Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Serien "Livet på vent" på tv 2

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-11, 18:20   #1
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Serien "Livet på vent" på tv 2

Den starter i kveld kl 21.45.
Er det en ting du skal se på tv i kveld, så la det bli dette!!
Om organdonasjon, viktig tema.

*fanesak*

Litt info kan leses her: http://www.tv2.no/TV2/do/fsearch?sto...t+p%C3%A5+vent

Sist redigert av Vito : 26-01-11 kl 18:30.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 19:28   #2
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Serien "Livet på vent" på tv 2

Jeg skal se!

Gammel 26-01-11, 19:30   #3
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Den tenker jeg å få med meg også!

Gammel 26-01-11, 19:31   #4
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Tenkte å droppe house for dette ja.

Gammel 26-01-11, 19:36   #5
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å se på det.
Kjenner mange som har dødd mens de venter på organer og beinmark
Svigerfar døde like etter at han fikk beskjed om at han trengte nye lunger.
Og at guddattra mi er født med en skjelden nyresykdom men hun var så heldig å få en av pappaen sin...

Sist redigert av Honda : 27-01-11 kl 10:48.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 19:38   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet heller ikke om jeg klarer å se. Jeg ser at en som venter på nye nyrer er med, og dit kommer jeg også en dag. Så langt er jeg over hele greia.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 19:41   #7
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror nok at det fort kan bli sterkt ja.
Men jeg syns det er så utrolig flott at de faktisk lager en dokumentar om dette!!
Møter så alt for mange som aldri har tenkt over temaet, eller rett og slett syns det er så ubehagelig å tenke på at de lar vær å ta stilling av den grunn.

Gammel 26-01-11, 19:46   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den skal vi se.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 19:59   #9
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne må eg sjå.
Vi donerte vekk masse organer då lillebroren min døydde. Vi fekk jo ikkje vite korleis det gjekk med dei som fekk organa, men veit at både hjerte, lunger, nyrer, hornhinner og leveren blei brukt.

Mamma har også fått ny nyre frå død donor. Ho stod på venteliste i 1,5 år. Eg sjekka aldri om eg var match sidan eg var fryktelig usikker på om eg ville donere. Dersom eg hadde vore 100% match ville det vore veldig vanskelig å seie nei....
Den dagen eg døyr kan dei få ta alle dei organa dei vil, men inntil då føler eg at det blir meir riktig å spare nyrene mine til mine eigne barn. Hadde det vore eit av mine barn som trengte ny nyre hadde eg ikkje vore i tvil.

Gammel 26-01-11, 23:21   #10
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Åh herlighet, dette var intenst!!
Sitter og biter negler med tårer i øynene hele tiden her ... noe så fantastisk!!

Gammel 26-01-11, 23:26   #11
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Ser på og det er sterkt ja. Erfarte at to nære familiemedlemmer begge 18 år gamle døde i to ulike bilulykker hvorav deres organer ble donert bort. En trøst i dag å vite.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 23:43   #12
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Ja, det kan jeg tenke meg trøster godt i en vond situasjon!

For en fantastisk gave å få for de som mottar ... livet i gave!

Har selv en nevø som har fikk ny lever når han var liten. Og det var bokstavelig talt livet i gave!

Gammel 26-01-11, 23:59   #13
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Uff, så vondt og godt å se.
Klarte nesten ikke puste jeg, på vegne av hun som fikk nye lunger.
Utrolig hvordan kroppen fungerer da, imponerende!!

Håper dette får fart på donorgivere. Vurdere det absolutt selv.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 00:03   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Ja, det kan jeg tenke meg trøster godt i en vond situasjon!

Ja, gjør det det?

Jeg så programmet, og sa til mannen at dersom barnet mitt døde, så hadde jeg virkelig ikke brydd meg katta om den/de som hadde fått organer. Jeg hadde donert organene, men bare fordi det hadde vært det riktige å gjøre. Jeg tviler på at jeg ville ha funnet noen trøst i det.

Men jeg vet jo ikke. Og jeg håper aldri jeg får vite det heller.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 00:08   #15
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, gjør det det?

Jeg tviler på at jeg ville ha funnet noen trøst i det.
Men jeg vet jo ikke. Og jeg håper aldri jeg får vite det heller.

Trøst er kanskje et feil ord å bruke men i vårt tilfelle og i alt det meningsløse og måten de omkom på så gjorde det faktisk godt i ettertid å vite at flere hadde fått et liv i gave. Sorgen vil jo være like stor.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 00:14   #16
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Jeg har tenkt en hel masse rundt dette gjennom årenes løp, og jeg håper at jeg hadde klart å se på det slik etter en tid. Men man vet jo aldri, sorg er ikke rasjonell.

Uansett ville det viktigste målet vært oppnådd, at organene kom til nytte, hvordan jeg nå enn ville ha følt det.

Gammel 27-01-11, 00:19   #17
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sterke historier, ingen tvil om det. Håper dette får flere til å gå med donorkort på seg - det kan gjøre beslutningen lettere for de pårørende om det en gang oppstår en situasjon der det blir snakk om organdonasjon.
Jeg har gått med donorkort i lommeboka i mange år allerede - om jeg dør trenger jeg ikke organene mine dit jeg kommer, og da er det jo fantastisk om min død kan gi andre et nytt liv. Min ektefelle, mine foreldre og svigermor er informert om dette.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 00:20   #18
Frantzen
Passiv

Standard

Utrolig viktig programserie - jeg håper mange flere melder seg som følge av den. Mange tar jo ikke stilling til organdonasjon rett og slett pga "sløvhet" - at man utsetter å ta aktivt stilling. Jeg tror det fins mange fler villige enn de som har skaffet seg donorkort.

Det samme gjelder forsåvidt blod- og benmargsgivere. Veldig viktig å minne folk på dette med slike aktuelle saker.

Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 00:29   #19
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Flott program, flotte mennesker! Har alltid sagt til mannen at jeg ønsker donere organer. Nå har jeg gjort "alvor" av det, med donorkort på iPhonen og beskjed til to pårørende (mannen og pappa).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 00:29   #20
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Har ikke sett programmet, men snakker 'ofte' høyt om organdonasjon.

Hvis jeg skulle bli borte i en ulykke eller noe, så har jeg ikke bruk for organene selv lenger.

Og pr i dag kan en jo ikke vite om en vil bli en som donerer eller en som mottar.

Jeg har ikke donorkort, men det er fordi jeg er så surrete med å passe på sånt. Både min mann og mine foreldre er glassklart informert om mitt standpunkt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.