Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 19:24   #61
TBM
Passiv

Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei, og jeg vet ikke helt hva du vil frem til i og med at du fortsetter å sammenligne Norge med USA. Reellt sett burde du sammenligne USA med HELE Europa, ikke bare Norge.

Og økonomisk kriminalitet er selvfølgelig ille, og henger ofte sammen med annen organisert kriminalitet, hvitvasking av narkotikapenger osv. osv.

Jeg mener at det går helt fint å sammenligne Norge med USA. Så er vi nå uenige om det da.

Til amo - jeg synes det er litt stygt å tillegge meg mangel på respekt, fordi jeg prøver å være prinsippiell i en diskusjon? Jeg tror strafferammen for f. eks. voldtekt i Norge ligger på et riktig nivå.

Det er et større - og annet - problem, at kvinner ikke blir trodd eller at politiet ikke tar denne typen kriminalitet på alvor. (Det er vel fremdeles kvinner som opplever at det å anmelde en voldtekt er belastende, fordi de føler at de får skylden for de kunne jo bare ha passet seg litt bedre...)

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:57   #62
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Elin:
Og en nordmann på feil sted til feil tid kan ikke bli tatt for å være amerikaner tror du...?
Til informasjon ble en kollega av min samboer og hans eldste datter drept i Colombia på ferie for noen år siden. Han var politimann og de var med på en organisert trekking-tur i et s.k. trygt område hvor også mange turister ferdes. Kona og de to yngste barna overlevde fordi de ble slitne, snudde og gikk tilbake.

Selvfølgelig kan en nordmann bli tatt for å være en amerikaner, og dessverre blir man også drept på "trygge" steder andre plasser i verden. Fryktelig leit med kollegaen til samboeren og datteren din, men som du skrev så var det "noen år siden". Jeg har heller aldri bestridet at Colombia har vært verdens farligste land å ferdes i. Jeg bestrider at det er det nå!

Sitat:

Elin:
Et land kan være flott og farlig til samme tid. Det ene utelukker ikke det andre. At Colombia blir omtalt som verdens farligste land er ikke uten grunn, selv om det selvfølgelig er land i Afrika som er farligere, som sjelden blir tatt med i slike undersøkelser.

Som sagt, jeg mener fremdeles at Colombia ikke lengre kan regnes som verdens farligste land, da det er flere andre land (ikke bare i Afrika!!) som er minst like utrygge å reise til, om man ikke tar sine forholdsregler. Så som Sri Lanka, Pakistan, India, Haiti osv. Colombia er ikke verdens tryggeste land, men det er langt bedre enn sitt rykte. Jeg hadde vært helt enig med deg om du skrev det du skriver for 3-4 år siden, men det stemmer ikke per i dag. Min erfaring fra Colombia er i alle fall at det var to helt forskjellige land under våre besøk på begynnelsen 2000-tallet og nå i fjor. Det er ikke bare mitt syn på Colombia som preger dette, jeg synes landet var like flott første gangen vi var der. Og på den tiden er jeg helt enig i at Colombia nok var verdens farlitste land.

Sitat:

Elin:
...eh,dødsstraff og avskaffelse av dødsstraff var temaet ja...

Fniiiiiz, ja det var visst det! Men jeg er liksom ikke kjent for å kunne la noen få siste ordet når jeg mener de tar feil Men nå har jeg startet min egen tråd om legalisering i narkotika, så jeg får forsøke å engasjere meg der, og la denne tråden i fred

Gammel 06-03-07, 20:20   #63
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Så fordi jeg ikke har blitt voldtatt så kan jeg ikke diskutere dette, for jeg vet ikke hva jeg snakker om?

Vel, vel, det stopper jo alltids diskusjonen...

Det sa jeg da vitterlig ikke, gjorde jeg vel? Jeg sa at jeg ikke tror du vet hva du snakker om.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 21:12   #64
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Som sagt, jeg mener fremdeles at Colombia ikke lengre kan regnes som verdens farligste land, da det er flere andre land (ikke bare i Afrika!!) som er minst like utrygge å reise til, om man ikke tar sine forholdsregler. Så som Sri Lanka, Pakistan, India, Haiti osv. Colombia er ikke verdens tryggeste land, men det er langt bedre enn sitt rykte. Jeg hadde vært helt enig med deg om du skrev det du skriver for 3-4 år siden, men det stemmer ikke per i dag. Min erfaring fra Colombia er i alle fall at det var to helt forskjellige land under våre besøk på begynnelsen 2000-tallet og nå i fjor. Det er ikke bare mitt syn på Colombia som preger dette, jeg synes landet var like flott første gangen vi var der. Og på den tiden er jeg helt enig i at Colombia nok var verdens farlitste land.

Jeg mener fortsatt Colombia er et av verdens farligste land på bakgrunn av det jeg vet om dette landet. Selv om det er en bedring, så ER Colombia fortsatt et av verdens land utifra statistikk. Man kan jo alltids håpe at det vil bli større forandringer, men jeg tviler, når man samtidig vet at mer enn halvparten av de 45 millionene mennesker som bor der lever i fattigdom. Da er kriminalitet et kort springbrett til et litt "bedre liv" med litt mer penger.... Dessverre.

Gammel 06-03-07, 22:51   #65
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at det går helt fint å sammenligne Norge med USA. Så er vi nå uenige om det da.

Til amo - jeg synes det er litt stygt å tillegge meg mangel på respekt, fordi jeg prøver å være prinsippiell i en diskusjon? Jeg tror strafferammen for f. eks. voldtekt i Norge ligger på et riktig nivå.

...)

Da misforsto du litt, svaret mitt var sitert fra deg og myntet på dommene generellt.

Jeg er imot dødstraff, finner det rimlig primitivt, men jeg synes straffenivået er for lavt for voldtekter, overlagt drap og overgrep.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 23:23   #66
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener fortsatt Colombia er et av verdens farligste land på bakgrunn av det jeg vet om dette landet. Selv om det er en bedring, så ER Colombia fortsatt et av verdens land utifra statistikk.

Et av verdens farligste land, er noe helt annet enn verdens farligste land, som du sa innledningsvis

Gammel 07-03-07, 02:44   #67
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Et av verdens farligste land, er noe helt annet enn verdens farligste land, som du sa innledningsvis

Når det gjelder fare for kriminalitet som direkte berører oss i Europa (og i Norge) er fortsatt Colombia verdens farligste land... og det foregår langt flere likvideringer i det kriminelle miljøet i Colombia enn noe annet sted i verden. Fortsatt. Det foregår langt flere likvideringer i Colombia enn det blir drept mennesker med dødsstraff også. Det kan man ikke lukke øynene for bare fordi det er et vakkert land, og fordi man ønsker å trøste seg med at jada, Liberia, Libanon, Afghanistan, Irak, Sri Lanka, Haiti, Sudan, Burundi, Elfenbenskysten, Kongo, Somalia er også blant verdens farligste land å ferdes i, men det er lander som har svært lite med kriminalitet som har forgreninger til USA, Europa og dermed også Norge å gjøre, slik som Colombia....

Gammel 07-03-07, 08:25   #68
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Det sa jeg da vitterlig ikke, gjorde jeg vel? Jeg sa at jeg ikke tror du vet hva du snakker om.

Nå har jeg lest det første svaret ditt om igjen, men jeg kan ikke tolke det på noen annen måte enn at det er et klassisk "siden du ikke har opplevd det selv så kan du ikke noe om dette".

Jeg ser at du utdyper noe mer her - ved at du rett og slett ikke tror at jeg vet hva jeg snakker om. Det kan jo være riktig. Eller så er det omvendt?

Selv om jeg holder en knapp på at man trenger ikke bli enige i slike diskusjoner, det er et komplisert tema og det trenger grundige diskusjoner og mye faktakunnskaper for å kunne komme videre med de gode løsningene. Jeg tror jeg har mye å komme med i slike diskusjoner - og du også - men da må vi droppe de håpløse argumentene om at "du vet ikke hva du snakker om", "du har ikke opplevd dette" osv.

Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 09:06   #69
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Når det gjelder fare for kriminalitet som direkte berører oss i Europa (og i Norge) er fortsatt Colombia verdens farligste land... .

Jeg tror du og jeg må bli enige om at vi er uenige

Gammel 07-03-07, 10:12   #70
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder fare for kriminalitet som direkte berører oss i Europa (og i Norge) er fortsatt Colombia verdens farligste land... og det foregår langt flere likvideringer i det kriminelle miljøet i Colombia enn noe annet sted i verden. Fortsatt. Det foregår langt flere likvideringer i Colombia enn det blir drept mennesker med dødsstraff også. Det kan man ikke lukke øynene for bare fordi det er et vakkert land, og fordi man ønsker å trøste seg med at jada, Liberia, Libanon, Afghanistan, Irak, Sri Lanka, Haiti, Sudan, Burundi, Elfenbenskysten, Kongo, Somalia er også blant verdens farligste land å ferdes i, men det er lander som har svært lite med kriminalitet som har forgreninger til USA, Europa og dermed også Norge å gjøre, slik som Colombia....

For moroskyld kan jeg også kaste meg inn i denne diskusjonen for å være vanskelig, og si at jeg tviler sterkt på at Sri Lanka regnes blant verdens farligste land å ferdes i. Ok, jeg kan gå med på at trafikken er crazy, men bortsett fra det er turister sjelden truet så lenge de ikke tilfeldigvis befinner seg på stranda når det kommer en tsunami. Kriminalitet mot turister der tror jeg må være lavere enn i Norge. Og turistene er ytterst sjelden berørt av krigen (man blir som regel stoppet av vakter og nektet å reise inn i konfliktområder). Men kriminaliteten der er høy sånn ellers da. Og korrupsjon. Også har de dødsstraff. De gjør mye grusomt mot sine egne.

(jeg skjønte at det ikke var noe stort poeng, bare en del av ei liste for å vise at det er mange farlige land, men jeg ville også være med i farlig-land-diskusjonen, og vet ingenting om Colombia )

Gammel 07-03-07, 14:13   #71
Pippilotta
Passiv

Standard

Nå har jeg lest det første svaret ditt om igjen, men jeg kan ikke tolke det på noen annen måte enn at det er et klassisk "siden du ikke har opplevd det selv så kan du ikke noe om dette".

Jeg ser at du utdyper noe mer her - ved at du rett og slett ikke tror at jeg vet hva jeg snakker om. Det kan jo være riktig. Eller så er det omvendt?

Selv om jeg holder en knapp på at man trenger ikke bli enige i slike diskusjoner, det er et komplisert tema og det trenger grundige diskusjoner og mye faktakunnskaper for å kunne komme videre med de gode løsningene. Jeg tror jeg har mye å komme med i slike diskusjoner - og du også - men da må vi droppe de håpløse argumentene om at "du vet ikke hva du snakker om", "du har ikke opplevd dette" osv.

Er forsåvidt enig med deg, men så er jeg ikke enig likevel. Du sa tidligere at livet ikke automatisk blir ødelagt ved en voldtekt. Nei, ikke automatisk, men livet blir aldri det samme igjen. Man kan selvfølgelig komme ut av det som en sterkere person, men det vil alltid ligge der. Uten å si noe mer om akkurat den saken, så kan jeg med hånden på hjertet si at dette er noe jeg vet. Og jeg vet ikke om du vet det eller ikke, men i mine tanker syns jeg virkelig ikke noe om at personer som voldtar skal få slippe så himla billig unna som de gjør i enkelte tilfeller, mens de som blir utsatt for det må slite resten av livet. For enten du tror det eller ei, så sitter en sånn episode fast for resten av ditt liv.

Så til poenget; Det er vel kanskje drøyt med dødsstraff i et sånt tilfelle, men jeg mener bestemt at straffenivået her til lands burde vært langt høyere enn det er. Og hadde noen voldtatt mine barn, så hadde jeg blitt en meget, meget bitter kvinne hadde den skyldige sluppet unna med 5 år. Og 5 år er LANG straff for en voldtekt. De fleste får ikke så mye.

Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 15:38   #72
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

For moroskyld kan jeg også kaste meg inn i denne diskusjonen for å være vanskelig, og si at jeg tviler sterkt på at Sri Lanka regnes blant verdens farligste land å ferdes i. Ok, jeg kan gå med på at trafikken er crazy, men bortsett fra det er turister sjelden truet så lenge de ikke tilfeldigvis befinner seg på stranda når det kommer en tsunami. Kriminalitet mot turister der tror jeg må være lavere enn i Norge. Og turistene er ytterst sjelden berørt av krigen (man blir som regel stoppet av vakter og nektet å reise inn i konfliktområder). Men kriminaliteten der er høy sånn ellers da. Og korrupsjon. Også har de dødsstraff. De gjør mye grusomt mot sine egne.

(jeg skjønte at det ikke var noe stort poeng, bare en del av ei liste for å vise at det er mange farlige land, men jeg ville også være med i farlig-land-diskusjonen, og vet ingenting om Colombia )

Jeg har heller ikke sagt at Sri Lanka er farlig å ferdes i for folk flest. Jeg mener at Colombia er langt farligere for bl.a. deg og meg. Allikevel er nordlige og østlige Sri Lanka (sett i verdens-perspektiv) et sted med reise- og sikkerhetsrisiko, men som du skriver, om man holder seg unna de farlige områdene, er turister lite berørt av urolighetene ja.

Gammel 07-03-07, 15:56   #73
Elin

Elin sin avatar

Standard

...og når vi først snakker dødsstraff, så er det langt flere land enn vi antakeligvis aner som har dødsstraff enn USA, og mange land har klart uklarere regler for hvem som kan få dødsstraff. I enkelte land kan man få dødsstraff for å bli tatt med narkotika, mens i USA utføres det kun i forbindelse med grove drap, massemord osv. og i tillegg kan man vel få det for voldtekt av barn under 12 år i Louisiana mener jeg å huske.

Hittil i år er 7 henrettelser utført i USA. 6 av dem i Texas. 4 av de henrettede er hvite. Alle 7 er menn.

Gammel 07-03-07, 16:04   #74
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og når vi først snakker dødsstraff, så er det langt flere land enn vi antakeligvis aner som har dødsstraff enn USA, og mange land har klart uklarere regler for hvem som kan få dødsstraff.

Ifølge Amnesty er det (eller var i alle fall i 2004) 78 land som har dødsstraff, ja. Men USA er et av de veldig få demokratiske landene som ikke har avskaffet dødsstraffen. (Det ville jo være (enda mer) sjokkerende om de ikke hadde "klarere regler" enn de fleste andre landene på listen.)

Gammel 07-03-07, 16:07   #75
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke sagt at Sri Lanka er farlig å ferdes i for folk flest. Jeg mener at Colombia er langt farligere for bl.a. deg og meg. Allikevel er nordlige og østlige Sri Lanka (sett i verdens-perspektiv) et sted med reise- og sikkerhetsrisiko, men som du skriver, om man holder seg unna de farlige områdene, er turister lite berørt av urolighetene ja.

Argh, jeg klarer virkelig ikke å holde meg, selv om jeg forsøker Det du sier gjelder da vitterlig for Colombia også, og til og med den amerikanske reisevarselen sier jo det! Og Norge har ikke en gang gitt ut generelt reisevarsel for Colombia!! Det har de gitt for både Sri Lanka og Thailand.... (for visse områder i disse landene).

Holder man seg unda de farlige områdene i Colombia, ja da er tursiter lite berørt! Klart man kan bli frastjålet lommebøker eller slått ned, men det blir man da vitterlig andre steder i verden også! Og jada, det sprenges av og til en bombe her og der, men det skjer da i beste turiststrøk i Tyrkia også!

De store byene i Colombia (minus Cali), er ikke farligere enn andre byer. Minus slumområdene, men det gjelder jo for slumområder i alle byer i resten av verden også, og har ikke noe med gerilja og narkotika å gjøre!!

Men selvfølgelig er det steder i Colombia man ikke bør dra til, om man har livet kjært. Akkurat som det er steder i Sri Lanka, i Thailand, på Fillipinene osv man ikke bør dra til! Herregud! Det er jo farlig for en kvinne å gå ut i Oslo på kveldstid i dag....

Jeg vet at norske myndigheter vurdere det som atskillig farligere å dra til Haiti enn Colombia. Blant annet av den grunn vil de ikke tillate adopsjoner fra Haiti - de mener det er for farlig å dra dit!

Colombia har uten tvil vært et veldig farlig land, og det er ikke mange år siden det virkelig var verdens farligste land. Men nå gjentar jeg meg til det kjedsommelige, så jeg skal ikke gjøre det. Bare si at jeg blir en smule provosert når du avskriver Sri Lanka og tilsvarende som farlige land "bare man holder seg unna enkelte områder", når det vitterlig er blitt sånn i Colombia også de senere årene!

Jeg hører du sier du bor i Karibien og har en samboer med kontakter, men hva med å ta deg en tur til Colombia og snakke med folkene som bor der, høre hva de sier om situasjonen vs for noen få år siden. Det har jeg gjort, nemlig...

Gammel 07-03-07, 16:09   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for å følge opp meg selv: de ti landene som henrettet flest i 2005 var, i synkende rekkefølge, Kina (overlegen topplassering), Iran, Saudi-Arabia, USA, Pakistan, Jemen, Vietnam, Jordan, Mongolia og Singapore.

Gammel 07-03-07, 16:27   #77
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men USA er et av de veldig få demokratiske landene som ikke har avskaffet dødsstraffen. (Det ville jo være (enda mer) sjokkerende om de ikke hadde "klarere regler" enn de fleste andre landene på listen.)

ja.

Gammel 07-03-07, 16:36   #78
Elin

Elin sin avatar

Standard

Argh, jeg klarer virkelig ikke å holde meg, selv om jeg forsøker Det du sier gjelder da vitterlig for Colombia også, og til og med den amerikanske reisevarselen sier jo det! Og Norge har ikke en gang gitt ut generelt reisevarsel for Colombia!! Det har de gitt for både Sri Lanka og Thailand.... (for visse områder i disse landene).

Holder man seg unda de farlige områdene i Colombia, ja da er tursiter lite berørt! Klart man kan bli frastjålet lommebøker eller slått ned, men det blir man da vitterlig andre steder i verden også! Og jada, det sprenges av og til en bombe her og der, men det skjer da i beste turiststrøk i Tyrkia også!

De store byene i Colombia (minus Cali), er ikke farligere enn andre byer. Minus slumområdene, men det gjelder jo for slumområder i alle byer i resten av verden også, og har ikke noe med gerilja og narkotika å gjøre!!

Men selvfølgelig er det steder i Colombia man ikke bør dra til, om man har livet kjært. Akkurat som det er steder i Sri Lanka, i Thailand, på Fillipinene osv man ikke bør dra til! Herregud! Det er jo farlig for en kvinne å gå ut i Oslo på kveldstid i dag....

Jeg vet at norske myndigheter vurdere det som atskillig farligere å dra til Haiti enn Colombia. Blant annet av den grunn vil de ikke tillate adopsjoner fra Haiti - de mener det er for farlig å dra dit!

Colombia har uten tvil vært et veldig farlig land, og det er ikke mange år siden det virkelig var verdens farligste land. Men nå gjentar jeg meg til det kjedsommelige, så jeg skal ikke gjøre det. Bare si at jeg blir en smule provosert når du avskriver Sri Lanka og tilsvarende som farlige land "bare man holder seg unna enkelte områder", når det vitterlig er blitt sånn i Colombia også de senere årene!

Jeg hører du sier du bor i Karibien og har en samboer med kontakter, men hva med å ta deg en tur til Colombia og snakke med folkene som bor der, høre hva de sier om situasjonen vs for noen få år siden. Det har jeg gjort, nemlig...

Nei, jeg kommer ikke til å reise til Colombia med det første. På bakgrunn av det JEG vet, Valentina. Du må bli så provosert du bare vil. Jeg reiser forøvrig ikke til Sri Lanka heller bare så det er sagt.

Av steder i nærområdet hvor jeg bor reiser jeg heller ikke til Haiti, heller ikke Isla Margerita og jeg vegrer meg noe for å reise til Jamaica for øyeblikket også. Dessuten er det flere steder her på øya jeg bor også ,hvor jeg ikke ferdes etter klokken 18 om kvelden (fordi jeg vet hva som har skjedd der, og hva som skjer der, mer eller mindre daglig, selv om folk aldri leser om det i avisene eller ser det på tv, og selv om det blir tystet ned av lokalt korrupt politi og korrupte politikere som bare tenker penger).

Sist redigert av Elin : 07-03-07 kl 16:56.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 16:46   #79
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Nei, jeg kommer ikke til å reise til Colombia med det første. På bakgrunn av det JEG vet, Valentina. Du må bli så provosert du bare vil. Jeg reiser forøvrig ikke til Sri Lanka heller bare så det er sagt.

Du går glipp av mye

Og bare for å avslutte diskusjoen fra min side med denne:

“It’s (it = kidnapping) really grown as a cottage industry,” says Triple Canopy’s Van Arsdale. “It used to be just Colombia, but now it could happen on any continent, and not just for political purposes but for profit.”

Den er hentet fra Forbes liste over mest farlige steder å dra i 2007. De har vurdert de 13 mest farlige. Colombia er IKKE på lista, Pakistan og Haiti er....

Og hvis du føler for åoppdatere deg på hvor du ikke bør dra, her kan du lese mer om det. Colombia et garantert me i boka, men ikke på topp, som du vil ha det til. Verken Pakistan eller Haiti er land i afrika, eller i krig....

http://www.forbes.com/travel/2007/01...tinations.html

Gammel 07-03-07, 18:43   #80
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser forøvrig ikke til Sri Lanka heller bare så det er sagt.

Det håper jeg at jeg får anledning til snart igjen. Jeg er jo der en del gjennom jobben da, men skal egentlig være ferdig med feltarbeid nå. Det er stadig noen av kollegene mine som er der, instituttet mitt driver mye forskning der og har samarbeidsprosjekt med universitet der. En kollega er der nå, og en professor kom tilbake derfra forrige uke. Heldiggrisene. To stipendater skal nedover snart, men de kommer opprinnelig derfra da.

Savner Sri Lanka veldig ... *drømme*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.