Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 12:01   #21
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Symbolbruk i krig er uinteressant - skal man diskutere estetikken i krig så får man snakke om lemlestede og drepte mennesker.

Hva som er interessant å diskutere og ikke er det vel strengt tatt ikke bare deg som definerer i dette samfunnet vi lever i. Ting kan tyde på at opptil flere synes at symbolbruk er interessant å diskutere. Soldatene har ikke carte blanche.

Gammel 09-10-10, 12:08   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva som er interessant å diskutere og ikke er det vel strengt tatt ikke bare deg som definerer i dette samfunnet vi lever i. Ting kan tyde på at opptil flere synes at symbolbruk er interessant å diskutere. Soldatene har ikke carte blanche.

Sludder. Selvsagt er det jeg som setter hva som skal være på dagsordenen i hele samfunnet. Noe annet skulle tatt seg ut.

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 12:32   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er rart eller overraskene at menige soldater eller lavere grads offiserer blir, og fremstår som, tullinger når de er i en krigssituasjon. Virkelig ikke.

Det jeg derimot synes er veldig betenkelig, og som jeg tror var det som fikk forsvarsledelsen til å hoppe i stolen, var at også øverstkommanderende (?) uttalte seg som en bavian. Jeg synes det er noe helt annet, og langt mer graverende, når en major uttaler seg om at det å drepe er bedre enn sex, enn når en av soldatene hans gjør det.

Jeg har ikke sett Skavland-programmet, kun lest uttalelsene i avisene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 12:34   #24
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Avisene er 'noe' villedende. Rune er reflektert, dyktig og en fabelaktig leder, og så langt fra bavian som det vel er mulig å komme.

Gammel 09-10-10, 12:36   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Avisene er 'noe' villedende.

Den kjøper jeg gjerne. Og det er i grunnen godt å høre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 12:38   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes ikke det er rart eller overraskene at menige soldater eller lavere grads offiserer blir, og fremstår som, tullinger når de er i en krigssituasjon. Virkelig ikke.

Det jeg derimot synes er veldig betenkelig, og som jeg tror var det som fikk forsvarsledelsen til å hoppe i stolen, var at også øverstkommanderende (?) uttalte seg som en bavian. Jeg synes det er noe helt annet, og langt mer graverende, når en major uttaler seg om at det å drepe er bedre enn sex, enn når en av soldatene hans gjør det.

Jeg har ikke sett Skavland-programmet, kun lest uttalelsene i avisene.

Det var vel en ung mann på 22 år som hadde sagt det om at drap var bedre enn sex?

Jeg har fått forståelsen av at det eneste en overordnet er kommentert på er dette med å hisse soldatene før kamp - og det tror jeg at er en ting de gjør for å øke aggresjon - og med det innsats og overlevelsesmulighet? :har sett Braveheart:

Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 12:40   #27
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Avisene er 'noe' villedende. Rune er reflektert, dyktig og en fabelaktig leder, og så langt fra bavian som det vel er mulig å komme.

Gammel 10-10-10, 21:25   #28
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Intervju i Aftenposten i dag: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3849555.ece

Gammel 10-10-10, 21:29   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg leste det. Jeg får mark.

Hvorfor søren kan han ikke heller si rett ut at der nede lever man i en verden så annerledes at folk kan ikke fatte det - og at om noen syns det er fælt med en skarve vikinghjelm og et kamprop så burde de seriøst ta seg en titt innenfor luktbar avstand på den soldaten de skøyt som deretter fikk førstehjelp. Det er ingen - INGEN som vil fordømme en kvinne som opptrer ufint under en fødsel. Alle skjønner at det er unntakstilstand.

Krig er unntakstilstand det også. Bare mye verre.

Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 21:50   #30
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Jeg er veldig overrasket over reaksjonene som har kommet på dette. Jeg synes måten det ble håndtert på i ledelsen (blant andre generalinspektøren for Hæren og forsvarsministeren) har vært helt forferdelig, og jeg synes nesten det er på kanten at de kan fortsette som før etter dette.

Major Simonsen, kompanisjef i Afghanistan, skal ha uttalt dette:

- Jeg har disponert styrkene mine med den hensikt å drepe, og det har vi hatt suksess med. (...) Jeg reflekterer ikke noe videre over det å ha tatt livet fra noen.

Jeg tror det er (minst) to ting som må tas hensyn til her. For det første er det dette med forsvarsmekanismer i ekstreme situasjoner, som er nevnt av flere i etterkant. I tillegg er det ofte slik at mennesker velger jobb etter egenskaper og personlighet, og dersom det skulle være slik at noen eller endel (spesielt profesjonelle) soldater har mindre grad av empati eller "forhøyet etisk tenking" enn andre, så ser jeg ikke helt problemet med det. Så lenge de egner seg til den jobben de er satt til, er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av hva de tenker om det selv. Jeg sier ikke at soldater generelt har lite empati, men dersom noen har det, er det i mine øyne ikke problematisk i seg selv. Enten de skulle være slik fra naturens side, eller om det er noe som trer inn på grunn av omstendighetene.

Noen (jeg husker ikke hvem, i farta, kan det ha vært Faremo?) uttalte at soldater på oppdrag ikke skulle tenke annet enn strengt profesjonelt i skarpe situasjoner. Dette er min dårlige formulering, siden jeg ikke har tid til å lete frem sitatet nå, men dette var budskapet. Jeg synes det er så latterlig å både tro og si dette, at jeg har vanskelig for å vite hvordan jeg skal kommentere det saklig.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.