Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Lillesøster skal snus!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-10, 22:47   #41
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lillesøster skal snus!

Bilsikring er jo egentlig styrt av alder. Kroppen(skjellettet) vokser/modnes i henhold til alder mer enn kilo. At utstyret må ha vektgrenser er jo ganske naturlig.

Fem år og 17 kg er jo enkelt. Sitter man først framovervendt så er beltestol best. 5 år og 14 kg er også enkelt. Fortsatt beltestol framfor integrerte seler. Beltestoler starter på 15 kg ikke fordi de ikke "funker" før, men fordi før den vekten er ungene vanligvis for små til å sitte i beltestol. Det finnes jo beltestoler som er godkjent fra 9 kg, utrolig nok.

Her er et par svar, 1 2, fra NTF Konsument om trepunkt vs fempunkt framovervendt.

Gammel 29-12-10, 22:53   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Her er et par svar, 1 2, fra NTF Konsument om trepunkt vs fempunkt framovervendt.

Takk. Dette er det første eksakte svaret jeg har sett på spørsmålet mitt. Jeg googlet bare norske sider, og der var det ingen konkrete svar.

Da gjenstår spørsmålene: Er NTF en organisasjon til å stole på? Er det det samme som TryggTrafikk i Norge?

Gammel 29-12-10, 22:59   #43
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

NTF er tryggere å forholde seg til når det gjelder sikring av barn i bil enn TT. TT ser til NTF i Sverige på det meste. Svenskene er jo de som har drevet denne utviklingen lengst.

NTF er svenskenes TT, om man kan si det sånn.

Gammel 29-12-10, 23:08   #44
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men jeg kjenner Calisch irriterer meg litt også. Han var selv en gang på tv og viste frem hvor god plass det var i bilen hans selv med en 5-åring sittende bakovervendt. Han kjørte en GEDIGEN bil. Ikke alle har råd til sånne biler; virkelig ikke.

Calisch sykler, året rundt og så hadde han en Volvo stasjonsvogn om jeg ikke husker riktig, i hvert fall hadde hans kone det. Vi har hatt barn i samme barnehage.

Jeg tror at jeg skulle ha vurdert å ha den yngste foran om det gikk å fjerne air bagen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:09   #45
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor det?

Jeg spør ikke for å kverrulere, men fordi du vet så innmari mye om dette. Og hvor går grensen, går den på alder eller på vekt?

Jeg har blitt nabolagets guru på bilsikring (tro det eller ei). Det kjøpes ikke en bilstol uten at man har snakket med meg først. Jeg mener ikke så mye om merker, men om hvordan ungene skal sikres. Altså; bakovervendt lenger enn alle naboene finner naturlig, beltestol fremfor fremovervendt sete (men har jeg alltid rett i dette?), når man slutter med babysete, pute er fy-fy, jeg kjører ikke en meter uten sikring av unger i bil osv. Jeg holder meg jo oppdatert via FP, og særlig når det er så vanskelig å finne gode svar på nett.

Og sorry til trådstarter. Jeg ser jo at jeg har kuppet denne tråden fullstendig.

Det er godt det finnes slike guruer rundtom i landet!

Grunnen til at jeg ville hatt 5-åringen i beltestol er at for såpass store barn vil 3-punktsbelte være mer skånsomt enn 5-punktsbelte, slik er det jo for alle, men de vil ikke løpe samme risiko som f.eks en 3-åring for å skli ut av beltet da kroppen er "mer solid" og får dermed utnytte fordelene bedre.

Ifølge Calisch er det mye å "tjene" på å ha barna bakovervendt til de er hvertfall 5 år. Som sagt var 4 år og beltestol det nærmeste jeg kom å lirke ut noe ang problematikken 3-pkt vs 5-pkt. Det er et evig dilemma det der gitt, hadde vært interessant om noen tok seg bryet med (og ikke minst råd til å) teste det ut.

Jeg har tidligere, ut fra bl.a NTFs uttalelser, sagt beltestol fremfor integrert når barna snus, men etter å ha lest Calischs uttalelser om at barna rett og slett kan skli ut av beltet er jeg veldig i tvil. Av alle "problemer" rundt bilsikring synes jeg dette er det aller verste, for det finnes tydeligvis ikke et godt svar på det. Det som er viktig å tenke på er at NTF sine anbefalinger baserer seg på forholdene i Sverige, hvor det nærmest er utenkelig å sette ungene forovervendt før de har passert hvertfall 3 år. Har inntrykk av at de fleste småsvensker snus rundt 3-årsalderen, selv om NTF på det sterkeste anbefaler 4-5 år.

Her er det svar på spørsmål ang en 4-åring:
"NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.

Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.

Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen."

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:17   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg tror at jeg skulle ha vurdert å ha den yngste foran om det gikk å fjerne air bagen.

Jeg har forsøkt å ha stort bakovervendt sete i forsetet. Vi kan skru av og på airbagen på passasjersiden. Jeg syntes jeg mistet utrolig mye sikt mot høyre, og syntes ikke det føltes forsvarlig å kjøre sånn. Men da hadde vi altså en veldig liten bil.

Problemet er over for vår del. Vi har kjøpt stor bil nå, og knerten kan sitte bakovervendt lenge til. Det var den forrige bilen og to barn i "bakovervendt alder" som var et problem.

Gammel 29-12-10, 23:19   #47
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine to sparker og slår hverandre i bilen også, og de sitter begge samme vei.

Jeg tror jeg hadde sett etter et sete som gir henne mer benplass fremfor å snu henne.
Jeg ville hvertfall ikke brukt setet du har nå som beltestol. Vi har TWE som også kan brukes som beltestol, men det hadde jeg ikke turt.
Da hadde jeg heller kjøpt en ordentlig beltestol.

Sist redigert av Lykketrollet : 29-12-10 kl 23:28.
Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:49   #48
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Å ha lillesøster bakovervendt i baksetet på høyre side av bilen synes jeg også sperrer veldig for utsikten noen ganger. :avsporer:

Også var jeg ikke klar over at det ikke er lov (?) å ha Cosmicen forovervendt med bilens egne seler. For det er det dere kom frem til ja? Det har vi pleid å gjøre dersom lillesøster skal sitte på med andre korte turer. Burde vi heller kjøpe en beltestol for slike turer? :forvirret:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 23:53   #49
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Mei. Det er lov å ha den framovervendt med internselene i bruk hvis det finnes klips på sidene. De norske har men ikke de svenske. Hadde ihvertfall ikke før.

Gammel 29-12-10, 23:55   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Også var jeg ikke klar over at det ikke er lov (?) å ha Cosmicen forovervendt med bilens egne seler. For det er det dere kom frem til ja? Det har vi pleid å gjøre dersom lillesøster skal sitte på med andre korte turer. Burde vi heller kjøpe en beltestol for slike turer? :forvirret:

Det er lov, men ikke anbefalt.

Hun er vel ikke over 15 kilo? I så fall er hun for liten for beltestol.

Vi har ikke latt ungene kjøre i andre seter enn sine egne. Så barnevakten har fått med bilbytte på kjøpet. Men jeg skjønner at dette ikke er praktisk gjennomførtbart for alle andre til enhver tid.

Gammel 30-12-10, 01:01   #51
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg ville aldri brukt det sete som beltestol. Som mange sier så er det lovlig, det er og fult mulig. Men det er ikke bra. Kjøp heller en god beltestol om du absolutt må snu henne. De er ikke så dyre og brukes til 36kg så hun har den ut bilsikkringsperioden. Vi har Britax Kid til de få gangene vi MÅ ha han fremover. (mini morris 1970 modell. Jeg har prøvd å få TWE inni bakovervendt men måtte gi meg)

Jeg skjønner argumentet, men skjønner allikevel ikke hvorfor Cosmic forovervendt med bilens seler er verre enn en beltestol, som jeg ofte synes virker mer spinkel og utrygg? :teskje:
Og iflg. denne testen får Britax Kid bare middels bra karakter, eller er det kommet nye seter etter dette?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Dere kan ikke sette opp sperrer mellom dem?

Dårlig spøk, men det er kanskje mulig å bruke papp-plater?

Tro meg, det har vi tenkt på, men forkastet pga sikten bakover.

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Btw... ungene kan krangle like mye enten de sitter ene eller andre veien *erfart*

Det skjønner jeg godt, men vanligvis er denne snuppa her bufferen vår, så om vi snur henne så hun ikke plages så mye med beina så tror jeg trøbbelet fra hennes side er eliminert. Og da vil vi også ha sperret de to eldstes mulighet til å nå hverandre på tvers også.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis problemet koker ned til beinplassen, finnes det bakoverstoler som gir bedre beinplass enn gracoen. All annen krangling tror jeg du må påregne at fortsetter også etter snuingen. Skal du først snu, kjøp en beltestol. Den trenger du etterhvert uansett og er mye greiere å bruke fremover enn en cosmic.

Men hvilket sete gir bedre beinplass bakovervendt da, UTEN å stjele plass fra forsetene For der er vi på bristepunktet som vi er i dag. Mannen kan ikke ha forsetet lenger fram når han kjører.

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Er det bare jeg som stadig leser "Lillesøster skal få snus" ?

Nei, tydeligvis ikke.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest "lillesøster skal få snus" når jeg ser denne tråden.

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Vi gav klar beskjed om at det der kunne han bare slutte med først som sist, for om han holdt på slik ville han bli flyttet ut på siden. Går det an å gjøre noe tilsvarende? Gjøre mye stas ut av det å få sitte mellom de to store? Tenk så heldig du er som får sitte akkurat her!

Jeg skjønner dilemmaet ditt altså.

Å gjøre det til noe stort er lurt, det kan jeg prøve. Men å true med å flytte henne til siden, det går dårlig, for det er ikke plass til setet bakovervendt på noen av sidene, da er det i hvertfall ikke plass til beina foran. Dessuten blir sikten bakover til høyre veldig dårlig, for forsetet er lavt, jeg er lav og setet er høyt.

Og sorry til trådstarter. Jeg ser jo at jeg har kuppet denne tråden fullstendig.

ikke noe problem, det er veldig interessant med alle vinklinger og innfall på dette!

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Å ha lillesøster bakovervendt i baksetet på høyre side av bilen synes jeg også sperrer veldig for utsikten noen ganger. :avsporer:

Jeg også!

Gammel 30-12-10, 12:49   #52
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

TWE gir god beinplass og tar ekstremt liten plass i bilen.
Grunnen til at beltestol er bedre enn cosmic som beltestol er fordi de er litt spinklere. Når du bruker stolen som beltestol og det skjer en ulykke får barnet presset fra seg selv OG stolen mot brystet når selen stopper. Det kan være veldig mange kg mer press fra en tung stol som en lett beltestol. Tror 50km skal du gange vekten med 50. Så 2kg sete blir 100kg i brystet. 10kg sete blir 500kg på brystet.

Britax, maxi cosi og cybex sete har veldig god sidestøtte og hodestøtte.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.