|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Vaffel
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Er sofaen fra et annerkjent merke med god kvalitet? Er den tidløs og trendy, som lett kan selges videre uten særlig tap? Vil dere kunne bli lei av designet etter bare et par år? Hva med fargen og stoffet; slitesterkt, bråkete, toårstrend? |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Vi har ikke prøvesittet og prøveliggethultertilbulter, og det må vi selvsagt gjøre til gangs før vi kjøper. Det er helt uaktuelt å bestille sofa kun på utseendet.
![]() |
#123 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Er Candy, Glitter??
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Fornuftig med 60k? Ikke på en flekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Hvis ikke det kom helt klart frem: Det er intet umoralsk i å bruke hvasomhelst på en sofa, det handler kun om hva dere mener dere har råd til å bruke på det. Og så må man stille det opp mot hva dere må forsake. Ferdig.
![]() |
#126 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?De eneste som kan svare på hva som er fornuftig å bruke på en sofa, er vel dere. Hva andre mener har null betydning.
![]() |
#127 |
Vaffel
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?
Du høres jo i grunnen ganske sikker i din sak, so why not go for it |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Næsj - crasy? Dere har utrolig, veldig god råd som overhode vurderer det. Og har man så god råd kan man sikkert kjøpe den sofaen man helst har lyst på uten at det er spesielt sprøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Ekvilist
|
Behøver man å ha utrolig veldig god råd for å vurdere en sofa til 50 000,- altså? En bil koster jo gjerne det mangedobbelte, og mange av de jeg kjenner som har bil har ikke nødvendigvis så fryktelig mye å rutte med. Det kan handle om prioriteringer også. Så vidt jeg kan se har ikke Tallulah lagt ut ligningen sin i denne tråden, så det å konkludere ifht. deres økonomi blir litt snåsaaktig synes jeg.
![]() |
#130 |
~~~~~~~
|
Signerer. Jeg hadde ikke blunket 2 ganger om jeg hadde funnet en sofa til 80-100.000 om det var "den rette" og hadde penger til den. *men jeg personlig hadde nok ikke latt det gå på bekostning av en ferietur*
![]() |
#132 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg ville aldri aldri betalt så mye for en sofa med mindre jeg var mangemillionær og hadde god råd til det. Vi har en sofa til 5000,- fra Bohus, og det er faktisk plass til oss alle fire i familien i den. Vi skal bare kjøpe en ekstra stol til å ha ved siden av sofaen for å øke gjestevennligheten litt
![]() |
#133 |
ctrl+z
|
Jepp, her er jeg også.
Dette synes jeg er avgjørende. De fleste har et punkt hvor de er villige ti å bruke mer penger enn på andre ting og hvis ditt er møbler så synes jeg det høres fornuftig ut. Særlig siden dere har en så definert stil at det ikke er fare for at dere blir lei med det første. Jeg er av den gjerrige typen og har en comfort-grense på ca 1500 kr (
At det ikke gir deg livskvalitet er ikke ensbetydende med at det ikke kan være annerledes for andre.
![]() |
#134 |
-
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, akkurat slike ting gir livskvalitet. Det handler om estetikk, og jeg tror faktisk det virker, og er svært viktig, også for de som mener at det ikke er slik, og som ikke har lyst, eller råd, til å kjøpe «en dyr designsofa». Folk vil naturligvis ikke være enige om hvilke sofaer (eller kunst, eller biler for den sags skyld, siden vi snakker om den potensielt dyre enden av privatmarkedet) som hever livskvaliteten, men at noen faktisk bryr seg om å designe og bygge (og å kjøpe og bruke) tiltrekkende ting av høy kvalitet er noe av det som holder verden oppe; det er jammen nok som trekker den ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Designsofa (eller design i det heile), handlar då i utgangspunktet ikkje om snobberi. Det handlar om gjennomtenkt formgjeving og gjennomtenkt kommunikasjon, og det kan vere like spanande å spekulere i tankar, historier og estetikk bak eit godt designmøbel som kunst og kultur elles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Yay, har vi kommet til en naturlig overgang til Richard Florida og the creative class?
Sist redigert av Tallulah : 09-11-10 kl 09:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Bil (utover det mest nødvendige) har jeg store problemer med å forstå at folk vil legge penger i, faktisk. Jeg KLARER ikke å se på det som annet enn den reneste galemattias å kaste hundretusenvis av kroner rett ut av vinduet.
![]() |
#138 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg er så enig angående det med bil!! Skjønt mannen min er ikke det. Han synes det ville ha gitt han bedre livskvalitet å kjøpe en bil til 5-600 000.
![]() |
#139 |
-
![]() Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?Jeg er naturligivs enig i at det er tullete å bruke mange penger på bil; jeg syns det er så tullete at jeg ikke har bil en gang (Jeg har prøvd; bilen var gratis, fungerte greit, og jeg hadde minimalt med uforutsette utgifter på den, jeg syns likevel det var for dyrt). Jeg nevnte bil som eksempel likvel, fordi det gjør faktisk dagen min litt lysere, og verden litt bedre, hver gang jeg ser en Porschedesignet bil fra 60-tallet (folkevognboble eller Porsche f.eks), eller en fin britisk sportsbil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|