|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserPoden er 5 1/2. Mener dere at de da kan forsøke å se de første HP-filmene?
|
|
|
#43 |
|
Peppy!
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserFemåringen min har sett nr 1 og 2, og ble heller ikke redd. Han maser noe forferdelig om å se nr 3, som jeg har nektet pga desperantene. Men nå ble jeg litt påvirket av Veronal her altså, jeg må innrømme det. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
By the Sea
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserDet finnes jo uredde barn, men HP filmene er ganske kraftig kost for de fleste under aldersgrensen vil jeg tro. Jeg synes heller ikke kun dette med at de blir redde er relevant - mye av grunnen til at jeg drøyde mer enn hva eldstemann satte pris på er at jeg vil at han skal få fullt utbytte av innholdet. Jeg synes tematikk og budskap er glimrende, og vi har hatt mange samtaler rundt det som skjer i bøkene og dratt paralleller inn i eget liv.
|
|
|
#45 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenser
Det står 11 på vår. Lillebror på 5,5 så litt, men var ikke veldig interessert. 8,5 åringen har akkurat begynt å interessere seg, og det er fordi kompisene gjør det. Han digger egentlig helst alt på Cartoon Network.
|
|
|
#47 |
|
Passiv
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserDet var ihvertfall 11 år på de i starten. |
|
|
|
#48 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserJeg minnes vagt at reglene for aldersmerking ble endret for noen år tilbake. Det er ikke utenkelig at distributøren for HP har bedt om reevaluering hvis det gir en bedre rating for dette segmentet. Nå 5-åringer takler det helt fint, ser det jo ut til at 11 er litt vel høyt igjen, gjør det ikke?
|
|
|
#49 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I følge Medietilsynet er det 11-årsgrense på alle HP-filmene. Jeg sjekket dette for noen måneder siden da noen andre mente det var 11-årsgrense selv om det står 8 på i hvert fall de to første av våre også. Jeg lurer på om det er bevisst eller ubevisst lureri fra distributørene for å selge flere filmer. I utgangspunktet stoler jeg i hvert fall mest på Medietilsynet.
|
|
|
#50 |
|
By the Sea
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserTakler 5-åringer flest det fint?
|
|
|
#51 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserJa, jeg har ikke begynt med hverken bok eller film, så det er ikke min kjepphest. Men de som har latt 5-åringer se dem i denne tråden har åpenbart gode opplevelser med det. Jeg skal si meg enig i at det ikke er stort statistisk grunnlag.
|
|
|
#52 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserHvilken gutt i stripete pysjamas er det ungene til Smilefjes ikke takler?
|
|
|
#53 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserMi 5-åring har nok ikke glede av HP. 8,5 åringen så vidt. han misforstår mye hører jeg, ihvertfall. Jeg ønsker å lese bøkene for ham, men han er ikke interessert selv, men faren har "pushet" filmene lenge. Vi har sett film 1 og 2 denne helgen for første gang.
|
|
|
#54 |
|
Peppy!
|
Jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget, jeg har kun ett barn, som er 5,5 år. Men jeg har jo veldig mye med hans venner å gjøre, og jeg ser godt at det er stor forskjell på modenhetsnivået hva gjelder film og litteratur. Jeg er enig med deg i at er unødvendig å pushe bøker og filmer på barn som ikke er tilpasset alderen, og det har jeg også skrevet om tidligere i tråder om barnelitteratur her inne. Men det er forskjell altså. Min sønn liker også Kardemommeby, men leser vel så gjerne om Doktor Proktor eller Rampete Robin. Det ser jeg at mange av hans kamerater ikke er klar for. (Det er kanskje heller ikke så rart, all den tid mitt enebarn har to foreldre som elsker å lese, og som siden han var baby har blitt servert lesestund på en time hver dag.) |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserVi har ett barn som hele veien har vært veldig moden i forhold til alderen, og ett som følger alderstrinnet sitt temmelig gjennomsnittelig på de fleste områder. Ergo får vår eldste lese bøker og se filmer som vi mener er passe for henne, men slettes ikke nødvendigvis alle åtteåringer. I klassen hennes er spennet enormt, og jentene ligger ofte langt foran gutta i 8-9 års alderen synes jeg. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harry Potter og aldersgrenserJeg har satt en greie om at han får lese (vi leser, eller han hører de på lydbok) før han får se filmene. Han har nå sett de 4 første og han elsker de. Jeg tror nok han takler både 5 og 6, men nå er jo problemstillingen at de ikke lengre snakker norsk. Jeg har sagt at han får bli litt bedre på å lese sånn at han henger med på teksten før vi kjører nummer 5.
|
|
|
#57 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserVår 6-åring foretrekker også langt Doktor Proktor og Svein og Rotta fremfor Hakkebakkeskogen. 3,5-åringen liker Klatremus godt, og jeg synes det er temmelig aldersadekvat. Der er vi nok også på linje med bokhandlene, i det minste.
|
|
|
#58 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Harry Potter og aldersgrenserKan det stemme at de har flyttet aldersgrensene oppover etterhvert? Mener å minnes at jeg har sett ett eksemplar av HP nr 1 med 7årsgrense, og nr 2 med 8 års grense, og så var forvirringen stor da det plutselig var 8 år på de to første. Vi har iallfall vist 1 og 2 på sfo der jeg jobber (1. og 2. klasse fikkse nr 1, og 3. og 4. klasse fikk se nr 2).
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
Det er en utrolig sterk film om en jødisk gutt i konsentrasjonsleir og sønnen av nazisten som leder leiren som blir venner gjennom gjerdet. Det er en av de vondere filmene, og den har 11 årsgrense. |
|
|
|
#60 |
|
Passiv
|
Da filmene først kom hadde de ihvertfall 11-årsgrense. Jeg hadde barn som gjerne ville se men minste var under åtte med god margin og måtte vente til de kom på dvd. |
|
![]() |
|
|