Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lillesøster skal snus!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 15:49   #21
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lillesøster skal snus!

Jeg ville aldri brukt det sete som beltestol. Som mange sier så er det lovlig, det er og fult mulig. Men det er ikke bra. Kjøp heller en god beltestol om du absolutt må snu henne. De er ikke så dyre og brukes til 36kg så hun har den ut bilsikkringsperioden. Vi har Britax Kid til de få gangene vi MÅ ha han fremover. (mini morris 1970 modell. Jeg har prøvd å få TWE inni bakovervendt men måtte gi meg)

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 15:59   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det var jeg ikke klar over. Har du (eller andre) noen linker hvor jeg kan lese mer?

Nå har jeg brukt mye tid på å lete, men jeg finner det ikke på noen nettside.

Saken er den at vi snudde snuppa litt før hun var 4 fordi knerten måtte overta hennes sete (bilen hadde bare plass til ett bakovervendt sete). Jeg sendte trygg trafikk en e-post, og deres svar var at beltestol var best. Men dette gjorde jeg fra en e-postklient jeg ikke lenger har tilgang til.

På nettsidene til Trygg Trafikk nå, så står det bare mye om barn som er for små og skal vendes. Og da er Trygg Trafikk ikke helt sikre. http://www.tryggtrafikk.no/Bilstolen...b7C_wBbG4Z.ips Det står ikke noe om hva som foretrekkes hos barn på 4-5 år (15-18 kilo) som både lovlig kan sitte i bilstol og i beltesol. :irritert:

Gammel 29-12-10, 16:03   #23
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Dere kan ikke sette opp sperrer mellom dem?

Dårlig spøk, men det er kanskje mulig å bruke papp-plater?

Gammel 29-12-10, 16:56   #24
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå har jeg brukt mye tid på å lete, men jeg finner det ikke på noen nettside.

Saken er den at vi snudde snuppa litt før hun var 4 fordi knerten måtte overta hennes sete (bilen hadde bare plass til ett bakovervendt sete). Jeg sendte trygg trafikk en e-post, og deres svar var at beltestol var best. Men dette gjorde jeg fra en e-postklient jeg ikke lenger har tilgang til.

På nettsidene til Trygg Trafikk nå, så står det bare mye om barn som er for små og skal vendes. Og da er Trygg Trafikk ikke helt sikre. http://www.tryggtrafikk.no/Bilstolen...b7C_wBbG4Z.ips Det står ikke noe om hva som foretrekkes hos barn på 4-5 år (15-18 kilo) som både lovlig kan sitte i bilstol og i beltesol. :irritert:

Takk for svar, tror jeg må se litt mer på dette.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 17:13   #25
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Dette har jeg også lest Tjorven. Derfor så flyttet vi junior over i en Britax beltestol. Veldig god sidestøtte og han sitter veldig bra i stolen. Han blir tre i april, men er ca 18 kg.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 17:26   #26
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Btw... ungene kan krangle like mye enten de sitter ene eller andre veien *erfart*

Gammel 29-12-10, 19:27   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis problemet koker ned til beinplassen, finnes det bakoverstoler som gir bedre beinplass enn gracoen. All annen krangling tror jeg du må påregne at fortsetter også etter snuingen. Skal du først snu, kjøp en beltestol. Den trenger du etterhvert uansett og er mye greiere å bruke fremover enn en cosmic.

Gammel 29-12-10, 19:29   #28
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Er det bare jeg som stadig leser "Lillesøster skal få snus" ?

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 21:10   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg har spurt min bilsikringsguru, Tor Einar Calisch, spesifikt om akkurat denne problematikken. Barn som av en eller annen grunn ikke "kan" sitte bakovervendt men ifølge aldenen absolutt burde gjort det. Hva som er minst verst av 3-punkt og 5-punkt. Bakovervendt, var svaret.

Som jeg skrev tidligere er risikoen med beltestol og 3-punktsbelte at de minste barna løper en stor risiko for å rett og slett skli ut av beltet i kollisjon da kroppene deres er veldig myke. Det nærmeste jeg kom å hale noe ut av ham ang alder her var "absolutt ikke før 4-årsalderen."

Vi har minsten bakovervendt i midten i den ene bilen vår, og til å begynne med var det veldig stas å sparke borti storebrutter som nødvendigvis må sitte på den ene siden. I tillegg er stolen høy (Britax Secura), slik at skoen treffer brutter midt i hodet. Veldig stas å sitte ved siden av ham, og gjerne holde ham i hånden innimellom, men når kjedsomheten begynte å komme snikende klødde det liksom litt i armer og bein. Vi gav klar beskjed om at det der kunne han bare slutte med først som sist, for om han holdt på slik ville han bli flyttet ut på siden. Går det an å gjøre noe tilsvarende? Gjøre mye stas ut av det å få sitte mellom de to store? Tenk så heldig du er som får sitte akkurat her!

Jeg skjønner dilemmaet ditt altså.

Men jeg kjenner Calisch irriterer meg litt også. Han var selv en gang på tv og viste frem hvor god plass det var i bilen hans selv med en 5-åring sittende bakovervendt. Han kjørte en GEDIGEN bil. Ikke alle har råd til sånne biler; virkelig ikke.

Så når jeg ble nødt til å snu snuppa like før hun ble 4 fordi bilen vår bare hadde plass til ett bakovervendt sete, så hadde det vært greit å vite om det er tryggest å gå rett over i en beltestol eller om man bør investere i en forovervendt stol med integrerte seler i en mellomperiode.

Jeg ser helt klart poenget med å ha ungene bakovervendt. Nå har vi bedre råd og har kjøpt oss ny og større bil. Knerten sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge til. Selv om folk/naboer/besteforeldre stadig vekk lurer på om det er noe galt med ham siden han sitter "feil" vei.

Gammel 29-12-10, 21:14   #30
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er "dårlig mor", og har snudd frk som ikke er fylt 3 enda. Hovedgrunnen var at det ikke var benplass lenger, og ungen protesterte vilt!! Nå er stemningen under bilturene mye bedre! Har også en acta graco, men den er snart forliten virker det som. Bruker stolens seler på gracoen. Viste ikke at denne kan festes med bilens seler?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 21:28   #31
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi sliter litt med beinplass i ene bilen vår for tiden. Tror jeg skal bytte om på setene. Siden Zento og TWE bygger på forskjellige måter. Hadde håpet på 1år til bakovervendt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 21:38   #32
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Men jeg kjenner Calisch irriterer meg litt også. Han var selv en gang på tv og viste frem hvor god plass det var i bilen hans selv med en 5-åring sittende bakovervendt. Han kjørte en GEDIGEN bil. Ikke alle har råd til sånne biler; virkelig ikke.

Tull og vas. Han har en XC90, og det har vi også. Bilen har mindre plass i kupéen enn mange helt vanlige personbiler, selv om den kanskje ser "gedigen" ut. Det er bedre plass i baksetet i V50en vår som koster en tredjedel.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 21:41   #33
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Jeg er "dårlig mor"

Der kom den!

Gammel 29-12-10, 21:42   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Bullshit. Han har en XC90, og det har vi også. Bilen har mindre plass i kupéen enn mange helt vanlige personbiler, selv om den kanskje ser "gedigen" ut.

Bullshit til deg også. I min verden er den bilen gedigen. Vi kjørte Skoda Fabia, og da snakker vi liten bil. Vi hadde ikke råd til å bytte den ut på det omtalte tidspunkt.

Men dette er heller ikke poenget mitt. Kan ikke du, Calisch og Trygg Trafikk se poenget for oss som har biler hvor det ikke er praktisk mulig og trenger konkrete tips på hva som er minst ille av to onder?

Gammel 29-12-10, 21:50   #35
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Standard

Bullshit til deg også. I min verden er den bilen gedigen. Vi kjørte Skoda Fabia, og da snakker vi liten bil. Vi hadde ikke råd til å bytte den ut på det omtalte tidspunkt.

Men dette er heller ikke poenget mitt. Kan ikke du, Calisch og Trygg Trafikk se poenget for oss som har biler hvor det ikke er praktisk mulig og trenger konkrete tips på hva som er minst ille av to onder?

Som sagt, den er kanskje gedigen utvendig, men bakseteplassen er ikke det. Og da duger ikke argumentet om at "vi har ikke råd til en sånn gedigen bil", for du får faktisk bedre bakseteplass for en brøkdel av prisen.

Jeg ser absolutt poenget, og det var derfor jeg spesifikt spurte om akkurat dette. Svaret var at det er umulig å si hva som er minst ille.

Gammel 29-12-10, 21:57   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg ser absolutt poenget, og det var derfor jeg spesifikt spurte om akkurat dette. Svaret var at det er umulig å si hva som er minst ille.

Men de sier jo ikke det engang. Trygg Trafikk svarer at de er usikre på hva som er best for en som er 3 år og 14 kilo (altså egentlig for lett for beltestol). Hva med 5-åringer som veier 17 kilo; er de best sikret i beltestol eller bilstol med integrerte seler?

Det er jo veldig stor forskjell i kroppsfasong på mine to unger selv om de veier omtrentlig like mye. Snuppa er straks 6 år, 112 cm lang og veier 17 kilo. Knerten er 3 år, 95 cm og veier 16 kilo. For kroppsfasong og hodets størrelse i forhold til resten av kroppen er vel ikke helt uvesentlig?

Gammel 29-12-10, 22:08   #37
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Standard

Men de sier jo ikke det engang. Trygg Trafikk svarer at de er usikre på hva som er best for en som er 3 år og 14 kilo (altså egentlig for lett for beltestol). Hva med 5-åringer som veier 17 kilo; er de best sikret i beltestol eller bilstol med integrerte seler?

Det er jo veldig stor forskjell i kroppsfasong på mine to unger selv om de veier omtrentlig like mye. Snuppa er straks 6 år, 112 cm lang og veier 17 kilo. Knerten er 3 år, 95 cm og veier 16 kilo. For kroppsfasong og hodets størrelse i forhold til resten av kroppen er vel ikke helt uvesentlig?

Trygg Trafikk henter hovedsaklig sin info fra NTF, og har ikke de et klart svar på ting så har ikke TT det heller.

Vekt og fasong skal ha lite å si i forhold til kroppens utvikling, en stor 3-åring tåler vanligvis ikke mer enn en liten 3-åring. Det er utviklingen av kroppens beinbygning, og ikke minst nakken, som har mest å si. Hodets størrelse/vekt spiller selvsagt også inn, slik du skriver. Skal se om jeg finner en link.

En 5-åring på 17 kg hadde jeg definitivt plassert i beltestol om h*n skulle sitte forovervendt.

Sist redigert av Sonja Sockersöt : 26-02-18 kl 14:56.
Gammel 29-12-10, 22:15   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

En 5-åring på 17 kg hadde jeg definitivt plassert i beltestol om h*n skulle sitte forovervendt.

Hvorfor det?

Jeg spør ikke for å kverrulere, men fordi du vet så innmari mye om dette. Og hvor går grensen, går den på alder eller på vekt?

Jeg har blitt nabolagets guru på bilsikring (tro det eller ei). Det kjøpes ikke en bilstol uten at man har snakket med meg først. Jeg mener ikke så mye om merker, men om hvordan ungene skal sikres. Altså; bakovervendt lenger enn alle naboene finner naturlig, beltestol fremfor fremovervendt sete (men har jeg alltid rett i dette?), når man slutter med babysete, pute er fy-fy, jeg kjører ikke en meter uten sikring av unger i bil osv. Jeg holder meg jo oppdatert via FP, og særlig når det er så vanskelig å finne gode svar på nett.

Og sorry til trådstarter. Jeg ser jo at jeg har kuppet denne tråden fullstendig.

Gammel 29-12-10, 22:32   #39
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det?

Jeg spør ikke for å kverrulere, men fordi du vet så innmari mye om dette. Og hvor går grensen, går den på alder eller på vekt?

Jeg har blitt nabolagets guru på bilsikring (tro det eller ei). Det kjøpes ikke en bilstol uten at man har snakket med meg først. Jeg mener ikke så mye om merker, men om hvordan ungene skal sikres. Altså; bakovervendt lenger enn alle naboene finner naturlig, beltestol fremfor fremovervendt sete (men har jeg alltid rett i dette?), når man slutter med babysete, pute er fy-fy, jeg kjører ikke en meter uten sikring av unger i bil osv. Jeg holder meg jo oppdatert via FP, og særlig når det er så vanskelig å finne gode svar på nett.

Og sorry til trådstarter. Jeg ser jo at jeg har kuppet denne tråden fullstendig.

Greia er vel at det er fantastisk lite undersøkelser på dette området som faktisk er bra nok til at man kan trekke noen konklusjon. Det eneste man egentlig vet er at bakovervendt slår forovervendt ned i støvlene i hvertfall til 4-5-års alder, sannsynligvis lenger. Og man vet noe om at komplisert montering øker sannsynligheten for brukerfeil. Det meste annet blir mer eller mindre kvalifisert synsing og sammenligning av middelmådige tester som egentlig tester helt andre parametre enn de man har bruk for til å si noe om det der.

Når jeg vil plassere en femåring i en beltestol er det fordi de fleste femåringer sine kropper passer vesentlig bedre i en beltestol og får selene riktigere over seg med det enn i en stol med integrerte seler. Hvis det er snakk om et barn som er så lite at man får vondt av å se det forovervendt tenker jeg at det kanskje er like greit med en stol med integrerte seler. Poenget må vel være at barnet sitter stabilt med god sidestøtte og at selene ligger riktig på overkroppen med minimal mulighet for å dislosere av ungen eller få hovedtyngdepunktet over vitale organer.

Gammel 29-12-10, 22:37   #40
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest "lillesøster skal få snus" når jeg ser denne tråden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.