Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Serien "Livet på vent" på tv 2

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-11, 13:28   #41
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Serien "Livet på vent" på tv 2

Ah, nettopp! Takk Simone!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 16:42   #42
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Fra organdonasjon.no:

Kan alle som dør være donorer?
Det er kun personer som dør av en hjerneskade (ulykke, blodpropp
eller blødning) og som blir behandlet i respirator på et av landets
28 donorsykehus som kan bli donor. Dessuten må en rekke
medisinske krav oppfylles. Organdonasjon er mulig ved 0,4-0,5%
av alle dødsfall.

Når det er så utrolig få tilfeller hvor det er mulig er det jo desto viktigere at de som kan donere gjør det.

Her jeg står i dag, er det vel omtrent like (u)sansynlig at jeg eller noen av mine skulle trenge et organ som at vi kan bli donorer - eller sjansen er sikkert større for å bli en som trenger et organ. Derfor synes jeg faktisk det er en lett beslutning å ta - at dersom man har brukbare organ så bør de få være med å redde flere liv. Organene fra ett forulykket menneske kan bety at mange mennesker får livet i gave.

Gammel 27-01-11, 16:49   #43
Hønni

Hønni sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke sett, men skal se videre.
Jeg er definitivt organdonor, om det lar seg gjøre.
Har lastet ned donorkort på iPhone og lagt det på "home"- Appen sender sms til de du oppgir som nærmeste pårørende og gir beskjed om at du vil være donor. Det kan det jo være like greit å si selv da...

Sist redigert av Hønni : 01-06-11 kl 21:13.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 16:50   #44
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg tok det opp i går og har nettopp sett det.
Jeg griner og griner.
Litt fordi at jeg har så sterke og nye minner om akkurat dette. Ett veldig veldig nært famiemedlem døde på Riksen i høst. Vi ville donere bort organer. Etter samtale med leger og teamet der + en ekstra undersøkelse så ble det gjort.
Vi satt i en ufattelig sorg, så stor at det nesten ikke er mulig. Men på den andre siden så er det sånn at hjertet banker videre, lungene puster, nyrene fungere, alt dette virker bare i en annes kropp. Det er en "fattig" trøst, men godt. H*n som døde lever på en måte videre om dere skjønner. H*n er ikke sammen med oss, men har vært med på å gi andre ett liv i gave.
Sterkt å se ja.

Gammel 27-01-11, 16:53   #45
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Camomilla

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 18:00   #46
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vært registrert som organdonor og beinmargsdonor i mange år. Mine pårørende er også informert om mine ønsker. En utrolig sterk dokumentarserie med ett viktig tema. Regner med at donor registeret får mange nye donorer iløpet av denne serien ja.

Jeg fikk ganske grunndig gjennomgang av hva det ville si og være beinmargsdonor og slik jeg forstod det så er det mye som skal matche for at man faktisk får gitt beinmarg. Og sjansen for at du i det hele tatt får gitt er minimal. Men står man der, så er man ihvertfall registrert.

Camomilla skjønner at dette er sterk kost ja.

Gammel 27-01-11, 18:09   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er så synd at man må være blodgiver for å være beinmargsgiver. Jeg skjønner det jo, for det er noe med å holde et register oppegående og vite at de som står der er friske, men jeg kunne veldig godt stått i et beinmargsregister selv om jeg ikke kan gi blod fordi jeg trenger jernet mitt selv. Jeg er jo helt frisk, jeg tåler bare ikke å bli tappet for mye blod ofte.

Gammel 27-01-11, 18:14   #48
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gitt beskjed til mine nærmeste om at de hversågod har å donere bort det som kan doneres dersom man kommer i den situasjonen. Jeg hadde garantert donert bort dersom noe skulle skje med mann og barn også.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 00:35   #49
Isabell
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2011
Isabell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er donor jeg også..
Å se dette programmet i går fikk meg bare til å bli enda sikrere på valget jeg allerede har tatt Håper flere gjør alvor i det og innformerer sine nærmeste.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.