Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8 timers makstid i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-10, 08:29   #161
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: 8 timers makstid i barnehagen

Det med hviletid for de som ikke sover er et absolutt poeng.

Jeg har en toåring som ikke sover lenger, og ser jo de dagene han er hjemme at han gjerne velger seg en rolig periode midt på dagen, gjerne vil bare se en film hvor han bare døser i sofaen, eller "lese bok" på veldig rolig vis (jeg holder boka, han bare sitter og koser, og kommenterer innimellom, i motsetning til vanligvis, når vi blar og leser og snakker masse)

I barnehagen er han ute og leker sammen med de andre barna som ikke sover (stort sett er de eldre enn ham, de andre toåringene sover enda) på den tiden, så det er jo ikke så rart at han derved er sliten mot slutten av dagen... Heldigvis er vi i en situasjon hvor vi altså er to foreldre med fleksitid, så vi henter somregel ikke etter 1530, noen dager 16, og han leveres ikke før 8-8.30 så dagene hans blir ikke så lange som for en del andre.

Gammel 11-11-10, 08:50   #162
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da tenker jeg at opplevelsen av at det er få i barnehagen utenom 8-timers "kjernetiden" stemmer for min del og for mange andres, og da vil det igjen si at det er veldig rolig og stille for de få som er utenom denne tiden. Det jeg ofte opplevde da var at de få som var igjen eller de få som kom først, fikk en stille stund og mye mer voksenkontakt enn midt i verste rushtid. Jeg fortsår at dette er et sparetiltak fra kommuneneå kutte åpningstid/ oppholdstid, men da får de være tøffe nok til å kalle det nettopp det, ikke forsøke å forklare det med 100 andre ting!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:38   #163
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Da tenker jeg at opplevelsen av at det er få i barnehagen utenom 8-timers "kjernetiden" stemmer for min del og for mange andres, og da vil det igjen si at det er veldig rolig og stille for de få som er utenom denne tiden. Det jeg ofte opplevde da var at de få som var igjen eller de få som kom først, fikk en stille stund og mye mer voksenkontakt enn midt i verste rushtid. Jeg fortsår at dette er et sparetiltak fra kommuneneå kutte åpningstid/ oppholdstid, men da får de være tøffe nok til å kalle det nettopp det, ikke forsøke å forklare det med 100 andre ting!

Det varierer selvsagt endel, egentlig fra år til år, men det jeg har sett er at det stort sett er de samme barna som kommer tidlig hver dag og de samme som blir hentet sent. Men jeg tenker at dersom en barnehageeier ønsker å redusere åpningstiden til 8 timer pr dag, så er det ikke for ungenes del, men for ønske om å spare.

For oss ansatte ville jo egentlig 8 timers dag være perfekt, all den tid personaltettheten ville blitt større enn den er i dag, men for foreldrene som jo faktisk betaler for tjenesten ville det blitt helt håpløst for mange, og bare et stresselement i hverdagen.

Gammel 11-11-10, 13:41   #164
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Viktigere med fleksible åpningstider og ikke minst en gjennomgang og kvalitetssikring av barnehagene. På tide det opprettes et eget tilsyn som kan følge dem opp. Det er mange bra folk i bransjen, men dessverre er det ikke like bra innstilling på vikarer som kommer og går.

Gammel 11-11-10, 20:33   #165
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det med hviletid for de som ikke sover er et absolutt poeng.

Jeg har en toåring som ikke sover lenger, og ser jo de dagene han er hjemme at han gjerne velger seg en rolig periode midt på dagen, gjerne vil bare se en film hvor han bare døser i sofaen, eller "lese bok" på veldig rolig vis (jeg holder boka, han bare sitter og koser, og kommenterer innimellom, i motsetning til vanligvis, når vi blar og leser og snakker masse)

I barnehagen er han ute og leker sammen med de andre barna som ikke sover (stort sett er de eldre enn ham, de andre toåringene sover enda) på den tiden, så det er jo ikke så rart at han derved er sliten mot slutten av dagen... Heldigvis er vi i en situasjon hvor vi altså er to foreldre med fleksitid, så vi henter somregel ikke etter 1530, noen dager 16, og han leveres ikke før 8-8.30 så dagene hans blir ikke så lange som for en del andre.

Hos oss hadde de hviletid så lenge de var på småbarnsavdeling (for vårt vedkommende forbi 3-årsalder), også om de ikke sov. Akkurat i den perioden han sluttet med dagsoving, og vi helst ikke ville han skulle sovne på odde dager fordi det ødela all døgnrytme, så fikk han stilletid i sofaen med en voksen. Etterpå lå de som ikke sov sammen med de som sov, var stille og bare slappet av. Det tror jeg var klokt!

Gammel 12-11-10, 11:37   #166
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Gutten vår sover omtrent ikke lenger. Han slapper av på sofaen inne på avdelingen mens de andre, mindre barna blir lagt for en dupp. Av og til sover han et kvarter, men som regel slapper han bare av.

Gammel 12-11-10, 15:11   #167
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Avslapping når de andre sover høres jo lurt ut, men i vår barnehage sover ungene ute i vogner, og de barna som ikke sover, er altså ute og leker. (det er da de har sin utetid, de har vist gått bort fra to utetider for dagen, så nå er de som sover ute før lunjs, og de som ikke sover er ute mens de andre sover (det ble for mye å ha alle ute to ganger, i forhold til klærene, når det ble høst=vått...)

Med andre ord er de som ikke sover absolutt i aktivitet, slett ikke avslapping, når de andre sover.

Gammel 12-11-10, 16:54   #168
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Avslapping når de andre sover høres jo lurt ut, men i vår barnehage sover ungene ute i vogner, og de barna som ikke sover, er altså ute og leker. (det er da de har sin utetid, de har vist gått bort fra to utetider for dagen, så nå er de som sover ute før lunjs, og de som ikke sover er ute mens de andre sover (det ble for mye å ha alle ute to ganger, i forhold til klærene, når det ble høst=vått...)

Med andre ord er de som ikke sover absolutt i aktivitet, slett ikke avslapping, når de andre sover.

Men det ene utelukker jo ikke det andre. Det kan jo være de har rolige stunder på andre tider av dagen?

Gammel 12-11-10, 20:05   #169
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, men den dagsrytmen de har fortalt oss om inneholder ikke det. Sofatiden er syngetid, samling eller allsang til cd.
Men det er vel alltids mulighet til å stikke seg unna i frileken for litt hvile.
I dag hadde forresten Knerten sovet ti minuter på et fang under utetiden da, ikke helt i form igjen etter sykdommen, tydeligvis, så de tilpasser jo litt. Men "orgaisert hviletid" har de ikke ifølge det de forteller i alle fall.

Gammel 13-11-10, 20:44   #170
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Er det midt i utetiden, eller i starten?

Hvis det er i starten kan han kanskje få hvile litt mens de andre gjøres klar for hviling.

Han er den eneste på sin avdeling som ikke sover (han er størst på småbarns) så da slapper han litt av mens de andre legges. Hva han gjør etterpå er jeg ikke sikker på faktisk, jeg tror de finner på noe inne.

Gammel 13-11-10, 20:56   #171
Malama

Malama sin avatar

Standard

Altså, er det meg du spørr?

Knertens utetid sammen med de andre som ikke sover, begynner når sovebarna (som har sin utetid før lunsj) skal sove, dvs rett etter lunsj.

Det fungerer greit for ham, sånn normalt sett.
Men siden jeg vet at noen av de andre som ikke sover kommer før ham og går etter ham har de lenger dager. Dette er stort sett treåringer, som er de eldste på avdelingen, og i tillegg er den gruppen det er opplegg for flere dager i uken, med "gym" når de små (dvs, sovebarna) er ute på onsdager, tre av dem er på tur på den tiden på mandager etc. For disse barna er det altså enda mer arrangerte aktiviteter (min sønn er vel en av få som ikke er 07-barn på avdelingen som likevel ikke sover, så helt hva han gjør når alle 07-ungene har gym vet jeg ikke...) og ifølge det vi fortelles på foreldremøte, ikke noe organsisert hviletid.

Når jeg leste om avdelinger som har det, slo det meg at det hadde sikkert vært lurt, for lange dager kan det jo bli.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.