|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Straffes med syre i øynenehttp://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10093737 Sist redigert av Liljekonvall : 13-05-11 kl 09:46. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Straffes med syre i øyneneHva slags debatt hadde du tenkt deg? De fleste er vel enige om at dette er en uhyrlig praksis.
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Straffes med syre i øyneneDe er noen hundre år bak når det gjelder sivilisert samfunn. Og det er en rimelig uoverkommelig oppgave å endre dette. Det er forferdelig å tenke på at det er så primitiv tankegang mange steder i verden, kontra det vi synes er den "perfekte" vestlige sivilasjon, men så forteller vel historien mye om hvorfor det har utviklet seg sånn.
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Straffes med syre i øynene
Der hadde Enhjørning skrevet det jeg tenkte.
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Straffes med syre i øyneneJeg synes syre i øynene burde idømmes langt oftere og flere steder i verden! :ser om jeg kan bidra: |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Straffes med syre i øyneneMan burde jo brukt syre i mye større grad altså. På pedofile kunne man brukt syrebad, hvor de måtte stikke hendene sine nedi, eller kjønnsorganet sitt, slik at de aldri fikk klådd på småbarn igjen. På tyver også forsåvidt. Vanskelig å stjele uten armer. Drapsmenn burde jo i hvert fall miste hendene, slik at de ikke får sjanse til å drepe igjen, og voldsmenn også. |
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Sv: Straffes med syre i øynenePå en måte kjenner jeg at han får som fortjent, og føler egentlig at de kan helle litt syre på tissefanten hans også. Rent moralsk sett er det forkastelig med slik avstraffelse, men nå står vel akkurat ikke Iran i første rekke når det gjelder menneskerettigheter?
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#13 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Debatt ble vel kanskje feil, så jeg har fjernet det.....men tenkte det kunne være interessant å høre hva folk mener om dette. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Uhelbredelig B-menneske
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Straffes med syre i øyneneHelt ærlig så synes jeg vel dette er en forbedring i forhold til praksisen med å steine voldtatte kvinner til døde for "utroskap". Hvem vet - kanskje det har en preventiv effekt. |
|
|
|
#16 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Straffes med syre i øyneneDet første jeg tenkte da jeg leste dette i går var faktisk: "jøss, har de for en gangs skyld klart å få dømt en mann for vold mot en kvinne i det landet."
|
|
|
#17 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Straffes med syre i øyneneDet interessante er jo at det faktisk får en konsekvens å begå overgrep mot kvinner i en kultur hvor det stort sett har vært helt greit. Det viser en bevegelse mot likeverd, selv om veien fortsatt er lang.
|
|
|
#18 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Det var faktisk det jeg først tenkte også, men så begynte jeg å tenke, er jeg virkelig så primitiv |
|
|
|
|
|
#19 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hvis vi skal finne noe å debattere her, så kan vi ta denne relativt vanlige måten å tenke på. Jeg tror det er viktig å huske at også Iran befinner seg i det tyvende århundre. Å forklare slike praksiser med å plassere dem på et tidligere stadie i en kulturell evolusjon hvor vårt samfunn representerer det siste stadiet, har lite for seg - spesielt når man snakker om historisk viktige kulturelle sentre som Iran. At ayatollaene og regimet i Iran (som vel er de du mener med "de") har skrudde forestillinger om straff er opplagt, men dette handler om forhold som har utvklet seg i relasjon til omverdenen - ikke at utviklingen i Iran stoppet opp for et par hundre år siden. Sist redigert av Tangina : 13-05-11 kl 10:50. Årsak: Jadda ... |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Ja, det tror jeg så gjerne.
|