|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Passiv
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreDet spennende blir vel å se hva hun gjør den dagen hun får beskjed om å levere ungene til representanter for norsk barnevern. |
|
|
|
#122 |
|
Passiv
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre
Jeg venter spent på avisoverskriftene idet det nærmer seg valg og en eller annen har nerver til å sende barnvernet ditt for å hente barna med tvang. Om ikke annet blir det jo en interessant test på om politikerne har igjen noen myndighet i det hele tatt målt opp mot pressen. |
|
|
|
#123 |
|
maler
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJeg synes ikke det er gitt at barna er Norges ansvar, det kan like godt være Indias ansvar all den tid de er født av en indisk kvinne og på indisk jord. Men de må få et statsborgerskap.
|
|
|
#124 |
|
Passiv
|
Ja, altså - jeg kan ikke helt se hvordan de blir Norges ansvar. Med mindre de får asyl her. Det er jo mulig de er asylberettigede dersom India nekter å ha dem? |
|
|
|
#125 |
|
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJeg vet at der har vært saker tidligere hvor barn har blitt adoptert illegalt fra barnehjem i østblokkland. Det har også vært slik at dersom barna har oppholdt seg illegalt i Norge i ett år så har foreldrene fått lov til å beholde barna. Jeg synes jo dette er fryktelig galt og bare tanken på at noen tenker tanken på å spekulere på at et barn skal kunne være annonymt og ikke kunne motta noen som helst form for legehjelp eller annen hjelp i Norge et helt år gjør meg helt kvalm. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Passiv
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreMens jeg ble sittende og fundere her. |
|
|
|
#128 |
|
Passiv
|
Og det er ikke noe som utløser noen rett til hjelp fra noe samfunn? |
|
|
|
#129 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJeg klarer ikke å ha sympati for damen, barna derimot, er uskyldige i det hele. I min verden virker hun ikke skikket til å ha barn i det hele tatt, hvem vet hva hun vil finne på neste gang? Luske seg inn på slottet og hevde hun må jo få bo der, for det er jo så fint? (OK, litt usasklig...) Hva slags oppvekst skal hun gi dem? |
|
|
|
|
|
#130 |
|
heimføing
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreJeg synes dere er litt vel flinke nå til å synse om damen er skikket til å ha barn eller ei. Ja, hun har gjort noe ulovlig, og antakelig med vitende og vilje. Men likevel kan hun være god som mor? Det finnes da nok av nek og dumme damer rundt om, som gjør dumme ting, men de kan likevel være gode mødre? |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre-ea- har selvføgelig rett i at jeg synser. Som jeg skrev i innlegget mitt, ser jeg selv at jeg er lettere usaklig. Jeg kjenner ikke damen, annet enn gjennom artikler. Mitt inntrykk er en dame som setter seg selv og sine egne behov foran alt, hun tar ikke ansvar for egne handlinger, skylder på Norge for at hun må bli i India, hvis hun velger å være sammen med barna, skaffer donor til både egg og sæd, vel vitende om regelverket, har først løyet om opplegget osv. Hun kan vise seg å være en god mor, samtidig må jeg få lov til å synes hun har gjort vel mange underlige ting, ting som jeg synes peker mot en ansvarsløs person, ting jeg mener trekker ned i vurderingen av egnethet som forelder. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreStrå sa det |
|
|
|
|
|
#133 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødreHeldigvis er ikke omsorgsovertakelse noe man gjør for å straffe folk i Norge i dag. Men dersom man mener at hun har opptrådt uansvarlig kan det jo vekke bekymring for generell ansvarlighet og da får man jo overlate til kompetente fagfolk å vurdere det.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7262278
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#134 |
|
weird
Klart det. Men en omsorgsvurdering må jo allikevel være på individuelt nivå. Bekymring for omsorgsevnen blir noe annet. Selve vurderingen krever både kompetanse og innsikt og der kan jeg ikke se ha vært gjort, men det ville kunne gjøres når man får en avklaring på hvilket land barna skal høre til.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#136 |
|
Rockesøster
|
Selvfølgelig |
|
|
|
|
|
#137 |
|
weird
Jepp. At man vil vurdere omsorgsevnen generelt og finne ut av om dette er typisk for henne eller kun noe som skjedde i dette tilfellet kan nok være greit, ja. Men for at barna skal ha krav på den type hjelp må de jo tas inn under Norges vinger. Før akkurat den biten er avklart kommer man jo ingen vei.
|
|
|
|
|
#138 |
|
weird
Jo, men nå snakker vi jo antageligvis om valg mellom flere onder her. Og noen alternativer er kanskje mer allmennpreventive enn andre?
|
|
|
|
|
#139 |
|
Rockesøster
|
Tja, eller Indias vinger. Jeg har ikke kjennskap til offentlige tjenester knyttet til omsorg i India, men med lovgivningen i norge, samt barnas biologiske opphav virker det naturligst at de forblir i India |
|
|
|
|
|
#140 |
|
weird
Tja. På den annen side kan man jo si at her har man en norsk dame som har stelt i stand dette. Skal man tenke biologisk så er barna halvt danske.
|
|
|