Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-10, 22:47   #121
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Det spennende blir vel å se hva hun gjør den dagen hun får beskjed om å levere ungene til representanter for norsk barnevern.

Men uansett - hva med barn som har tilknytting til Norge på vis ala dette ellers? Far har ligget med prostituert i Thailand feks. Er dette også barn Norge da har et naturlig ansvar for?

Hva hvis "far" bare har betalt for å se på at to andre har sex og det blir barn av det? Norges ansvar? Kun Norges ansvar hvis han er glad i barna? Kun Norges ansvar hvis han har lyst på ansvaret?

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:50   #122
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Ja, så lenge ingen land "eier" barna får man jo en situasjon der hun kan sitte og forkaste forslag. Derfor bør ansvaret løftes opp og avgjøres landene imellom.

Jeg venter spent på avisoverskriftene idet det nærmer seg valg og en eller annen har nerver til å sende barnvernet ditt for å hente barna med tvang. Om ikke annet blir det jo en interessant test på om politikerne har igjen noen myndighet i det hele tatt målt opp mot pressen.

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 22:52   #123
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er gitt at barna er Norges ansvar, det kan like godt være Indias ansvar all den tid de er født av en indisk kvinne og på indisk jord. Men de må få et statsborgerskap.

Gammel 13-12-10, 22:55   #124
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ikke det er gitt at barna er Norges ansvar, det kan like godt være Indias ansvar all den tid de er født av en indisk kvinne og på indisk jord. Men de må få et statsborgerskap.

Ja, altså - jeg kan ikke helt se hvordan de blir Norges ansvar. Med mindre de får asyl her. Det er jo mulig de er asylberettigede dersom India nekter å ha dem?

Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 23:26   #125
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet at der har vært saker tidligere hvor barn har blitt adoptert illegalt fra barnehjem i østblokkland. Det har også vært slik at dersom barna har oppholdt seg illegalt i Norge i ett år så har foreldrene fått lov til å beholde barna. Jeg synes jo dette er fryktelig galt og bare tanken på at noen tenker tanken på å spekulere på at et barn skal kunne være annonymt og ikke kunne motta noen som helst form for legehjelp eller annen hjelp i Norge et helt år gjør meg helt kvalm.

Dette er jo helt klart bare spekulasjoner, men det kan vel være mulig at denne damen har tenkt i samme retning. At om hun har omsorgen for barna i ett år så må vel myndighetene gi etter?

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:53   #126
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mens jeg ble sittende og fundere her.
Hvordan er det her med asyl? Kan man kreve asyl fordi man ikke får borgerskap i noen stat? Og hvordan slår dette her ut for feks romfolk som jo heller ikke har noen stat?

Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 18:58   #127
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Palestinere registreres ihvertfall som "statsløse" i en del offentlige papirer jeg har sett.

Gammel 14-12-10, 18:59   #128
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Palestinere registreres ihvertfall som "statsløse" i en del offentlige papirer jeg har sett.

Og det er ikke noe som utløser noen rett til hjelp fra noe samfunn?
Isåfall så vil det jo ikke utløse noen rettigheter for de to her heller, vil jeg anta?

Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 19:33   #129
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke å ha sympati for damen, barna derimot, er uskyldige i det hele. I min verden virker hun ikke skikket til å ha barn i det hele tatt, hvem vet hva hun vil finne på neste gang? Luske seg inn på slottet og hevde hun må jo få bo der, for det er jo så fint? (OK, litt usasklig...) Hva slags oppvekst skal hun gi dem?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 19:55   #130
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dere er litt vel flinke nå til å synse om damen er skikket til å ha barn eller ei. Ja, hun har gjort noe ulovlig, og antakelig med vitende og vilje. Men likevel kan hun være god som mor? Det finnes da nok av nek og dumme damer rundt om, som gjør dumme ting, men de kan likevel være gode mødre?

Jeg presiserer at jeg ikke kjenner eller har kjennskap til Volden og saken, annet enn gjennom linkene i denne tråden. Synes bare at det begynte å skli ut i karakteristikkene av henne.

Ellers er jeg enig med Polyanna og flere i denne tråden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:13   #131
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

-ea- har selvføgelig rett i at jeg synser. Som jeg skrev i innlegget mitt, ser jeg selv at jeg er lettere usaklig. Jeg kjenner ikke damen, annet enn gjennom artikler. Mitt inntrykk er en dame som setter seg selv og sine egne behov foran alt, hun tar ikke ansvar for egne handlinger, skylder på Norge for at hun må bli i India, hvis hun velger å være sammen med barna, skaffer donor til både egg og sæd, vel vitende om regelverket, har først løyet om opplegget osv. Hun kan vise seg å være en god mor, samtidig må jeg få lov til å synes hun har gjort vel mange underlige ting, ting som jeg synes peker mot en ansvarsløs person, ting jeg mener trekker ned i vurderingen av egnethet som forelder.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:33   #132
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strå sa det

Det kan jo dessuten hende at folk her inne har mer kjennskap til saken eller liknende problemstillinger enten privat eller profesjonelt uten at man nødvendigvis vil oute det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:36   #133
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heldigvis er ikke omsorgsovertakelse noe man gjør for å straffe folk i Norge i dag. Men dersom man mener at hun har opptrådt uansvarlig kan det jo vekke bekymring for generell ansvarlighet og da får man jo overlate til kompetente fagfolk å vurdere det.

Her fant jeg forresten en artikkel om mulige løsninger.

Sitat:

1. Hun kan søke unntak for utenlandsadopsjon fra adopsjonslovgiviningen.
2. Hun kan melde utflytting, adoptere barna etter indisk lov, og deretter søke om innreise for seg selv og adoptivbarnet, med bakgrunn i utlendingsloven.
3. Hun kan søke om innreise for barna på sterke humanitære grunner, med grunnlag i utlendingsloven.

[...]
Advokat Arild Humlen har erfaring med at den siste varianten ofte når fram, selv om den i utgangspunktet er ulovlig, og innebærer en fare for at fosterforeldrene kan bli dømt for menneskesmugling. - Dette er ikke noe jeg understreker, sier Humlen:
4. Hun kan ta barna ulovlig til Norge, og søker da om asyl for barna når man stoppes på grensen.
Etter at barna blir registrert, slippes de inn i landet, og tar bolig med de faktiske fosterforeldrene.
Deretter får barnet oftest oppholdstillatelse, og så bruker man adopsjonsinstituttet innenlands for å få adoptivstatus.
- Det har ofte endt med den løsning at barna får bli og deretter adopteres, sier Humlen til NRK.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7262278

Jeg har litt sansen for alternativene som tydelig viser at dette er unntakstilfelle og ikke noe andre kan regne med å få.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 20:39   #134
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det kan jo dessuten hende at folk her inne har mer kjennskap til saken eller liknende problemstillinger enten privat eller profesjonelt uten at man nødvendigvis vil oute det.

Klart det. Men en omsorgsvurdering må jo allikevel være på individuelt nivå. Bekymring for omsorgsevnen blir noe annet. Selve vurderingen krever både kompetanse og innsikt og der kan jeg ikke se ha vært gjort, men det ville kunne gjøres når man får en avklaring på hvilket land barna skal høre til.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 14-12-10, 20:41   #135
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har litt sansen for alternativene som tydelig viser at dette er unntakstilfelle og ikke noe andre kan regne med å få.

Hver unntak er med på å etablere en praksis som man er forpliktet til å følge neste gang noen finner på det samme. Ergo; jo flere unntak; jo flere kan regne med å få nøyaktig det samme.

Gammel 14-12-10, 20:42   #136
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart det. Men en omsorgsvurdering må jo allikevel være på individuelt nivå. Bekymring for omsorgsevnen blir noe annet. Selve vurderingen krever både kompetanse og innsikt og der kan jeg ikke se ha vært gjort, men det ville kunne gjøres når man får en avklaring på hvilket land barna skal høre til.

Selvfølgelig
Men kvinnes disposisjoner i saken så langt viser vel ikke all verdens modenhet eller klokskap, så jeg skjønner godt at folk setter spørsmålstegn vedrørende omsorgsevne.

Gammel 14-12-10, 20:46   #137
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Selvfølgelig
Men kvinnes disposisjoner i saken så langt viser vel ikke all verdens modenhet eller klokskap, så jeg skjønner godt at folk setter spørsmålstegn vedrørende omsorgsevne.

Jepp. At man vil vurdere omsorgsevnen generelt og finne ut av om dette er typisk for henne eller kun noe som skjedde i dette tilfellet kan nok være greit, ja. Men for at barna skal ha krav på den type hjelp må de jo tas inn under Norges vinger. Før akkurat den biten er avklart kommer man jo ingen vei.

Gammel 14-12-10, 20:48   #138
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hver unntak er med på å etablere en praksis som man er forpliktet til å følge neste gang noen finner på det samme. Ergo; jo flere unntak; jo flere kan regne med å få nøyaktig det samme.

Jo, men nå snakker vi jo antageligvis om valg mellom flere onder her. Og noen alternativer er kanskje mer allmennpreventive enn andre?

Gammel 14-12-10, 20:49   #139
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jepp. At man vil vurdere omsorgsevnen generelt og finne ut av om dette er typisk for henne eller kun noe som skjedde i dette tilfellet kan nok være greit, ja. Men for at barna skal ha krav på den type hjelp må de jo tas inn under Norges vinger. Før akkurat den biten er avklart kommer man jo ingen vei.

Tja, eller Indias vinger. Jeg har ikke kjennskap til offentlige tjenester knyttet til omsorg i India, men med lovgivningen i norge, samt barnas biologiske opphav virker det naturligst at de forblir i India

Gammel 14-12-10, 20:54   #140
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Tja, eller Indias vinger. Jeg har ikke kjennskap til offentlige tjenester knyttet til omsorg i India, men med lovgivningen i norge, samt barnas biologiske opphav virker det naturligst at de forblir i India

Tja. På den annen side kan man jo si at her har man en norsk dame som har stelt i stand dette. Skal man tenke biologisk så er barna halvt danske.

Svar

Emneord
dilemma, india, surrogat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.