Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gebiss i Storbritannia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-10, 23:03   #61
Deena F
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
Deena F har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gebiss i Storbritannia

Jeg ville bare si at gebiss er jo like kunstige tenner som implantater så det skulle jo ikke være mere edlere årsaker til å ha implantater enn gebiss. Det eneste er at implantater er så himla dyre. moren til en venninne ble anbefalt implantater og det resulterte i at hun måte låne en kvart million for dette. Hn angrer så pga den økonomiske situasjonen. Tror at tannleger må være veldig fintfølende når det gjelder anbefalinger på dette. Gebiss er jo løse det er sant men jammen er det ikke så ille som jeg hadde trodd så det å sette seg i stor gjeld for implantater kontra billige gebiss ville ikke jeg ha gjort. Nå har jeg en mistanke om at tannlegene tjener mye mer på implantater enn gebiss pga at pasientene må ofte tilbake for kontroll og rensing

Deena F er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:45   #62
Deena F
Nybegynner

Standard

Hei.
Gebiss i Storbritanniaer nok mer vanlig enn her i Norge, særlig i fattigere byer som i Scotland (Glasgow) for eks.
Jeg har bodd i USA i mange år fra jeg var liten og der er det vanligere med gebiss enn man skulle tro. Jeg var i West Virginia et år og der var det vanlig at man trakk tenner i stedet for å plombere. I min klasse på highschool var det 2 jenter med helsett eller gebiss i begge kjever og andre hadde mange tenner som manglet. I parallellklassen var det tilogmed en jente som ikke hadde tenner i munnen da foreldrene hennes ikke hadde råd til gebiss.
Foreldregenrerasjonen var det svært mange som hadde gebiss og det var kvinnene som så ut til å være de som mistet tennene tidlig..
Senere da jeg var i mitt 18. år fikk jeg gebiss pga en genetisk feil. Heldigvis var jeg I USA hvor man ikke dømte folk med gebiss. Nå da jeg er i Norge er det helt greit for her har ingen sett meg med egne tenner og ingen tror at jeg egentlig er tannløs.
Nå har jeg blitt vant med gebisset og synes det er helt i orden. Forstår godt at folk trakk tenner i stedet for å gå rundt å ha vondt. I USA kostet det vanvittig mye å plombere så det var grunnen.
Skulle bare ønske at folk ikke dømte oss med gebiss for ikke å passe på tennene. Det er ikke alle med gebiss som har neglisjert dem.

Gammel 13-09-10, 12:55   #63
Deena F
Nybegynner

Standard

Jeg har et hjertesukk til!!!
Hvorfor er det så mye bedre å ha implantater enn gebiss. Jeg skjønner det rent fysiske med at de sitter fast etc. Men jeg mener at folk sier gjerne til en som har fått implantat at du så flott , de ser jo flotte ut. For en som sier hun har fått gebiss ser folk ned blygt og nærmest beklager det.
Det jeg vil si er at begge personer er akkurat like tannløse og er det mye edlere å miste tennene pga neglekt og få imlantat enn en person som har mistet tennene sine og har fått gebiss?
Jeg synes det er direkte ufint at man skal gå rundt med en slags skyldfølelse pga at man har gebiss fremfor å ha implantater.
Tannleger har nok brukt sin faglige makt til å stigmatisere folk med gebiss fremfor de med implantater. Jeg tror nok det har noe med at man tjener mye mye mer på implantatpasienter!!!
Så, tannleger vær så snill å ikke la oss med gebiss føle oss mindreverdige vi er jo like tannløse som de med implantater.
Det må sies at når man sitter i tannlegestolen og får satt inn gebiss er tannlegene svært hyggelige, men i media skinner denne stigmatiseringen igjennom.
Noen tanker fra en tannløs jente

Gammel 23-09-10, 20:04   #64
Deena F
Nybegynner

Standard

Hei.
Som jeg har skrevet før er jeg bare 18 og har helsett oppe og nede pga av en genetisk feil.
Gebisset har jeg blitt vandt med nå og tenker ikke så mye på det. Men nå og da kommer en øyenåpener fra mennesker en ikke hadde forventet skulle kommentere det. Jeg var hos fastlegen min for første gang pga at jeg kom fra USA og hadde ingen fastlege fordi jeg bodde der lenge.
I løpet av undersøkelsen måtte jeg gape opp og så sa hun . Å herre gud du har jo gebiss og er tannløs i den alderen. Jeg var sjokkert over utbruddet. Men da hun sa at det går vel slik med mye cola og snop.
Da sprakk det for meg og sa at kunne det ikke falle en lege inn at når man har gebiss når man er 18 så er det kanskje andre grunner for det enn cola og snop. Jeg terminerte timen og sa at jeg ikke var tjent med en slik holdning og ville ha en annen lege.
Hun er vel ca midt i 50 årene og har glemt konduite.
>Dette bare gjenspeiler stigmaet det er mot gebiss her i landet.
Det er jo derfor det er så vanskelig for et ungt menneske med gebiss her i sosiale sammenkomster. Bekjendte og dating etc.
Jeg vet at man er innpodet fra barnsben a at har man gebiss har man ikke pusset tennene, har hatt spiseforstyrrelser eller lignende. Og disse menneskene vet ikke bedre og er unnskyldt, men media og tannleger burde også fremhevet at det er andre grunner også.
Igjen må jeg si at det å ha gebiss er ingen tragedie i det hele tatt. Da tenker jeg på det å ha det i munnen og spise og snakke. Munnhygienen er mye mye enklere med gebiss og man kan velge sitt smils utseende når som helst man er villig til å betale. Vel bare noen fordeler andre er det også, men det passer ikke her.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.