Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Einar Gelius

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-10, 00:16   #101
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Einar Gelius

Jeg synes ikke dette handler om hvordan Gelius er som person eller hvem man er "fan av" og ikke. Etter å ha sett flere sider av saken ser jeg jo at flere episoder har vært langt over grensa for hva som går an (da tenker jeg spesielt på hendelsen med vakttelefonen og begravelsene). Det er snakk om flere hendelser over en periode, og han har fått tilbakemelding på at dette ikke aksepteres, uten å ta det med seg videre.

Da synes jeg ikke det virker så relevant verken at han er en folkelig og hyggelig person, at han har skrevet en bok om sex eller at mange oppfatter Kvarme negativt. Det handler rett og slett om andre, helt konkrete hendelser, slik jeg oppfatter det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 00:21   #102
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hverken spesielt glad i kirken generelt, eller Kvarme spesielt, men akkurat i denne saken ser det nå ut til at de står på solid grunn i en evt. avskjedigelse av Gelius, i hvertfall om en skal tro hva en leser i dette brevet.

Når man velger å la seg ansette i en bedrift, følger det forskrifter og regler om hvordan man skal gjøre sitt arbeide med på kjøpet. Når man så, gjentatte ganger velger å bryte disse reglene, selv etter advarsler og forsøk på tiltak fra arbeidsgivers side for å ordne opp i disse misforholdene, så bør man skylde kun på seg sjøl om man til slutt blir avskjediget.

Det er ingen formildende omstendighet at han er populær blant folk flest, det gjør snarere saken bare enda dummere. Nå aner jeg ingen ting om hvordan han er i sitt virke som sokneprest, men sett at han stort sett gjør en grei jobb der, vil jo menigheten miste en god prest i og med at han - med vitende vilje - har oppført seg i strid med kirkens - arbeidsgivers - reglement.

Gammel 19-11-10, 00:29   #103
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Nå synes jeg du er ufattelig vrang, rett og slett. Jeg sa da ikke at jeg ikke vet noe som helst om dette? Jeg sa som påpekt over at jeg ikke vil lese brevet. Jeg spurte Fnatten om linkingen til brevet med en humoristisk smiley bak nettopp fordi jeg var forundret over at hun linket til noe som hun selv mente var forkastelig. Jeg klikket ikke på linken fordi jeg ikke ville lese brevet, ikke fordi jeg ikke ville ha noe bakgrunnsinfo om saken.

Det var virkelig ikke meningen å være vrang, det var ment som et kompliment. Virkelig! Du pleier å komme med begrunnede og gjennomtenkte meninger, så jeg ble bare litt overrasket over koblingen mellom holdningen til Kvarmes meninger og hans oppdrag som arbeidsgiver. Men det har jo andre kommentert langt mer inngående og bedre enn meg.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 00:48   #104
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er veldig veldig enig med Hattifnatten i denne tråden. Vis meg en hvilken som helst annen arbeidstaker som hadde fått så mange advarsler og fortsatt sluppet unna med det.

Gammel 19-11-10, 01:08   #105
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg er veldig veldig enig med Hattifnatten i denne tråden. Vis meg en hvilken som helst annen arbeidstaker som hadde fått så mange advarsler og fortsatt sluppet unna med det.

1.) NAV - De har fått beskjed og midler til å rydde opp. De ansvarlige tar ikke affære og NAV gjør fortsatt en slett jobb.

JA! HELE NAV som etat - ikke enkeltindivid.. Ingen stilles ansvarlig, og skadelidende er brukerne og ikke minst mange av de ansatte som jobber under umenneskelig press.

2.) Tror det skal VELDIG mye til før et medlem av kongefamilien blir sparket også... uansett grad av ubrukelighet og mistillit.

Dårlige eksempler? Javel.

Gammel 19-11-10, 10:10   #106
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Da synes jeg ikke det virker så relevant verken at han er en folkelig og hyggelig person, at han har skrevet en bok om sex eller at mange oppfatter Kvarme negativt. Det handler rett og slett om andre, helt konkrete hendelser, slik jeg oppfatter det.

Akkurat. Si meg, er folk tjukke i hodet, eller?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

1.) NAV - De har fått beskjed og midler til å rydde opp. De ansvarlige tar ikke affære og NAV gjør fortsatt en slett jobb.

JA! HELE NAV som etat - ikke enkeltindivid.. Ingen stilles ansvarlig, og skadelidende er brukerne og ikke minst mange av de ansatte som jobber under umenneskelig press.

2.) Tror det skal VELDIG mye til før et medlem av kongefamilien blir sparket også... uansett grad av ubrukelighet og mistillit.

Ja, Elin, veldig dårlige eksempler. Det er umulig å sparke en hel etat, og jeg personlig skjønner godt at NAV sliter i og med at nordmenn flest betrakter dem som sin personlige reservelommebok som man tyr til i alle tenkelige og utenkelige situasjoner i livet. En enkelt person i NAV kan selvfølgelig få sparken, (brudd på taushetsplikt, ikke møte på jobb osv) men etaten som sådan må vel bare forsøke å forbedre seg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 10:17   #107
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg synes ikke dette handler om hvordan Gelius er som person eller hvem man er "fan av" og ikke. Etter å ha sett flere sider av saken ser jeg jo at flere episoder har vært langt over grensa for hva som går an (da tenker jeg spesielt på hendelsen med vakttelefonen og begravelsene). Det er snakk om flere hendelser over en periode, og han har fått tilbakemelding på at dette ikke aksepteres, uten å ta det med seg videre.

Det er jeg helt enig. For meg er det helt OK at kirka ordner opp i dette på egen hånd. Jeg føler ikke for å blande meg.

Gammel 19-11-10, 12:33   #108
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, Elin, veldig dårlige eksempler. Det er umulig å sparke en hel etat, og jeg personlig skjønner godt at NAV sliter i og med at nordmenn flest betrakter dem som sin personlige reservelommebok som man tyr til i alle tenkelige og utenkelige situasjoner i livet. En enkelt person i NAV kan selvfølgelig få sparken, (brudd på taushetsplikt, ikke møte på jobb osv) men etaten som sådan må vel bare forsøke å forbedre seg.

Nu vel "personlig reservelommebok" er vel å ta litt i. Jeg har selv krav på stønad til barnetilsyn ettersom jeg er aleneforsørger og jobber svært mye utenom vanlig arbeidstid. Jeg bruker 6000-7000 kroner på barnepass i måneden (inkl barnehageplass). Jeg søkte i beg. av august. Behandlingstid 2 måneder. Har ikke hørt et pip. Det er mer enn enn enkeltperson som bør bli borte i NAV. Det må omstruktureres totalt, MANGE hoder må rulle ,og hver enkelt ansatt bør forstå sine ansvar, sine plikter og ikke bare rettigheter. Tror jeg ringte 30 ganger i løpet av en uke mellom kl 8-14 "Kontoret er nå stengt. Bla, bla, bla, bla". Gjennomført uprofft i ALLE ledd.

Gammel 19-11-10, 12:34   #109
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Einar Gelius har vært en av få prester som har gitt meg lyst til å gå i kirken, men det har ikke vært så mye for å få oppleve budskapet og delta i kirkelig handling, men for å se Gelius i aksjon. I min naivitet har jeg sett på han som en kul prest, og ett friskt pust - jeg tror mange har hatt det som meg. På mange har han nok også hatt en positiv effekt, og etter det jeg skjønner opplever hans menighet å ha flere aktive kirkegjengere, og flere unge som står til konfirmasjon enn i mange andre menigheter her til lands. Flotte greier!
Etter å ha lest biskopens brev til Gelius har jeg nok endret syn litt. Det ga en litt ekkel smak i munnen å lese om tjenesteforsømmelse under bakvakt, og brudd på taushetsplikt ved begravelser. Dette ser jeg på som veldig grovt.

Vel, niesa mi ble konfirmert der i år, og de var bare 10-12 konfirmanter. Det er ganske mange menigheter her til lands som har større konfirmantkull enn det.

Gammel 19-11-10, 18:24   #110
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nu vel "personlig reservelommebok" er vel å ta litt i. Jeg har selv krav på stønad til barnetilsyn ettersom jeg er aleneforsørger og jobber svært mye utenom vanlig arbeidstid. Jeg bruker 6000-7000 kroner på barnepass i måneden (inkl barnehageplass). Jeg søkte i beg. av august. Behandlingstid 2 måneder. Har ikke hørt et pip. Det er mer enn enn enkeltperson som bør bli borte i NAV. Det må omstruktureres totalt, MANGE hoder må rulle ,og hver enkelt ansatt bør forstå sine ansvar, sine plikter og ikke bare rettigheter. Tror jeg ringte 30 ganger i løpet av en uke mellom kl 8-14 "Kontoret er nå stengt. Bla, bla, bla, bla". Gjennomført uprofft i ALLE ledd.

Mulig det. De er vel overarbeidet. :trekker på skuldrene:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 00:15   #111
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå er vel verken NAV eller Kongefamilien ordinære arbeidstakere, så ja; Veldig dårlige eksempler. Og NAV er vel under utredning på grunn av alt tullet, men det kan jo aldri i verden sammenlignes med dette.

Gammel 20-11-10, 00:21   #112
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Einar Gelius

Enig med deg

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg personlig er ikke noen fan av Gelius, men er helt enig med det om takhøyden i kirka.

Og selv om jeg ikke er noen fan av Gelius så er jeg mye mindre fan av Kvarme.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 00:44   #113
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker Gelius, selv om han heier på feil lag.
Jeg liker ikke at han ikke gjør jobben sin, som å gå på fotballkamp uten vakttelefon. Jeg liker heller ikke Kvarme, og minst av alt liker jeg at Kvarmes brev til Gelius (som er en personalsak) ligger ute til allmenn beskuelse.

Gelius er en friskus, men om han ikke gjør jobben sin som prest i DNK, så bør han finne seg en annen jobb.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 13:26   #114
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Denne kronikken gir en veldig god beskrivelse av saken:
http://www.aftenbladet.no/blogg/Bore...cle1291650.ece

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 02:06   #115
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har han sagt opp, og påstår (selvsagt) at det er fordi han "presses" ut av konservative krefter.
- Denne saken handler ikke om en radikal prest som presses ut - det er en personalsak, sier gateprest i Oslo, Jan Christian Nielsen til Aftenposten.no.
Redaktør Madsen mener Gelius gjorde "et iherdig forsøk på å iscenesette seg selv som offer for kirkelige mørkemakter."

Tro om dette var slutten på soga om Gelius?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 08:54   #116
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist at han har "sagt opp" selv om jeg har forståelse for at det skjer. Vi tilhører Vålerenga kirke og på gudstjenester med Gelius har jeg skjønt hva han snakker om og relatert kristen tro til livet tundt oss på en veldig god måte. Det kan jeg slett ikke si om alle andre prester jeg har overvært gudstjenester med. Så noen deler av jobben sin har han vært svært god til.

Gammel 25-11-10, 09:07   #117
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns litt synd på ham nå. Såvidt jeg kan se skal man ikke ha en jobb om man ikke tenker å ta innover seg de regler som gjelder på arbeidsplassen, så det er rett at han finner seg noe annet å gjøre, men han fremstår ganske uheldig i media akkurat nå og det kan nok ikke være særlig ok for ham.

Gammel 25-11-10, 09:15   #118
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes dette er helt greit. Og jeg er fristet til å for en gangs skyld si noe pent om Kvarme.

Gammel 25-11-10, 09:25   #119
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Tro om dette var slutten på soga om Gelius?

Ånei, nå får han sikkert eget program på TV Norge eller TV2. Og så starter han en fotballfrikirke på si.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:30   #120
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Jeg vil benytte sjansen til å avspore debatten litt og slå et slag for å legge ned statskirka i sin nåværende form. Separer stat og kirke og la de seile sin egen sjø, så får heller de som vil være med på sånt sponse kirka si sjøl gjennom kollekt og tiende (og ikke over skatteseddelen).

Det er nå min mening.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.