Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-10, 13:12   #101
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?

Jeg tror ikke jeg ville betalt så mye for en sofa (det er jo så mye annet gøy man kan bruke 50000 på!), men jeg skjønner absolutt at noen gjør det. Vi har tilfeldigvis en sofa i 50.000 kroners klassen - men den var arvet og gratis. Den er utrolig god å sitte i, og absolutt i en helt annen kvalitet enn IKEA sofaer for eksempel. Den er vel rundt 10-15 år gammel, og den er som ny - ingen flate puter eller noe som helst.

Har du lyst har du lov

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 13:18   #102
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg glemmer at dette ikke er en lete-etter-sofa-tråd.

Jo, det er litt det også. Jeg vil veldig gjerne ha rimeligere altetnativer.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hvis dere har såpass raust feriebudsjett hvert år, så foreslår jeg at dere setter av en mindre sum for ferie denne ene gangen og kjøper en av disse lekre sofaene hvis dere virkelig har lyst på dem. Hytte til hytte i den norske fjellheimen er relativt rimelig, men gir utrolig flotte opplevelser det også.

Vi har ikke et så romslig budsjett hvert år nei, det går år mellom hver supertur. Innimellom tilbringer vi tid i hyttene til familien, eller i Skandinavia.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 14:05   #103
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne helt sikkert kjøpt en sofa til 60 000, og krympet inn på ett-eller-annet-annet-budsjett i noen måneder.
Det er jo mange penger, men jeg er som deg. Glad i vakre og forseggjorte møbler. Jeg er opptatt, og har glede, av god design og da synes jeg det å "investere" i møbler har en verdi i seg selv. Så jeg vil med andre ord si "go for it"

Vi har bestemt oss for denne sofaen fra Norway Says for LK Hjelle. Jeg er forelsket:

Vi skal ha med chaiselong(liker også ligging i sofaen, fremfor sitting ) så da blir det god plass til fem personer og vi er jo bare tre til vanlig. Også skal vi bestille med ett mer fornuftig lysgrått svakt melert ullstoff. Kan også fåes med noen veldig kule trebein.

Sist redigert av Vianne Rocher : 04-11-10 kl 14:10.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 14:11   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er veldig fin!

Gammel 04-11-10, 14:19   #105
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ja, ikke sant?

Disse fra Norway Says liker jeg også, men Rochermannen not so much:

Den velbrukte interiørbladfavoritten UGO:

OK i orange, dette er vel også en modulsofa:

Gammel 04-11-10, 14:21   #106
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er veldig kule, men den blå er virkelig ikke god å sitte i, synes jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 14:21   #107
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Den oransje er fin, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle gjort med den åpningen bak.

Gammel 04-11-10, 14:22   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Forresten VR, vært obs på trekket på den sofaen dere skal kjøpe. Et vennepar kjøpte den samme, men med hel pute, og der begynte trekket på setet å vri seg og sægge etter bare ukers bruk.

Den er forresten veldig lik min store kjærlighet fra Robert Tandberg. Det var et svensk desigbyrå som hadde laget den, og den var i lys grå ull, og ryggen kunne brettes ned, slik at man kunne bruke ryggen som armlene, eller få litt støtte i ryggen om man satt lenger ut på kanten. Kanskje like greit at jeg ikke huser produsenten, ellers hadde jeg nok begynt å vurdere den igjen.

Gammel 04-11-10, 14:30   #109
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Det var vel akkurat Rochermannens konklusjon også om den blå, Candy.

Tallulah: Jeg tror det er meningen at man skal bruke armlenene som rygstøtte. For variasjonens skyld, lissom.
Her i en annen variant:

Jeg skal sjekke trekk, takk for tips.
Vi har valgt ett stramt halvgrovt ulltrekk, de finnes i veldig mange varianter, med og uten struktur, fra helt finvevd til veldig grovt.
Reklamerte vennene dine?

Gammel 04-11-10, 14:35   #110
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

60 000 for en sofa er way over mitt budsjett i dag, og var det også da vi var et par og hadde samlet inntekt på 3 ganger det jeg har i dag.
Det er en sperre hos meg på å bruke så mye penger på en ting tror jeg.

Gammel 04-11-10, 14:38   #111
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker at man bruker glatt flere hundre tusen på en bil og da er det for meg mer mening å bruke 60 K på en sofa som man bruker mange mange timer hver dag.

Dette var hva jeg også tenkte når jeg startet å lese her. Og så skriver du

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror vi er ganske lik deg når det kommer til gjerrighet altså, 90 % av leiligheten er arvemøbler.

så hva er deres totale møbelbudsjett, liksom?

Folk går jo gjerne på Bohus/Skeidar/whatever og kjøper ALT nytt på en gang, eller over en kort periode a la et par år. Da går det vel fort femti tusen, bare fordelt på flere "objekter".

Dere bruker penger på reiser og design (etter hva jeg har skjønt). Andre bruker penger på bil(er), båt, snøscooter (hver gang broderen mumler misunnelig over noe jeg har kjøpt, så peker jeg på hans snøscooter til godt over hundre tusen), store hus, verdens største flatskjerm, you name it. Dere legger de samme pengene i sofa. So what?

Dessuten, skulle sofaen ikke passe om ti-tyve år, av en eller annen grunn, så har god design god andrehåndsverdi.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 14:58   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Godt poeng, -Ea-. Vi har ikke brukt mye penger på møbler oppigjennom.

Gammel 04-11-10, 15:20   #113
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Esme og -ea- har allerede skrevet det meste av det jeg tenker om saken, og altså, hvis man faktisk kan fremskaffe pengene er da 60000 virkelig ikke noe å ta på vei for. Og noen snakker som om det skulle være et problem om man vil bytte den om 10 år. Tull! Hvis man har estetisk sans og får en sofa man syns er helt knall for 500 kroner i måneden så er jeg helt ute av stand til å se at det skulle være problematisk på noen måte. Det er også godt mulig at en sofa i den prisklassen kan selges for et greit beløp etter 10 år.

Jeg må riktignok innrømme at vår sofa er 40 år gammel, og arvet, jeg har hatt den i 20 år. Det har vært byttet sete på den en gang, og trekk to ganger i tillegg så vidt jeg vet. Men den er slitt ut nå, og det blir sannsynligvis for dyrt å reparere den. Jeg har sett på ny sofa noen ganger, men de som har vært aktuelle har kostet mer penger enn jeg har hatt. Men om jeg har pengene når det blir aktuelt så ville jeg virkelig ikke se noe problem i å kjøpe en ny sofa til over 100000, hvis det var det det kostet for å få noe jeg var virkelig fornøyd med; selv om den «bare» skulle vare i 15 år ville jeg fortsatt være på under 250 kroner i måneden på sofa.

Ben "vet dere hva bil koster?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 15:34   #114
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har billig, gammel sofa, men vi hadde hatt noen veldig fine møbler om vi hadde øst av feriebudsjettene våre.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 15:48   #115
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med dem som sier at det er ok å kjøpe dyr sofa om man ikke brekker ryggen økonomisk på det. Hvorfor skulle det ikke være ok? Er det umoralsk, kanskje?

Det eneste jeg tenker er at sofaen ikke må være så dyr at man blir redd for å bruke den. Det gjelder for det meste. Mannen vurderte feks å bytte ut bilen med en annen bil - som er svindyr i Norge og overhode ikke svindyr her. Han hadde den på hjemlån, men ble fryktelig skeptisk da han oppdaget at han følte for å dobbeltparkere den og måtte ut og sjekke på den med jevne mellomrom for å se at ingen hadde parkert for nærme den. Da innså han i grunnen at han syntes bilen var for fin til å brukes. Har også noen venner med dyre designskinstoler i lys hud i stuen - som ingen våger å sitte i fordi vi har fått Talen om pris og hvor lett det kommer flekker i dem.

Vi begynte forresten med to sofesofaer til 1000 kr fra IKEA (hvorav en kjøpt brukt), og har over de siste 10 årene kjøpt tre nye sofaer (vi har alle enda), til hhv 25, 25 og 39 000. Jeg føler meg ikke som et dårlig menneske av den grunn (men corbusier stolene er kopier, altså).

Gammel 04-11-10, 22:22   #116
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå har jeg regnet litt på hva vi har brukt på møbler de 10 årene vi har bodd sammen:
Sofa 20.000
2 lenestoler 6.000
Seng 1.500
Expedit hyller 900
Billy hyller 1.500
Pastill stol 1.500 (kupp!!)
TV-benk 300
CD-hyller 800

Alt resten er arvet. Jeg syns vi har litt å gå på sånn totalt.

Gammel 05-11-10, 00:06   #117
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg 'tar inn' at du har lyst på en sånn sofa - og du har spurt her og fått til svar at mange synes dette er skrekkelig mye penger å bruke på sofa. Og det er det jo.

Men dere kjøper ikke nye ting i ett sett. Og det er vel bedre å bruke 60K på å bli veldig godt fornøyd enn 30 og bare bli halvfornøyd. Jeg synes det var kjempekule sofaer, og det blir veldig lekkert.

Så jeg stemmer for!

Gammel 05-11-10, 00:30   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg skal sjekke trekk, takk for tips.
Vi har valgt ett stramt halvgrovt ulltrekk, de finnes i veldig mange varianter, med og uten struktur, fra helt finvevd til veldig grovt.
Reklamerte vennene dine?

Ja, de reklamerte, men endte opp med en annen sofa til slutt. Jeg husker ikke om de var gjennom et trekkbytte i mellomtiden.

Gammel 05-11-10, 00:36   #119
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er fornuftig å bruke på en sofa kommer vel an på flere ting.

1) Hvor lenge vil dere like sofaen?
2) Hvor stort innhugg gjør sofakjøpet i økonomien?
3) Hvor lenge kommer dere til å bo på samme plassen?

Vi har hatt 2 forskjellige sofaer på våre 5 år sammen, og har nå kjøpt vår 3. Det er på grunn av at vi har bodd 3 forskjellige steder med 3 forskjellige stuer. Den første sofaen var en ganske dyr 2,5 seter til 20.000. Den andre var en midt på treet til 8000 og den vi har kjøpt nå koster 10.000. Så på 5 år har vi altså brukt 38.000 på sofa. Om vi hadde bodd samme plassen alle 5 årene ville vi nok hatt dyrere sofa. Nå har vi kjøpt en rimelig en (10000) fordi vi bruker mye penger på oppussing i tillegg.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 00:49   #120
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare et lite spørsmål - har dere prøvesittet dem? De var veldig kule å se til, men jeg vet ikke om jeg synes de så ut som om de var veldig gode å sitte i. Eller "sitte" i for den saks skyld? Dvs den øverste så ikke ille ut, men de to nederste så litt for kantete ut til å være behagelige? Vi har en sånn kantete sofa selv, og den er god som "kaffe-sofa", men er ikke utrolig god å kose seg i (derfor har vi en som er god til å kose seg i og en som er god til å se på tv i også. ).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.