|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre
Nei seriøst. Virkelig ikke. Om hun får ta med seg barna uten å ha noe som helst biologisk tilknytning til de så har man skapt presedens for at det er lettere for neste å få det igjennom. Man sier faktisk ja til at man skal kunne kjøpe babyer.
|
|
|
#142 |
|
Passiv
|
Jepp. |
|
|
|
#143 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJeg merker at jeg håper at de lar henne sitte i India i et par år til om det er sånn at det til slutt ender med at hun får barna hjem. Og at de gjør det klinkende klart for alle som tenker på å følge etter at saksbehandlingen på sånne "Men tenk på de stakkars barna, da"-sakene er et par-tre år.
|
|
|
#144 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Altså: Enten får man anerkjenne henne som mor, eller så får man la være. Barna er fortsatt statsløse. Indiske myndigheter mener de er norske og norske myndigheter mener de er indiske.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#145 |
|
weird
Den bekymringen skjønner jeg. Og jeg tenker på det selv også. Det blir på en måte feil uansett.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Passiv
|
Jeg kan strekke meg til at hun har veldig lyst til å være i Norge og at det er uhorvelig vanskelig å få tak i edelgran til jul i India. Men utover det så er det ikke et eneste problem for disse barna å vokse opp i India sammen med denne damen som tar godt vare på henne der. De har ikke et eneste behov for å komme til Norge. Ihvertfall ikke mer enn alle andre barn i verden. |
|
|
|
#147 |
|
Passiv
|
Jeg er bekymret for omsorgsevnen, ja. Men om hun evner å se til å ivareta barna og skape et liv for dem i India fremfor å bruke dem som rekvisitter i et korstog mot staten for å få viljen sin så hjelper jo det en del på oppfatningen av omsorgsevnen da. |
|
|
|
#148 |
|
weird
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJavel. Jeg er ikke like sikker som deg på akkurat det. Jeg tror ikke dette er en sak som kan eller bør overforenkles slik.
|
|
|
|
|
#149 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har aldeles ikke sagt noe om at det er enkelt penkelt.
|
|
|
#150 |
|
Passiv
|
Det sitter to norske jenter i et fengsel i Bolivia. Den ene har født barn der. Med andre ord - i et boliviansk fengsel med svært vanskelige forhold vokser altså et halvt norsk barn opp. Det sitter nordmenn mange steder i verden og tar seg av noen som bor i et annet land enn Norge. Det er ansvar de har valgt å påta seg. |
|
|
|
#151 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreDet riktigste hadde vært at Norge hentet barna "hjem" og deretter adopterte dem bort til første person i adopsjonskøen. Alternativt at India gjorde det samme. Det skulle være omtrent preventivt nok. Deretter burde damen blitt tiltalt for menneskehandel og fengslet i lang, lang tid. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Peppy!
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreMen enn om man lar henne ta med barna til Norge, og deretter straffeforfølger for kjøp av barn? Kan det gå an? Det vil jo være en ok løsning for barna, som dermed ikke forblir statsløse. Og presendensen blir jo da at det er straffbart å gjøre det samme, som vil ivareta den problemstillingen. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Surrogati er lovlig i India. Handlingen ble utført i India. Hun har ikke gjort noe ulovlig (annet enn eventuell dokumentfalsk om hun skriftlig oppga at hun var biologisk beslektet med ungene).
|
|
|
#154 |
|
weird
Ok. Da tolket jeg deg feil.
|
|
|
|
|
#155 |
|
weird
Det er nesten så man kan tenke det, ja. Mitt poeng her er jo nettopp også dette. Et av landene må faktisk ta til seg barna.
|
|
|
|
|
#156 |
|
Passiv
|
Men om hun tar med seg disse kjøpte barna hit så er det jo ikke lov her? Det hadde jo ikke vært lov å ta med heroin hit heller - om man kjøpte det lovlig et sted aldri så mye? |
|
|
|
#157 |
|
Shake it out!
|
Men det er ulovlig i Norge, og det er jo hit hun vil. Så da kan man jo si at ok, du får komme til Norge, men der vil du bli tiltalt for menneskehandel. Og mennesker med kriminelt rulleblad får ikke adoptere. Men barna kan få et fint, nytt hjem hvor de vil få det godt. Eller du kan bli i India, hvor det du gjorde er lovlig. Det bor mange mennesker i India, det er ikke en skjebne verre en døden (som det noen ganger framstilles som).
|
|
|
#158 |
|
weird
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreBare et spørsmål: Hvorfor mener dere donoregg er mer menneskehandel enn donorsæd? Er det fordi det er både donoregg og donorsæd (og således ingen biologiske bånd overhodet) det er snakk om, eller er det noe annet?
|
|
|
|
|
#159 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det høres da riktig tøysete ut. Det hun har gjort i India blir ikke mer ulovlig om hun senere kommer til Norge. Det som eventuelt ville være ulovlig var om hun smuglet statsløse barn til Norge, men ikke om man sier at "ok, du kan ta med disse barna og komme hit."
|
|
|
#160 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreDet som gjør meg så irritert med denne saken (og mange andre) er at det i media fremstilles som svart/hvitt. Som om hun ikke har noen valg, og at alt annet enn å gi henne og barna lovlig opphold i Norge er hjerteløst. Hun HAR jo flere valg. Blant annet å søke oppholdstillatelse og adoptere barna i India. Et helt akseptabelt alternativ hvis det nå er barnas omsorg som skal stå i sentrum. Media, og alt føleriet, fratar henne ansvaret for de valgene hun tross alt har tatt. Og hvem det nå er som gir henne råd om hva hun skal foreta seg i media eller ei har tydeligvis ikke hatt barnas ve og vel i sikte. Etter min mening brukes de kun som et alibi for morens behov og ønsker.
doing the dishes while doing the dishes Sist redigert av zeppelin : 14-12-10 kl 22:36. Årsak: Norge med stor N ja..... (trøtt) |
|
|
|