Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Harry Potter og aldersgrenser

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-11, 15:04   #61
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Harry Potter og aldersgrenser

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Kan det stemme at de har flyttet aldersgrensene oppover etterhvert? Mener å minnes at jeg har sett ett eksemplar av HP nr 1 med 7årsgrense, og nr 2 med 8 års grense, og så var forvirringen stor da det plutselig var 8 år på de to første. Vi har iallfall vist 1 og 2 på sfo der jeg jobber (1. og 2. klasse fikkse nr 1, og 3. og 4. klasse fikk se nr 2).
Så hvis det når står et stedat det er 11årsgrense på alle, så må de ha endret det underveis...

Apropos dette med å vise film på SFO: Jeg har flere ganger reagert på filmvalget på SFO. Hos oss har de vist både HP, Charlie og sjokoladefabrikken mm. Filmer som jeg vet at spesielt førsteklasseforeldre har avventet litt med. For meg har det vært viktig å se disse filmene med han første gang. Charlie og sjokoladefabrikken reagerte han bl.a. på første gang og det krevde en del forklaring. Jeg er egentlig kanskje litt for liberal når det kommer til hva Ungen får se - men det er hjemme. Å vise HP på SFO synes jeg er drøyt, all den tid det faktisk kan befinne seg 5-åringer i gruppa.....

Gammel 30-01-11, 18:34   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår DVD-utgave av HP og de vises stein er i alle fall merket med "aldersgrense 8 år". Opererer medietilsynet med andre aldersgrenser for film på kino og DVD altså?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:21   #63
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vår DVD-utgave av HP og de vises stein er i alle fall merket med "aldersgrense 8 år". Opererer medietilsynet med andre aldersgrenser for film på kino og DVD altså?

Og vår står det 11 år på. Jeg synes det er merkelig at det ikke er det samme. Nr. 2 står det 8 år på hjemme hos oss.

Forøvrig så vi Svein og Rotta i dag på DVD - den var mye skumlere, syntes avkommet.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:19   #64
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=D'Arcy;2652320]Apropos dette med å vise film på SFO: Jeg har flere ganger reagert på filmvalget på SFO. Hos oss har de vist både HP, Charlie og sjokoladefabrikken mm. Filmer som jeg vet at spesielt førsteklasseforeldre har avventet litt med. For meg har det vært viktig å se disse filmene med han første gang. Charlie og sjokoladefabrikken reagerte han bl.a. på første gang og det krevde en del forklaring. Jeg er egentlig kanskje litt for liberal når det kommer til hva Ungen får se - men det er hjemme. Å vise HP på SFO synes jeg er drøyt, all den tid det faktisk kan befinne seg 5-åringer i gruppa.....[/quote]

Om høsten kan det selvsagt finnes 5åringer i grupa, men den gangen vi valgte å vise disse filmene på SFO var det på slutten av året, rett før sommeren.
Og jeg ble faktisk litt usikekr på om vi faktisk viste den for førsteklasse, eller om det var fra 2.klasse, og bare 4.klasse som fikk se 2ern? Jeg er enig i at man skal være restriktiv med filmvalg på SFO, og det er vi også. Vi får ikke lov å vise filmer i strid med aldersgrensene mtp alderen på barna.

Gammel 31-01-11, 01:08   #65
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er "litt" farget av at de viste Charlie og sjokoladefabrikken på SFO'en til ungen da han gikk i 1. Jeg hadde gått lange runder med meg selv om han var klar for å se den og vi så den sammen med mye prating om handlingen underveis. En uke etter satt de altså på SFO og så på den.

Gammel 31-01-11, 09:25   #66
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde det var 8års aldersgrense på de som er dubbet til norsk og 11 års grense på resten av filmene?
Storebror har sett alle de med norsk tale + 4.ern og litt av 5.ern. Han vil gjerne se alle men han synes Voldemort er kjempeskummel så vi har stoppet å se resten av filmene. Ingen hast.

Lillebror har sett de med norsk tale og får ikke se flere før om lenge.

Gammel 31-01-11, 09:39   #67
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det finnes noen klar grense for når barn kan se Harry Potter, eller noe annet på film, alle barn er forskjellige. Min 8-åring har sett alle unntatt den nyeste (vi har ikke kommet så langt enda), og hun syns ikke det er skummelt i det hele tatt. Men jeg ville aldri satt på Harry Potter når hun har besøk f.eks.

Hun har sett ganske "skumle" filmer for alderen, men hun har aldri blitt redd. 4-åringen blir derimot redd av Monsters Inc, så jeg kan tenke meg at hun må vente lenger enn søsteren før hun får lov å se noe som kan være skummelt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:34   #68
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er ikke så strenge på eventyrfilmer av slik art. Eldstemor på 8 har sett alle 7 filmene, og da den siste på kino. Men hun sa selv etterpå at hun hadde foretrukket å sett den hjemme med lavere lyd, og at jeg kunne ha lest alt til henne. Film 1-5 har vi sett flerfoldige ganger hjemme. Det er noe med settingen den presenteres i. De foretrekker at vi ser filmer sammen, at jeg leser hva de sier, og forklarer underveis. Hun liker spesielt godt at jeg har lest alle bøkene, og kan hinte litt om hvordan det går. Det blir en opplevelse vi har sammen. Broren på snart 6 har vel sett deler av 1-5, men for han handler det ofte om manglende interesse når det er mye engelsk prat. Film 6 og 7 bikker jo over til ungdom/voksen-prat, og krever vel at man er genuint interessert i storyen.

Med film må man jo gjøre en vurdering ut fra egne barn, og evnen de har til å forstå at noe er fiksjon. Vi ser bl.a. på det at skuespillere opptrer i ulike filmer, vi snakker om hva som er laget på en datamaskin, og gjerne "the making of"-type filmer. Vi ser også at hun på 8 forholder seg annerledes til film enn han på snart 6, både i forhold til interesse og forståelse. Ikke bare ut fra alder, men generelt. Så det er ikke alt de kan/bør se sammen heller. Vi har også slått av filmer som ikke var passende.

Vi setter heller aldri på slike filmer når vi har besøk, og snakker om at hva man får se av film som med andre ting, avhenger fra familie til familie.

Sist redigert av Dronningen : 31-01-11 kl 10:40.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:47   #69
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Eldstemor er forøvrig veldig lik meg følelsesmessig, og det som nok har gått mest inn på henne av film den siste tiden, er en scene fra tegnefilmen "The Chipmunk Adventure".

I filmen kommer ekornene over en pingvinbaby, som er blitt tatt fra foreldrene sine av en egyptisk prins, for å være gave til hans forlovede. Ekornene bestemmer seg for å redde pingvinbabyen. Så får man se en scene der pingvinmoren er hjemme og skal legge de andre barna sine, og med sørgmodige øyne ser hun bort på den tomme vuggen, og tørker tårene som renner.
Etter hvert kommer ekornene fram til Antarktis, og endelig har hun barnet sitt i armene sine igjen.

Åh hjelpe meg som både mor og datter hulket i sofaen der vi satt.

Men på en måte viser det veldig hva som går inn på henne. Det nære - følelsesmessige - som har koblinger til hennes virkelighet, er i stor grad knyttet til familie og trygghet.
Eventyrfilmer blir for fjernt fra dette.

Gammel 31-01-11, 16:40   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HP er fantasy, men den har jo også mange elementer av vanlige mellommennskelige relasjoner. Eldstemann synes det er helt grusomt at HP er foreldreløs.

Jeg er helt enig i at foreldre selvfølgelig må vurdere selv etter beste evne. Men selv har jeg som regel aldersgrenseanbefalingene som en rettesnor jeg tar på alvor. Det er mange som forteller om barn som ligger langt foran egen alder i modenhet og det er klart at man ikke trenger å tvangsfore disse barna med Teletubbies. Likevel tenker jeg at det kan være en viss fare for at man overvurderer egne barns modenhet også og at filmer kan gjøre uheldig inntryk selv om barn ikke gir tydelig uttrykk for det.

Det er ikke så uvanlig at barn ligger både ett og to år foran jevnaldrende i modenhet, men å ligge årevis foran er veldig uvanlig.

Jeg har i mange år lest bøker for barneskoleklasser på alle trinn og jeg opplever at bøker beregnet på den aktuelle aldersgruppen som regel fenger alle sammen (det er lett å se når en bok ikke fenger). Generelt tenker jeg at man på ingen måte skal holde noe barn tilbake, men jeg observerer at enkelte foreldre (og nå snakker jeg rl her) er så ivrige etter at deres barn skal ligge litt foran i løypa at de introduserer greier som ikke er ment å treffe barnet hjemme på årevis enda.

Da kameraten til elsdtemann ble tatt med på HP 7 på kino som åtteåring, så tenker ikke jeg "Du verden, for et modent barn!". Jeg tenker "Du verden for en dårlig vurdering av foreldrene". HP 7 "frarådes barn under 11" og "egner seg for ungdom fra 13 år" står det i omtale av filmen. Om man har aldri så modne barn, skal det noe til å ligge fem år foran jevnaldrende i utviklingen sin.

Sist redigert av Pebbles : 31-01-11 kl 17:22.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:35   #71
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min femåring er på ingen måte klar for HP. De første bøkene kanskje, men definitivt ikke filmene. Men han er lite bevandret i filmverdenen, generelt sett.

Gammel 31-01-11, 17:43   #72
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Medietilsynet opererer ikke med aldersgrenser på DVD (eller andre videoformater til hjemmebruk). Aldersgrenser er kun lovpålagt på kino. Aldersgrenser på DVD settes av distributøren, og den kan de sette fritt. Aldersgrensen distributøren har satt er bindende for den som selger eller leier ut, så det er altså forbudt å selge en video til noen som er yngre enn det distributøren har satt, og ved salg må den som «står bak disken» være over 18 år (aldersgrensen kan imidlertid være høyere enn 18 år om distributøren skulle ønske det, og denne er da bindende). Det er ikke lovpålagte aldersgrenser ved privat visning av film i Norge (kun ved omsetning). Det er altså fullt og helt opp til de foresatte hva barn kan få lov til å se privat (og dette er den eneste delen av hele dette regelverket det er noen fornuft og mening i).

Det har pleid å være vanlig praksis hos distributørene å sette samme aldersgrense på videoutgivelser som Medietilsynet har satt på kino, men eksemplet ditt med «aldersgrense 8 år» på en film viser at distributørene ikke alltid gjør det (Det har aldri eksistert en «aldersgrense 8 år» på norske kinoer).

Ut fra denne, og flere andre lignende diskusjoner både her og andre steder er det åpenbart at dette regelverket er både gammeldags, uforståelig og ubrukelig, men det ser dessverre ikke ut til å være noe snarlig håp om et mer konsekvent og gjennomtenkt regelverk som avskaffer lovpålagte aldersgrenser for all filmvisning i Norge.

Ben "won't somebody please think of the children" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:51   #73
Dronningen
Pauset

Standard

11 års grense på kino åpner jo også opp for at barn ned til 8 år kan se filmen i følge med voksne.

(Min egen vurdering av Harry Potter 7 var forøvrig ikke at den var spesielt mye skumlere effektmessig enn de andre filmene, men mer kjedelig og hadde mer voksent prat.)

Gammel 31-01-11, 22:30   #74
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er akkurat ferdig med å lese den første boken for Storebror på 6 år nå. Dette var faktisk den første skjønnlitterære boken som virkelig har fenget han. Fram til nå har det gått mest i dinosaur- og fossilbøker. Vi har kjøpt bok nummer to også, og skal snart se filmen sammen med han.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 09:46   #75
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

11 års grense på kino åpner jo også opp for at barn ned til 8 år kan se filmen i følge med voksne.

Det har du helt rett i. Men av og til står det "Frarådes barn under 11 år", og det gjorde det på HP 7. Å se fim på kino er jo også mye mer voldsomt enn å se den samme filmen hjemme på TV senere.

Gammel 01-02-11, 10:10   #76
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det har du helt rett i. Men av og til står det "Frarådes barn under 11 år", og det gjorde det på HP 7. Å se fim på kino er jo også mye mer voldsomt enn å se den samme filmen hjemme på TV senere.

Jepp, og det dro vi lærdom av. Både mor og datter syntes lyden var altfor høy. Men innholdsmessig var den dessuten mer fokusert på prat og hendelser som kanskje ikke er så interessante for barn heller.

Gammel 01-02-11, 10:21   #77
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Som sagt så står det "Frarådes barn under 11 år" på alle filmene fra nr. 4 og oppover. Og alle 7 har altså fått 11-årsgrense av Medietilsynet, selv om det ser ut til at distributøren selv har valgt å sette "8 år" på de første filmene, i alle fall på noen utgaver.

Gammel 01-02-11, 10:21   #78
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Min sønn såg Harry Potter 1-4 då han var rundt 6-7, og nr 5 då han var rundt 9. Han vart såpass redd at han turte aldri sjå nummer 6. (og ville ikkje sjå dei andre heller egentlig.) Sidan har Harry Potter vore "teit".

Eg elsker Harry Potter, og vil gjerne at han skal like filmene/bøkene, men iom at faren har vist han dei før han var klar, så har gutungen blitt veldig skeptisk på kva han tør sjå. Eg har lest alle bøkene, og såg film 7:1 på kino først, og fikk han med meg etter å ha fortalt alt som skjer, samt lovt å sei i frå under filmen når det blir skummelt, så han kunne snu seg vekk. Då var han 13.

Min sønn var nok ikkje moden for film 1-3 før han var i allefall 10.

Gammel 01-02-11, 10:41   #79
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

02 gutten vår har fått se de tre første, hjemme sammen med oss. De neste må han pent vente med, de er for skumle.
11 årignen har lest alle bøkene og sett alt som har kommet av filmer.

Gammel 02-02-11, 14:32   #80
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Datteren min på 6 år, blir redd av å se skumle filmer, ja faktisk av å lese skumle bøker også. Så her blir det ingen HP på lenge. Hvis jeg begynner å lese en bok som er litt skummel, så sier hun selv at hun ikke vil lese den, for da drømmer hun bare om det.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.