Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Harry Potter og aldersgrenser

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 13:03   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter og aldersgrenser

Poden er 5 1/2. Mener dere at de da kan forsøke å se de første HP-filmene?
Poden er mest opptatt av Små Einsteins og Dora, jeg ser ganske klart for meg at HP ikke gir ham noe som helst.

Gammel 29-01-11, 13:05   #42
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det står 8 årsgrense på de første filmene, ja. (Til de som funderte på det)

Gammel 29-01-11, 13:10   #43
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Femåringen min har sett nr 1 og 2, og ble heller ikke redd. Han maser noe forferdelig om å se nr 3, som jeg har nektet pga desperantene. Men nå ble jeg litt påvirket av Veronal her altså, jeg må innrømme det.

Apropos skumle filmer så har min sønn hatt mareritt i mange dager etter å ha sett en fire minutter lang film om the Big Bang. Og han takler ikke Karius og Baktus. Men Harry Potter og Narnia og sånt synes han er helt greit, og bare positivt spennende. Forstå det den som kan.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 13:47   #44
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes jo uredde barn, men HP filmene er ganske kraftig kost for de fleste under aldersgrensen vil jeg tro. Jeg synes heller ikke kun dette med at de blir redde er relevant - mye av grunnen til at jeg drøyde mer enn hva eldstemann satte pris på er at jeg vil at han skal få fullt utbytte av innholdet. Jeg synes tematikk og budskap er glimrende, og vi har hatt mange samtaler rundt det som skjer i bøkene og dratt paralleller inn i eget liv.

HP blir jo også eldre for hver bok, og tematikken rundt en tenårings-HP er ikke veldig relevant for en barnehagetass, f.eks.

Gammel 29-01-11, 15:07   #45
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det står 11 på vår. Lillebror på 5,5 så litt, men var ikke veldig interessert. 8,5 åringen har akkurat begynt å interessere seg, og det er fordi kompisene gjør det. Han digger egentlig helst alt på Cartoon Network.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 16:33   #46
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Hvorfor står det forskjellige aldersgrenser?

Gammel 29-01-11, 17:31   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det var ihvertfall 11 år på de i starten.

Min erfaring med ungene og videovold er at dess mer opp til virkelighet ting ligger - dess mindre virkemidler tåler de. Det blir også verre om det er vold mellom relasjoner - feks som i Where Wild Things Are - kontra om det er en rent ond og en rent god side.

Dersom filmen har en lettfattelig moral og klare poler og attpåtil er lagt til en verden langt unna den ungene selv kjenner så tåler de igrunnen det meste. Sånn sett gjorde en del av skolescenene på Makten (den danske julekalenderen i fjor) sterkere inntrykk enn det meste av HP eller LOTR faktisk.

Dess eldre Harry blir, dess mer komplisert blir dog problemstillingene også. Og der film 1 og 2 er veldig enkle moralsk så er jo film 7:1 veldig komplisert. Film 5 er også veldig mye sterkere fordi det dør en helt. Samme med 6. Og omvendingen av den ene onde som vi skal se i nummer 7:2 regner jeg med at blir sterk kost for unger på film. Mine taklet den greit da vi leste bøkene, men jeg er spent på hva de synes om filmen siden det er et såpass mye sterkere medium, ihvertfall på mine unger.

Jeg ville vurdert hver film opp mot den aktuelle ungen tror jeg. Som en tommelregel er de anbefalte grensene igrunnen greie. Men på den annen side ville aldri i livet mine taklet gutt i stripete pysjamas - 11 årsgrense eller ei.

Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 12:46   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg minnes vagt at reglene for aldersmerking ble endret for noen år tilbake. Det er ikke utenkelig at distributøren for HP har bedt om reevaluering hvis det gir en bedre rating for dette segmentet. Nå 5-åringer takler det helt fint, ser det jo ut til at 11 er litt vel høyt igjen, gjør det ikke?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 12:54   #49
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

I følge Medietilsynet er det 11-årsgrense på alle HP-filmene. Jeg sjekket dette for noen måneder siden da noen andre mente det var 11-årsgrense selv om det står 8 på i hvert fall de to første av våre også. Jeg lurer på om det er bevisst eller ubevisst lureri fra distributørene for å selge flere filmer. I utgangspunktet stoler jeg i hvert fall mest på Medietilsynet.

Gammel 30-01-11, 12:56   #50
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takler 5-åringer flest det fint?

Jeg har lest HP-bøkene for elever fra 4. klasse og opp og sett filmene etterpå. Det har vært midt i blinken med bok 1 og 2 i 4. kl., bok 3 i 5. klasse og bok 4 i 6. klasse.

Men som sagt, så synes jeg heller ikke "takler det" er hovedpoenget - å få størst mulig utbytte av handlinger må jo være et mål.

Det skal sies at jeg har som kjepphest å ikke pushe filmer, leker, bøker etc beregnet på eldre unger så langt ned som mulig.

HP er 11 år i bok 1. Da er det litt gitt at tematikken ikke er superrelevant for barnehagebarn. Min femåringen er opptatt av Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Karsten og Petra og Knerten for tiden. det synes jeg er aldersadekvate bøker for en femåring.

For min del var det å svelge en kamel å begynne på den første boka for eldstemann da han var 7 år. Nå viste det seg at det funket veldig bra og han fikk mye utbytte og glede av bøkene. Men jeg ser ikke bort i fra at han ville fått enda mer utbytte om han bar et par år eldre. De tre siste bøkene utsettes en god stund - også håper jeg han leser hele serien på nytt mot slutten av barnsekolen for det tror jeg han ville hatt mye igjen for.

Gammel 30-01-11, 13:01   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har ikke begynt med hverken bok eller film, så det er ikke min kjepphest. Men de som har latt 5-åringer se dem i denne tråden har åpenbart gode opplevelser med det. Jeg skal si meg enig i at det ikke er stort statistisk grunnlag.

- No. 4 -
Gammel 30-01-11, 13:02   #52
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Hvilken gutt i stripete pysjamas er det ungene til Smilefjes ikke takler?
Jeg tenkte på bananer i pysjamas, men jeg regner med det er noe helt annet.

Gammel 30-01-11, 13:07   #53
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mi 5-åring har nok ikke glede av HP. 8,5 åringen så vidt. han misforstår mye hører jeg, ihvertfall. Jeg ønsker å lese bøkene for ham, men han er ikke interessert selv, men faren har "pushet" filmene lenge. Vi har sett film 1 og 2 denne helgen for første gang.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 13:23   #54
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Min femåringen er opptatt av Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Karsten og Petra og Knerten for tiden. det synes jeg er aldersadekvate bøker for en femåring.

Jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget, jeg har kun ett barn, som er 5,5 år. Men jeg har jo veldig mye med hans venner å gjøre, og jeg ser godt at det er stor forskjell på modenhetsnivået hva gjelder film og litteratur. Jeg er enig med deg i at er unødvendig å pushe bøker og filmer på barn som ikke er tilpasset alderen, og det har jeg også skrevet om tidligere i tråder om barnelitteratur her inne. Men det er forskjell altså. Min sønn liker også Kardemommeby, men leser vel så gjerne om Doktor Proktor eller Rampete Robin. Det ser jeg at mange av hans kamerater ikke er klar for. (Det er kanskje heller ikke så rart, all den tid mitt enebarn har to foreldre som elsker å lese, og som siden han var baby har blitt servert lesestund på en time hver dag.)

Akkurat Harry Potter synes jeg ikke nødvendigvis er så feil å vise en femåring. Jeg var veldig i tvil da jeg tillot det, og det skjedde etter mye mas fra ham selv. Han kjente til historien, hadde spilt Lego HP og var generelt veldig opptatt av fantasy og trylling og denslags. Han har elsket å se filmene, og jeg vil absolutt påstå at han har hatt utbytte av det. Han snakker ikke om annet enn hva som foregår, om Harry som vokser opp hos slem familie, vennene som hjelper hverandre selv om det er skummelt, at det finnes slemme og snille, og alt det kule rundt, med vingardium leviosa og hodeløse spøkelser. Jeg synes han har fått tak i mye jeg, og om han ikke får det ut av filmen som en tolvåring gjør så synes jeg ikke det gjør noe, så lenge det har vært positivt for ham. Det har også vært fint for leken i vennegjengen, de leker at de snakker med slanger og kjemper på lag sammen, og fyker rundt med sopelimer, og har det veldig gøy.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 13:27   #55
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har ett barn som hele veien har vært veldig moden i forhold til alderen, og ett som følger alderstrinnet sitt temmelig gjennomsnittelig på de fleste områder. Ergo får vår eldste lese bøker og se filmer som vi mener er passe for henne, men slettes ikke nødvendigvis alle åtteåringer. I klassen hennes er spennet enormt, og jentene ligger ofte langt foran gutta i 8-9 års alderen synes jeg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 13:41   #56
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har satt en greie om at han får lese (vi leser, eller han hører de på lydbok) før han får se filmene. Han har nå sett de 4 første og han elsker de. Jeg tror nok han takler både 5 og 6, men nå er jo problemstillingen at de ikke lengre snakker norsk. Jeg har sagt at han får bli litt bedre på å lese sånn at han henger med på teksten før vi kjører nummer 5.

Jeg er veldig enig i det som blir sagt om fiction vs hverdagsproblematikk. Min har slukt både Star Wars, Indiana Jones, Narnia og Harry Potter. Men han kan bli litt mer usikker om det det er mer reellt skummelt. Sånn som faktisk kan skje.

Gammel 30-01-11, 14:05   #57
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Vår 6-åring foretrekker også langt Doktor Proktor og Svein og Rotta fremfor Hakkebakkeskogen. 3,5-åringen liker Klatremus godt, og jeg synes det er temmelig aldersadekvat. Der er vi nok også på linje med bokhandlene, i det minste.

- No. 4 -
Gammel 30-01-11, 14:19   #58
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan det stemme at de har flyttet aldersgrensene oppover etterhvert? Mener å minnes at jeg har sett ett eksemplar av HP nr 1 med 7årsgrense, og nr 2 med 8 års grense, og så var forvirringen stor da det plutselig var 8 år på de to første. Vi har iallfall vist 1 og 2 på sfo der jeg jobber (1. og 2. klasse fikkse nr 1, og 3. og 4. klasse fikk se nr 2).
Så hvis det når står et stedat det er 11årsgrense på alle, så må de ha endret det underveis...

Min 01-jente har nå pløyd seg gjennom alle 7 bøkene på 2 år, dvs jeg har lest høyt, og vi har snakket MYE underveis, både fordi temaene har fenget henne veldig, og for å sikre at hun får med seg handlingen... Jeg trodde underveis at vi kanskje ville vente med de siste bøkene (og filemene, ikke minst!) men vi ahr altså bare jafset oss igjennom tusenvis av sider. Nå står bare de 2 siste filmene igjen, og jeg gruer meg egentlig litt til å se de... Ikke for at de er skumle, men likemye at jeg synes det er vemodig å ha lest alt/være ferdig med historien.

Min 5åring har sett bruddstykker av n1 og nr2, og har hørt litt på når jeg har lest, men han ramlet veldig fort av...
Tipper han vil være minst et år eller to eldre før han får samme utbytte som søstra, innholdsmessig, så jeg får nok ta en lengre lesepause.
Jeg kan virkeligikke se filmer først, og så lese etterpå... Selv om bøkene er drøye å lese, er jeg veldig glad for at jentungen og jeg har klart å holde oss til lese først-så filmen...

Gammel 30-01-11, 14:32   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvilken gutt i stripete pysjamas er det ungene til Smilefjes ikke takler?
Jeg tenkte på bananer i pysjamas, men jeg regner med det er noe helt annet.

Det er en utrolig sterk film om en jødisk gutt i konsentrasjonsleir og sønnen av nazisten som leder leiren som blir venner gjennom gjerdet. Det er en av de vondere filmene, og den har 11 årsgrense.

Zoe - det er ikke noe poeng i å prakke Harry Potter på noen. Men Harry gleder barn i alle aldre så jeg ser ikke noe poeng i å nekte ungene tilgang til bøkene heller.

Min minste var snaue tre år da han klatret opp på fanget og ville høre mens jeg leste HP for storebroren. Jeg trodde ikke han skjønte noe av det og fort ville gå lei. Isteden ble vippendo og lumos en naturlig del av ordforrådet og han fulgte serien til vi var gjennom alle bøkene.

Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:34   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Kan det stemme at de har flyttet aldersgrensene oppover etterhvert? Mener å minnes at jeg har sett ett eksemplar av HP nr 1 med 7årsgrense, og nr 2 med 8 års grense, og så var forvirringen stor da det plutselig var 8 år på de to første. Vi har iallfall vist 1 og 2 på sfo der jeg jobber (1. og 2. klasse fikkse nr 1, og 3. og 4. klasse fikk se nr 2).
Så hvis det når står et stedat det er 11årsgrense på alle, så må de ha endret det underveis...

Min 01-jente har nå pløyd seg gjennom alle 7 bøkene på 2 år, dvs jeg har lest høyt, og vi har snakket MYE underveis, både fordi temaene har fenget henne veldig, og for å sikre at hun får med seg handlingen... Jeg trodde underveis at vi kanskje ville vente med de siste bøkene (og filemene, ikke minst!) men vi ahr altså bare jafset oss igjennom tusenvis av sider. Nå står bare de 2 siste filmene igjen, og jeg gruer meg egentlig litt til å se de... Ikke for at de er skumle, men likemye at jeg synes det er vemodig å ha lest alt/være ferdig med historien.

Min 5åring har sett bruddstykker av n1 og nr2, og har hørt litt på når jeg har lest, men han ramlet veldig fort av...
Tipper han vil være minst et år eller to eldre før han får samme utbytte som søstra, innholdsmessig, så jeg får nok ta en lengre lesepause.
Jeg kan virkeligikke se filmer først, og så lese etterpå... Selv om bøkene er drøye å lese, er jeg veldig glad for at jentungen og jeg har klart å holde oss til lese først-så filmen...

Da filmene først kom hadde de ihvertfall 11-årsgrense. Jeg hadde barn som gjerne ville se men minste var under åtte med god margin og måtte vente til de kom på dvd.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.