeg leser innleggene dine i denne tråden så klarer jeg ikke å fri meg helt fra at du egentlig ikke er sånn superinteresert i å forstå, men kanskje heller har veldig lyst til å fortelle folk at det er skikkelig rart at de ikke fungerer som deg og tar grep med en gang vekten begynner å gå opp?
|
|
|
#211 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg føler i hele tråden at du har et skjult poeng du prøver å komme fram til. Kan du ikke bare si innledningsvis hva du mener da, så slipper man en hel tråd med forklaringer som ikke godtas? |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Man kan ikke utvide magen noe særlig, den forblir veldig liten. Men man kan presse ut tarmen oppfor slik at den kan holde på endel mat slik som magesekken gjorde før. Jeg tror de fleste får en slik utvidelse, egentlig. Men det er ikke snakk om å spise slike mengder som før altså, det er snart 4 år siden min operasjon og jeg kan fremdeles ikke spise store porsjoner, spiser vel omtrent som et vanlig småspist menneske. Kan godt klare 3 pizzastykker men da er jeg totalt stappa altså, som regel stopper jeg på 2. Før spiste jeg glatt over en halv stor Dollypizza alene, og vel så det.
|
|
|
#213 |
|
Passiv
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg reagerte på utsagnet om at alle som er i 42 er overvektige. Ikke at noen som er i 42 er det, men at alle i 42 er overvektige. Skal jeg inn i 42 må jeg ha en såpass lav fettprosent at det begynner å bli et problem. For ikke å snakke om at bena mine nok vil se rare ut der nede - tyve centimeter under buksekanten. |
|
|
|
#214 |
|
Erfaren nok
|
Er det noen som har skrevet det altså?
|
|
|
#215 |
|
Passiv
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigRett før jeg skrev det første innlegget skrev veravera akkurat det. Og lurte på hvorfor man ikke skjerpet seg når man passerte str 42. |
|
|
|
#216 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg har ingen problem med å skjønne at varsellampene begynner å blinke for noen når de nærmer seg str 44. For noen er det nemlig slik at etter en viss størrelse, form for kroppen, antall kilo (eller noe annet individuelt) kommer en til det punktet der en mister kontrollen. En vet med seg selv at da er det ren utforbakke. Det er omtrent samme fenomen som når en anorektiker når en viss kilogrense og mister helt kontakt med det sunne og normale og ikke ser sin egen kropp realistisk. Det er ikke uten grunn at noen føler seg tjukkere ved 50 kilo enn ved 80.
|
|
|
|
#217 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#218 |
|
© All rights reserved
|
Jeg henger meg på denne. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Shake it out!
|
Nå spør jeg fordi jeg lurer - men kommer man noen gang i kategorien "ta seg sammen" når man har hatt sykelig overvekt? Altså hjelper slankeoperasjon på den bakenforliggende årsaken til at man blir sykelig overvektig? Det blir jo litt som å tenke at alkoholikere etter noen år skal kunne begynne å drikke "bare litt" igjen?
Jeg skal ikke spørre hvorfor du spiser.
|
|
|
#220 |
|
Passiv
|
Siden denne tråden handlet om ekstrem overvekt, så er kanskje denne bedre egnet: |
|
![]() |
|
|