|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreDet er fordi det er både donoregg og donorsæd, ja. Jeg har ingen meninger om at sæd er bedre enn egg, altså. Poenget er at hun har null biologiske bånd til disse barn hun har sørget for at ble laget. Hun kunne like gjerne ha reist til India, funnet to tvillinger som allerde var født, tatt de til seg og sagt at "nå har jeg hatt dem hos meg, de er mine, jeg er knyttet til dem, de er knyttet til meg og jeg kan ikke gi dem fra meg" (minus den biten om at de er statsløse da).
|
|
|
#162 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreDet er en menneskerettighet å ha statsborgerskap:
Hentet her. Kanskje dette kan dras for retten i Strasbourg? |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre
Jo de gjør det vel? Man kan ikke kjøpe hasj i Amsterdam og ta det med til Norge. Det er lovlig i Amsterdam, men innfører man det til Norge så er det ulovlig. Det samme må vel gjelde for barn?
|
|
|
#164 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
...men man kan godt kjøpe hasj i Amsterdam, filme at man røyker den og ta med videoen til Norge. Handlingen er gjort i Nederland.
|
|
|
#165 |
|
Shake it out!
|
Tja. Det er jo handlinger som er så alvorlige at om man filmer dem og tar med videoen hjem til Norge og viser den, så kan man bli dømt. Voldtekt, mord, vold, tyveri? Jeg mener faktisk at kjøp og salg av barn havner i den kategorien ting som man bør kunne dømmes for, selv om ulovligheten ble begått i et annet land. Særlig om det er sånn at man tar med "tyvegodset" hjem hit.
|
|
|
#166 |
|
prokrastinator
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJa, men det er jo ikke så mange land som tillater voldtekt, mord, vold og tyveri. India tillater surrogati. Jeg mener - uten å være jurist - at det bare er ting man har internasjonale konvensjoner mot som ellers kan behandles slik.
|
|
|
#167 |
|
ihuga feminist
Sånn rent prinsipielt var det ikke lov for lesbiske par å bli kunstig inseminert i Norge - men tillatt i Danmark. Jeg tror ikke det var så mange som stod på grensen til Norge og nektet de gravide damene å komme inn likevel? Det er heller såvidt jeg vet ingen som ved ankomst Norge arresteres for å ha røkt hasj i Nederland, er det vel? Å smugle narkotika er derimot ikke tillatt. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp!! Her er det tross alt flere løsninger.
|
|
|
#169 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreOg jeg mener at om det ikke finnes lover eller internasjonale konvensjoner som regulerer mulighetene til å lage barn på det viset som denne damen har valgt, så får man pigede kjapt som bare f se til å få på plass noen, slik at vi ikke plutselig får et marked hvor folk bare kan leie seg livmorplass, mikse sammen litt sæd og egg fra noen mennesker man synes høres smarte ut og som ser pene ut (jeg fniste godt av en scene i "The kids are all right" om akkurat det med hva man trodde om sæd donorens smarthet.
|
|
|
#170 |
|
ihuga feminist
Men hvis man spruter i en kopp og kjøper donoregg og leier livmor, så er det helt OK? Jeg syns ikke forskjellen er såååå stor. Den forskjellen må i tilfelle gå mye på prinsipp, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Shake it out!
|
Nja, jeg er ikke en overbevist tilhenger av surrogati, så nei, jeg synes ikke nødvendigvis det er helt ok. Jeg synes det muligens går an om den som er surrogatmor er slekt eller venn som gjør det 100% gratis og ut av det gode i hjertet. Men jeg er mer enn litt kritisk når man snakker fattige mennesker som gjør det som en jobb og forsørger familien med det. Jeg synes ikke surrogati er enkeltsmenkelt i det hele tatt.
|
|
|
#172 |
|
prokrastinator
Hvilken av bitene skal være avgjørende for om man har "rett til" barnet eller ikke, da? I følge norsk lov er det livmor for kvinner, ekteskapsstatus eller sæd for menn. Et heterofilt par blir foreldre i navnet og gavnet om de bruker donorsæd og donoregg, men selv stiller med livmoren. Er tilknytningen sterk nok om den påbegynnes ved unnfangelse, men ikke om den påbegynnes ved fødsel? Eller bør det være krav om at biologien skal telle? Må man i så fall kutte ut all donasjon av egg, sæd og embryoer?
|
|
|
#173 |
|
Passiv
|
Donoregg der den som skal være mor får et egg som hun så ruger til et barn - én ting.
Da er man far til dette barnet i det minste. Det er en vesentlig forskjell. |
|
|
|
#174 |
|
Passiv
|
Dersom ingen av forutsetningene er til stede - man har ikke hverken et egg, en sædcelle eller en livmor - da er man over grensen til å kunne kalle seg forelder. (Medmindre man har adoptert da - men det har ikke denne damen og burde ikke få heller.) |
|
|
|
#175 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#176 |
|
prokrastinator
Ja, jeg hører hva dere sier. Men hvorfor? Hvilken komponent er avgjørende? Hvilken forskjell gjør det for et barn om de har befunnet seg i noens livmor eller ikke, om de uansett ikke er biologisk beslektet til vedkommende?
|
|
|
#178 |
|
Shake it out!
|
Jeg har aldri sagt at det var enkelt. Faktisk synes jeg det er ganske komplisert. Særlig mht lesbiske/homofile.
|
|
|
#179 |
|
prokrastinator
Indiske regler tilsier at surrogati er lov, at Volden er barnas eneste lovlige forelder og at de dermed følger hennes statsborgerskap.
|
|
|
#180 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
De er statsløse fordi indiske myndigheter mener de er norske og norske myndigheter er uenige fordi surrogatmoren er indisk.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|