|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Jeg mente egentlig å diskutere det da avisene var fulle av giiiiidameienoppslag fordi det ser ut til at norske soldater altså skriker og hyler og tøffer seg opp i krig. At de sier at motstanderne skal tas og sånn. |
|
|
|
#2 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Vet du hva - jeg tror du har helt rett! Krig er krig.`Folk oppfører seg ikke A4 i en slik situasjon.
|
|
|
#3 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)
.. og døtre.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Jeg synes det er så rart at det er regler i en krig jeg. Når man kriger så gjør man jo det verst tenkelige mot et annet land, man dreper og herjer og voldtar og utrydder folkegrupper og alt mulig, og så er det regler for hva man kan og ikke kan gjøre? Hvorfor ikke ha en regel om at det ikke er lov til å krige? |
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Får problemer med å diskutere noe særlig her, jeg kjenner meg altfor enig med deg i det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Eh, ja, noen regler kan det jo være greit å ha, til tross for at hele konseptet med å drepe folk er bestialt. F.eks. er jo voldtekt og folkemord egentlig ganske unødvendig.
|
|
|
#7 |
|
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Veldig bra innlegg, SF! Kunne ikke sagt det bedre selv.
"The most likely way for the world to be destroyed, most experts agree, is by accident. That's where we come in. We're computer professionals. We cause accidents." - Nathaniel Borenstein Pappa til G2002, G2003, G2009 og G2012. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Godt forklart av Rune på Skavlan nå. Det er veldig mye sant og riktig i det han sier.
|
|
|
#9 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Jeg syns også Rune gjorde god figur på Skavlan nå. Tror det er lurt å stå frem og ufarliggjøre det litt.
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Joda. Men en del av de tingene du her nevner er jo nettopp brudd på reglene om krig.
|
|
|
#11 |
|
Den paranoide androide
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Fikk ikke med meg Skavlan i dag, dessverre. Noen som fikk med seg essensen i hva Rune sa?
"The most likely way for the world to be destroyed, most experts agree, is by accident. That's where we come in. We're computer professionals. We cause accidents." - Nathaniel Borenstein Pappa til G2002, G2003, G2009 og G2012. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Unik
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)For øvrig må jeg si at jeg forstår at det er sterke følelser med i bildet når man er i felten. Og at det ofr utenforstående kan være vanskelig/umulig å forstå. Jeg er likevel sterk motstander av å ha private symboler av ethvert slag på uniformen. Soldatene representerer ikke seg selv, de er ikke sivile. Og jeg forstår også at politikere måtte gå ut og imøtekomme de sterke uttalelsene, nettopp fordi mange av oss her hjemme ikke forstår hva det vil si å ha den jobben de har.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Jeg syns han gikk for langt i å unnskylde, jeg. Han kunne gjerne sagt mye mer om hva søren denne krigen våre politikere har sendt ungdommene ut i er for noe. Og at man kan enten være fullstendig motstander av denne krigsdeltagelsen eller fullstendig tilhenger - men å disse det de gutta og jentene vi har der nede og hva de trenger å gjøre for å øke egen sannsynlighet for overlevelse - det kan vi la bli. Krig er ikke høflig. Basta. |
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Antony Beevor skildrer disse reglene på en utrolig bra måte i "D-dagen", synes jeg. Jeg skjønner at du tøyser litt i innlegget ditt, og selv om ett sett regler (Genevekonvensjonene) er ganske opplagt og innarbeidet hos de fleste, er mange "uskrevne regler" det som kanskje har vært aller nødvendigst i mer moderne krigføring, og under andre verdenskrig var disse med på å hjelpe soldatene til å skille mellom rett og galt i en svært underlig tid.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 08-10-10 kl 23:35. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#16 |
|
Den paranoide androide
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Pelle, hvis du aksepterer at det er vanskelig eller umulig å forstå, bør du også å ha litt forståelse for at det er en helt annen tilværelse disse menneskene lever i enn den du og jeg ferdes i. At soldater har private symboler på uniformer og på fly, for eksempel, er ganske vanlig, og betyr ikke nødvendigvis at dette er potensielt psykopatiske drapsmaskiner eller forsøker å skremme lokalbefolkningen. Det kan være med på å identifisere en egen stridsgruppe, og symbolikken kan være et veldig sterkt virkemiddel. Og det behøver slett ikke bety at de representerer noe annet enn det norske styrker skal gjøre, men at de finner styrke i symbolikken.
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)For å summere det hele enkelt: Jeg hadde en gang en kunde som hadde meninger om hvordan jeg burde navngi de lokale variablene i min applikasjon. Jeg syns han skal være glad han lever enda. |
|
|
|
#18 |
|
Unik
Absolutt.
Det tror jeg på. Men de må også tenke på hvordan det vil bli oppfattet utad. Et dødningehode med "We will never forget" øker ikke nevneverdig synet på norske soldater, og som norsk borger må jeg få ha en mening om nettopp dette. At de er psykopatiske drapsmaskiner har jeg aldri hevdet, emn at det kan skremme lokalbefolking tror jeg absolutt at det kan. De kan benytte symbolet sitt innad i leiren, hvis det er så viktig. Ikke utad. Mener jeg.
Nei, har jeg sagt det?
Jeg har ikke skrevet at jeg jeg synes det burde være forbudt. Jeg har skrevet at jeg grøsser. De er i sin fulle rett til å gjøre det, men jeg kan likevel ha en mening om handlingen. Rett og slett fordi at for meg personlig er ammunisjon forbundet med død og lemlestelse. Derfor grøsser jeg, fordi for meg er en grav et sted forbundet med fred og ro. Ikke symboler forbundet med lemlestelse. Om min sønn omkommer i kamp, håper jeg virkelig vi blir forepurt før noen foretar slike handlinger på graven, for meg ville det antakelig vært et enormt overtramp (I tillegg til at jeg synes det er begrenset med hva slags gjenstander andre enn nærmeste familie bør legge igjen på en grav). De har lov til å drysse brukt ammunisjon. Jeg har lov til å grøsse.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Jeg syns at når jobben din innebærer å sendes ut i verden for å beskytes av folk som virkelig og intenst ønsker å drepe deg, og i en del tilfeller også greier dette - så får man en helt annen slækk enn om man er en sur kjøpesentervaktmester. De folka her lever i en helt annen verden enn vi her hjemme. Deres symbolbruk og deres ritualer trengs nettopp for at de skal bli slike drapsmaskiner som vi lønner dem til å være. Det er vi som har bedt dem transformere seg fra de barna de har vokst opp som til å bli soldater. Du og jeg. |
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Baltie - nå kan vi ta den! (Om krig skal være høflig eller ei.)Og mens jeg er i gang - jeg syns vi har et større ansvar for å ivareta mentalhelsen til de soldatene vi får hjem fra krig enn det vi gjør i dag. |
|
![]() |
|
|