Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffes med syre i øynene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-11, 23:57   #1
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Straffes med syre i øynene

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10093737

Hva skal man si ?? Synes det er vanskelig å sette seg inn i et slikt samfunn hvor man kan oppleve at det blir kastet syre i ansiktet til en kvinne dersom hun har vært utro...vil skille seg.....eller som i dette tilfellet, takket nei til et giftemål. Dette er jo ikke noe enkelttilfelle .

Og nå går man så langt at man idømmer syre i øynene som avstraffelsesmetode og attpåtil er det offeret som skal hevne seg ved å utføre straffen.

Helt grotesk. På en måte kan man forstå at kvinnen vil gjøre dette, for mannen har jo ødelagt henne for livet. Men at man bruker dette som straff ??!!

Jammen skal man være glad for at man er født og oppvokst i et sivilisert land som Norge .

Sist redigert av Liljekonvall : 13-05-11 kl 09:46.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 00:18   #2
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Straffes med syre i øynene

Hva slags debatt hadde du tenkt deg? De fleste er vel enige om at dette er en uhyrlig praksis.

Gammel 13-05-11, 00:38   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De er noen hundre år bak når det gjelder sivilisert samfunn. Og det er en rimelig uoverkommelig oppgave å endre dette. Det er forferdelig å tenke på at det er så primitiv tankegang mange steder i verden, kontra det vi synes er den "perfekte" vestlige sivilasjon, men så forteller vel historien mye om hvorfor det har utviklet seg sånn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 00:55   #4
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Hva slags debatt hadde du tenkt deg? De fleste er vel enige om at dette er en uhyrlig praksis.

Det samme tenkte jeg. Hva skal vi debattere?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 02:22   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der hadde Enhjørning skrevet det jeg tenkte.

Gammel 13-05-11, 08:06   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes syre i øynene burde idømmes langt oftere og flere steder i verden! :ser om jeg kan bidra:

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 08:35   #7
Left
Passiv

Standard

Man burde jo brukt syre i mye større grad altså. På pedofile kunne man brukt syrebad, hvor de måtte stikke hendene sine nedi, eller kjønnsorganet sitt, slik at de aldri fikk klådd på småbarn igjen. På tyver også forsåvidt. Vanskelig å stjele uten armer. Drapsmenn burde jo i hvert fall miste hendene, slik at de ikke får sjanse til å drepe igjen, og voldsmenn også.
Problem løst lizzom.

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:16   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

An eye for an eye - a tooth for a tooth.

(Bidrar jeg med.)

Gammel 13-05-11, 09:29   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På en måte kjenner jeg at han får som fortjent, og føler egentlig at de kan helle litt syre på tissefanten hans også. Rent moralsk sett er det forkastelig med slik avstraffelse, men nå står vel akkurat ikke Iran i første rekke når det gjelder menneskerettigheter?

Gammel 13-05-11, 09:44   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

På en måte kjenner jeg at han får som fortjent, og føler egentlig at de kan helle litt syre på tissefanten hans også. Rent moralsk sett er det forkastelig med slik avstraffelse, men nå står vel akkurat ikke Iran i første rekke når det gjelder menneskerettigheter?

Nei. Og sånn sett så er det vel et skritt i riktig retning. Et veldig skrått et, men det skjer da noe. Vi får gi det litt tid og se om de nærmer seg noe ala Norge hvor voldtekt i praksis ikke er straffbart.

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:46   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i mot.

Gammel 13-05-11, 09:51   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er i mot.

Jaja. Det var jo ikke akkurat noe nytt, da.

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:51   #13
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Debatt ble vel kanskje feil, så jeg har fjernet det.....men tenkte det kunne være interessant å høre hva folk mener om dette.

Norge har jo "blandet" seg inn i rettsaken og prøver å få dem til å endre straffen.

Er dette mulig ? Er det noen vits i å protestere eller er dette noe som bare blir gjort for "syns skyld" ?

Vet jo at dette forekommer i land som dette, som ligger ååårevis bak de vestlige landene når det kommer til kvinnesyn. Og ja, det er forferdelig...og mannen fortjener denne straffen, helt klart.....men det er ganske......tja, overraskende allikevel at det finnes slike straffemetoder, altså "øye for øye, tann for tann".

Men kanskje der det bra for kvinneundertrykkelsens sak at menn faktisk blir straffet for slike forbrytelser mot kvinner. De fleste slipper vel unna.....trodde iallefall jeg ??

Gammel 13-05-11, 09:53   #14
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nei. Og sånn sett så er det vel et skritt i riktig retning. Et veldig skrått et, men det skjer da noe. Vi får gi det litt tid og se om de nærmer seg noe ala Norge hvor voldtekt i praksis ikke er straffbart.

Gammel 13-05-11, 09:55   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Helt ærlig så synes jeg vel dette er en forbedring i forhold til praksisen med å steine voldtatte kvinner til døde for "utroskap". Hvem vet - kanskje det har en preventiv effekt.

Eller så har det den effekten at det ikke blir mulig å få noen dømt. Der heller.

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:56   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det første jeg tenkte da jeg leste dette i går var faktisk: "jøss, har de for en gangs skyld klart å få dømt en mann for vold mot en kvinne i det landet."

Gammel 13-05-11, 09:56   #17
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Det interessante er jo at det faktisk får en konsekvens å begå overgrep mot kvinner i en kultur hvor det stort sett har vært helt greit. Det viser en bevegelse mot likeverd, selv om veien fortsatt er lang.

Jeg kjenner at jeg ikke heelt tar avstand fra straffen heller.

Gammel 13-05-11, 09:59   #18
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det første jeg tenkte da jeg leste dette i går var faktisk: "jøss, har de for en gangs skyld klart å få dømt en mann for vold mot en kvinne i det landet."

Det var faktisk det jeg først tenkte også, men så begynte jeg å tenke, er jeg virkelig så primitiv . Men som flere sier, kanskje det er veien å gå i et slikt land ? Man kan jo håpe det får en preventiv effekt....

Men hvorfor er Norge så i mot dette ? Kan de ikke bare sitte stille her oppe i nord, la være å protestere og håpe på at det virkelig er et skritt i riktig retning ??

Gammel 13-05-11, 10:21   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De er noen hundre år bak når det gjelder sivilisert samfunn. Og det er en rimelig uoverkommelig oppgave å endre dette. Det er forferdelig å tenke på at det er så primitiv tankegang mange steder i verden, kontra det vi synes er den "perfekte" vestlige sivilasjon, men så forteller vel historien mye om hvorfor det har utviklet seg sånn.

Hvis vi skal finne noe å debattere her, så kan vi ta denne relativt vanlige måten å tenke på. Jeg tror det er viktig å huske at også Iran befinner seg i det tyvende århundre. Å forklare slike praksiser med å plassere dem på et tidligere stadie i en kulturell evolusjon hvor vårt samfunn representerer det siste stadiet, har lite for seg - spesielt når man snakker om historisk viktige kulturelle sentre som Iran. At ayatollaene og regimet i Iran (som vel er de du mener med "de") har skrudde forestillinger om straff er opplagt, men dette handler om forhold som har utvklet seg i relasjon til omverdenen - ikke at utviklingen i Iran stoppet opp for et par hundre år siden.

Edit: Eh - enoogtyvende århundre, selvfølgelig.

Sist redigert av Tangina : 13-05-11 kl 10:50. Årsak: Jadda ...
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:33   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Hvis vi skal finne noe å debattere her, så kan vi ta denne relativt vanlige måten å tenke på. Jeg tror det er viktig å huske at også Iran befinner seg i det tyvende århundre.

Ja, det tror jeg så gjerne.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.