Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-07, 18:36   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Jeg syns settegrenser.no sier det veldig bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:40   #22
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke kjøpt alkohol til egne (eller andres) ungdommer under 18 år.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:57   #23
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns settegrenser.no sier det veldig bra.

Kjempebra. Dette har jeg ikke hørt om før.

Jeg har skrevet ut noe nå og tar det med på FAU-møte mandag.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:09   #24
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det hadde blitt blankt nei.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:10   #25
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Aldri!

Gammel 28-02-07, 19:30   #26
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Der hadde nok jeg også sakt nei.

Jeg fikk selv med meg alkohol når jeg reiste på fest, og argumentet med at de viste hva jeg drakk holdt ikke. for vi smakte av hverandre for det.
Men de som ikke hadde alkohol som da fikk av andre ble nok mye fortere fulle fordi de måtte være edru til de skulle hjem. så de som fikk alkohol hjemme ble kanskje ikke så veldig fulle som de som ikke fikk.
Men alikevel jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til de som ikke er gamle nok

Gammel 28-02-07, 19:52   #27
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk 2 rusbrus i min bror sitt bryllup som 16 åring.. det var vel halve konsumet mitt før jeg ble 18.

Mine foreldre ikke nektet meg alkohol, kjøpte ikke heller untatt de 2 jeg fikk lov å ta i det bryllupet men nektet meg ikke å la sambo kjøpe til meg som 17 åring. Selv om jeg hadde "fri" tilgang drakk jeg mer eller mindre ikke.

så sel vom ungdom har tilgang til alkolhol betyr det ikke at de drikker.

men tror ikke jeg ville gitt alkohol til mitt barn om jeg viste at det hadde helt feil holdning til alkohol.. kommer mine barn til å arve mine holdninger derimot er jeg ikke redd for det.. jeg har drukke like mye gjennom hele mitt liv som venner av meg drikker i løpet av 2 uker..

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:57   #28
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe alkohol til mindreårige...igjen. (Kjøpte en gang til min lillesøster. ) Verken andres eller mine egne.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:06   #29
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synes dette er ei kjempevanskeleg sak, og veit ikkje heilt kva eg kjem til å gjere når mine born kjem i den alderen. Eg er ikkje einig i dei aldersgrensene som fins på alkohol i dag, og meiner verkeleg at ein 16-åring bør kunne få kjøpe og drikke øl (men ikkje vin og sprit). Eg synes det er eit kjempeparadoks at ein som 16-åring skal kunne vere ansvarleg og moden nok til å kjøre lett motorsykkel og ha sex (og kanskje også å vere forelder), men ikkje ha lov til å ta seg ein halvliter eller to. Likevel byr det meg imot å bryte norsk lov, som forelder og forbilde, så som sagt så synes eg dette er ei vanskeleg sak å vere bombastisk i.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:13   #30
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Hadde ikke kjøpt nei.

Gammel 28-02-07, 20:25   #31
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synes det er eit kjempeparadoks at ein som 16-åring skal kunne vere ansvarleg og moden nok til å kjøre lett motorsykkel og ha sex (og kanskje også å vere forelder), men ikkje ha lov til å ta seg ein halvliter eller to.

Ut i fra det jeg har lært, øker risiko for alkoholavhengighet jo tidligere du begynner å drikke alkohol. Man vet også at lettere tilgjengelighet (noe det vil bli ved lovlig kjøp) fører til økt alkoholforbruk. Økt forbruk fører naturlig nok til økt sjanse for avhengighet. Jeg ser ikke helt den logiske sammenhengen med at 16-åringer får lov til å kjøre motorsykkel. Det er ingen stor fare for å bli avhengig av å kjøre motorsykkel? Eller fare for å kjøre stygt resten av livet?

Mulig jeg blir litt blind altså, for jeg jobber blant annet med folk som sliter med rusavhengighet. De er så mange, og konsekvensene av rusmisbruk er så store. Både for de som rammes av avhengighet, og deres nettverk og pårørende. Jeg er for alle tiltak som kan begrense økt statistisk mulighet for rusmisbruk. At folk i denne tråden sier "jeg fikk alkohol, og det gikk bra med meg" er forsåvidt ikke relevant så lenge statistikken sier at risikoen øker betraktlig.

Gammel 28-02-07, 20:28   #32
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

At folk i denne tråden sier "jeg fikk alkohol, og det gikk bra med meg" er forsåvidt ikke relevant så lenge statistikken sier at risikoen øker betraktlig.

Jeg kan godt være motvekten jeg Jeg fikk IKKE alkohol av mine foreldre før jeg var 18, og er så godt som avholdende i dag.

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:35   #33
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Jeg kan godt være motvekten jeg Jeg fikk IKKE alkohol av mine foreldre før jeg var 18, og er så godt som avholdende i dag.

Me too

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:40   #34
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ut i fra det jeg har lært, øker risiko for alkoholavhengighet jo tidligere du begynner å drikke alkohol. Man vet også at lettere tilgjengelighet (noe det vil bli ved lovlig kjøp) fører til økt alkoholforbruk. Økt forbruk fører naturlig nok til økt sjanse for avhengighet. Jeg ser ikke helt den logiske sammenhengen med at 16-åringer får lov til å kjøre motorsykkel. Det er ingen stor fare for å bli avhengig av å kjøre motorsykkel? Eller fare for å kjøre stygt resten av livet?

Det var for så vidt ikkje den logiske samanhengen der eg prøvde å peike på heller, men meir paradokset med at ein skal vere ansvarlege nok til å ta ansvar for eigne og andre sitt liv ved å kjøre i trafikken og ha ansvar for eit nyfødt liv ved å vere forelder - men ikkje ansvarleg nok til å ta ansvar for eige alkoholkonsum i ein alder av 16. Det er denne logikken som skurrar i mitt hovud.

Eg er klar over at forsking viser at tidleg debut gjerne fører til avhengigheit, men for meg blir dette ein litt sånn "høna og egget- samanheng". Personar med anlegg (både arv og miljø) for å verte rusmisbrukarar debuterer gjerne svært tidleg - uavhengig av aldersgrense. Alkoholmisbruk botnar i stor grad i eit forsøk på sjølvmedisinering på grunn av psykisk smerte, og eg klarer ikkje å sjå at det i den samanhengen skal vere avgjerande om det er 16- 18-, eller 20- årsgrense for kjøp.

Eg trur derimot at det er mykje betre at ein vanleg og "frisk" 16- åring debuterer med lovleg kjøpt øl, enn med sprit.

Gammel 28-02-07, 21:20   #35
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt den logiske sammenhengen med at 16-åringer får lov til å kjøre motorsykkel. Det er ingen stor fare for å bli avhengig av å kjøre motorsykkel? Eller fare for å kjøre stygt resten av livet?

Jeg synes sammenhengen er at man håndterer "farlige" ting. Alkohol kan misbrukes og det kan mopedkjøring også (kjøre for fort, trimme sykkelen, kjøre uten hjelm, ha noen på ulovlig, komme i ulykker, kjøre utfor, skade seg alvorlig etc). Sex kan også være farlig mtp kjønnsykdommer, uønskede graviditeter, det å blir presset på sine personlige grenser.

Siden jeg har så små barn synes jeg det blir vanskelig for meg å svare helt kategorisk på det. Jeg kan ikke tenke meg at jeg blir å sende med 17 åringen ei flaske med sprit på fest, men et glass vin til julemiddagen ... Vel ... Jeg kan nok tenkes å bryte norsk lov på det punktet. Men samtidig vet jeg det du sier med at tidlig alkoholdeby øker sjangsen for misbruk etc. Vanskelig emne spør du meg.

Gammel 28-02-07, 21:34   #36
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Kommer ikke til å kjøpe alkohol til mindreårige, hverken mine egne eller andres. Hva er poenget med å gi en 16-åring 2 rusbrus i et bryllup?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 21:42   #37
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kommer ikke til å kjøpe alkohol til mindreårige, hverken mine egne eller andres. Hva er poenget med å gi en 16-åring 2 rusbrus i et bryllup?

Kanskje for å prøve å oppfordre til avgrensa bruk i festlege samanhengar? Alt for mange ungdommar får sitt første møte med alkohol gjennom fyllefestar, og då er det slett ikkje rart om dei får eit forkvakla forhold til bruk- og mengder av alkohol.

Gammel 28-02-07, 21:47   #38
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe alkohol til mindreårige...igjen. (Kjøpte en gang til min lillesøster. ) Verken andres eller mine egne.

Her må jeg nok bare signere. Kjøpte til min lillesøster, som 17åring. Damene på polet var forferdelig sløve og spurte aldri om legitimasjon. Da størstebror (21 år) fant en liten vodkaflaske i sekken som ene lillesøster (16 år) skulle ha med på hyttetur, ble det liv i heimen. Jeg ble vel aldri røpet som "kjøper", men ingen av mine søstre har fått alkohol av meg siden.

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Slik er det med meg også.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 21:47   #39
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Nei, jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige - inkl mine egne barn. Jeg hadde vært skeptisk til denne festen også ut fra det barnet har sagt, og hadde nok hatt en lang prat med h*n før h*n evnt dro dit. Det er veldig vanskelig for en 17åring å se hvor farlig det faktisk kan være å drikke alkohol - da tenker jeg først og fremst på det at man mister hemninger og kanskje går med på ting man egentlig ikke vil..

Gammel 01-03-07, 01:10   #40
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Ungdom og alkohol? Hva hadde du gjort?

Nei, jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige.
Jeg har en lillebror på 18 nå, og han har spørt meg uttalige ganger om å kjøpe både røyk og alkohol, men jeg har aldri gjort det.
Han drikker veldig lite, og det er jeg glad for. Hvis jeg hadde kjøpt til han for et par år siden og sendt signaler om at det var greit så kan det jo godt tenkes at han hadde drukket mer nå.
Venninna mi kjøpte til sin lillebror et par år før han ble 18, og han drikker masse hver helg nå.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.