|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Epikur
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Det enorme markedet for diverse slankeprodukter er vel en klar indikasjon på at mange prøver å gjøre noe med det. Som Appelsin skriver, så virker det jo som om de fleste veldig overvektige har hatt en utvikling som er - 10 + 15 -15 + 20 - 20 +25 osv. Jojoen får større og større utslag, forbrenningen er på tur og jeg tror ik tillegg at dersom man går på en eller annen "kur", så er faren for å sprekke totalt overhengende.
|
|
|
#102 |
|
Textrovert
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg er enig med Mim i at vi må skille mellom de som har lagt på seg noen få kilo av ren bedagelighet og de som har så store problemer at de blir sykelig overvektige. Ingen blir sykelig overvektig av å være bedagelig anlagt. Det blånekter jeg på.
|
|
|
#103 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg kjenne meg så ufattelig godt igjen. Og det er her eg må prøve å gjere enda meir. Takk for at du minne meg på dette, Mim!
|
|
|
|
#104 |
|
Fortynnet
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektig...
det trodde jeg også da jeg var 34 og hadde 3 barn, men da jeg var 37 og hadde fått barn nummer 4, merket jeg at sånn var det ikke lenger. Da måtte jeg begynne å tenke på hva jeg puttet i munnen (veldig uvant), og slutter jeg å trene legger jeg fort på meg litt. Forbrenningen går nok endel ned for de aller fleste når man begynner å nærme seg 40, ganske sjokkerende når man ikke er vant til å tenke på sånt i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektigFor min del handlet det om å ende opp med en BMI på 14 etter et studieopphold i utlandet, med et påfølgende år hvor jeg omtrent ikke tålte noe som helst mat. Da kroppen omsider tok i mot større mengder mat enn babyporsjoner måtte det jo gå som det gikk; alt ble lagret som fett i og med at jeg hadde vært i en sultetilstand. Varsellampene blinket lenge før jeg ble overvektig men jeg klarte ikke å slutte med overspisingen og her sitter jeg nå. Jeg er ikke voldsomt overvektig men det er nok til at de siste 10 årene av mitt liv har dreid seg om mat, spising og slanking. Jeg satte meg faktisk mål "oppover"; "jeg skal slutte når jeg når 80 kg", i mellomtiden var det bare å hive innpå. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Mener du at alt måtte bli lagret som fett fordi du hadde vært undevektig/ hadde sultet deg? Jeg mener ikke at du tar feil, men spør av nysgjerrighet.
|
|
|
#107 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Dette har jeg og hørt, at hvis man har levd på sultegrensen over tid, vil kroppen ende opp i en slags konstant kriseberedskap og lagre så mye energi den kan. Jeg begynte i hvert fall å for alvor legge på meg etter et år i utlendighet hvor jeg nesten ikke spiste og til slutt veide 56 kg (er 180 høy hvilket vel vil si en BMI på ca 17). Etter det gikk vekta oppover fortere enn jeg klarte å følge med på.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 12-09-10 kl 17:29. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
Tangina svarte for meg; kroppen fikk nok litt sjokk ja. Det hjalp selvsagt heller ikke at jeg var mindre aktiv enn før. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Men vil ikke forbrenningen likvel stabilisere seg igjen etter en tid?
|
|
|
#110 |
|
godtemonster
Det høres jo logisk ut - jeg vet egentlig ikke noe om dette. Jeg har heldigvis ikke fortsatt å legge på meg i samme tempo - det går litt saktere nå. Men det er veldig vanskelig å gå ned et par kg (for ikke å snakke om 30).
|
|
|
#111 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det forstår jeg godt!
|
|
|
#112 |
|
både her og der
|
Da har jeg vært heldig, for jeg hadde ogspå BMI på 17 en periode i studietida. Jeg har ikke opplevd at vekta har økt raskt som en følge av dette.
|
|
|
#114 |
|
godtemonster
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg vet som sagt ikke noe om hvorvidt dette stemmer - det var noe jeg hørte den gangen og det stemte godt for meg. Det har i så fall muligens noe å gjøre med hvor fort man går ned og hvor lite man får i seg i løpet av en dag. Jeg gikk ned 16-17 kg i løpet av et halvår og spiste minimalt - noen dager bare et par kjeks, litt ris og litt frukt. Jeg mislikte maten jeg hadde tilgjengelig og inntok bare det helt nødvendige for å klare å fungere det året.
|
|
|
#115 |
|
både her og der
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg gikk ikke ned så mye, bare 6-7 kg på ett år, så det kan være derfor at det kroppen ikke ble så "forstyrret". Men jeg husker at jo lengre jeg gikk uten mat, jo mer fornøyd med meg selv ble jeg. Og jeg syntes overhodet ikke at jeg var tynn den gangen.
|
|
|
#116 |
|
ctrl+z
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg orker ikke å lese alle svarene i denne tråden, kjenner jeg. For meg bunner dette i et vrangt syn på egen kropp - begge veier. Jeg har følt meg kjempetynn når jeg har veid 115 kg - og kjempetjukk når jeg veide 60. Årsaken til min overvekt har vært kosekilo når jeg traff mannen, tett fulgt av en gjeng graviditeter iblandet noen livskriser og et generelt usunt forhold til mat.
|
|
|
#117 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigFor meg har mat ofte vært følelser. Og det er ikke så enkelt å bare stoppe da.
|
|
|
#118 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fra tynn/slank til overvektigMen Nessie, når du går opp 20 kg på to månedar, kva tenker du underveis da? Kva spise du? Dette tør eg berre spørre fordi eg kjenne Nessie så godt at eg veit ho syns det er greit å svare.
|
|
|
|
#119 |
|
Audacious
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigSom så mange andre så begynte min overvekt med at jeg som litt småtjukk (men ikke mer) trettenåring begynte å slanke meg. Høylydt applaudert av foreldre og slekt. Da slankekuren (med anorektiske trekk) sprakk, var bulimi den "logiske" neste stasjonen. Og da jeg prøvde å komme meg ut av det ("ta meg sammen" og holde opp) og sluttet å spy, ja, da ble det overspising. Jeg lurer noen ganger på hva jeg hadde veid som trettiåring hvis ingen hadde stått rundt meg og mast og jublet da jeg var tretten og satt der med en halv grapefrukt og to ryvita til frokost.
|
|
|
#120 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
|
|
|